Friday 1 February 2013

Angelina Low Min Nee-Penumpuan dan Prestasi


1.0         Definisi Penumpuan ( Attention)

Kita boleh memetik definisi penumpuan yang diketengahkan oleh William James (1890)  iaitu penumpuan itu adalah terhad kerana manusia hanya mampu tertumpu pada satu perkara pada satu masa. Penumpuan itu juga adalah terpilih sifatnya kerana manusia boleh memilih satu tumpuan pada satu perkara dan penumpuan itu juga adalah berkait rapat dengan konsep kesedaran yang merupakan satu situasi yang kita sedar dalam apa juga masa. Malahan William James juga menekankan kesedaran adalah satu falsafah yang mempunyai konsep sukar untuk diukur kerana ia berkait dengan konsep mengawal yang melawan proses automatic kognitif.
Penumpuan juga mungkin boleh diungkapkan sebagai perhatian yang bertugas memberikan tumpuan terhadap tugas mental dengan mengetepikan rangsangan lain yang mengganggu. Ia turut membawa konotasi pada  kesediaan menerima maklumat tertentu, contohnya arahan supaya individu memberikan perhatian pada satu pengumuman penting. Meskipun berbeza pemahaman dan dalam konteks sedikit berbeza, namun asasnya tetap sama iaitu penumpuan adalah sebahagian daripada aktiviti mental yang ada kaitan dengan pengkategorian, pembentukan konsep, penyelesaian masalah dan membuat keputusan. Dinamiknya, penumpuan dapat diperolehi dengan cara memfokuskan perhatian kita terhadap sesuatu rangsangan. Pemilihan berlaku berdasarkan perkara-perkara penting yang diperlukan pada ruang dan masa tertentu




1.1         Dimensi Attention ( Tumpuan )
1.    Keluasan Tumpuan – berkait rapat dengan bilangan stimulus yang diberikan tumpuan atau yang difokus oleh seseorang individu pada sesuatu masa dari sempit kepada luas.
Contoh: penjaga gol perlu meluaskan tumpuannya dengan menilai pergerakan lawan.
2.    Arah Tumpuan – merujuk kepada tahap dimana individu mengarahkan tumpuannya sama ada ke dalaman (perasaan & pemikiran) atau luaran (tindakan terhadap sitimulus).
Contoh: penjaga gol tadi perlu mengatasi perasaan takut dan bimbang untuk membuat keputusan yang tepat.

1.2         Keluasan dan Stail Tumpuan:
Ø  Luas luaran
Ø  Luas dalaman
Ø  Sempit luaran
Ø  Sempit dalaman
Keluasan Tumpuan berkait rapat dengan bilangan stimulus yang diberikan tumpuan atau tumpuan yang difokus oleh seseorang individu pada sesuatu masa. Ia berkisar dari sempit kepada luas
Arah Tumpuan merujuk kepada tahap di mana individu mengarahkan tumpuannya  sama ada ke dalam atau keluar. Dalaman pula adalah arah tumpuan kepada perasaan serta pemikiran manakala luaran memberi tumpuan yang terdapat di persekitaran dan di luar dirinya

1.2.1   Masalah berkaitan dengan tumpuan
1.    Terlalu memikirkan @ memberikan tumpuan kepada apa yang telah berlaku
2.    Terlalu memikirkan tentang apa yang akan berlaku
3.    Memberikan tumpuan kepada terlalu banyak “kiu” di persekitara.
4.    Terlalu menumpukan perhatian kepada mekanik @ proses pergerakan sesuatu kemahiran yang telah dikuasai dengan baik
5.    Gugup jika tertekan
6.    Kepenatan / keletihan
7.    Gangguan luaran

1.2.2   Faktor menyumbang kepada kehilangan tumpuan        
Faktor-faktornya termasuk kepentingan pertandingan itu sendiri, saat kritikal dalam sesuatu perlawanan dan penilaian ke atas pemain yang dilakukan.


1.3         Faktor Penyumbang Kehilangan Tumpuan Dalam Sukan

Masalah hilang tumpuan merupakan satu istilah yang sering digunakan untuk menjelaskan keadaan di mana seorang pemain atau atlet gagal membaca gerakan lawan atau melakukan kesilapan yang tidak sepatutnya dilakukan. Terdapat beberapa faktor penyumbang kepada fenomena hilang tumpuan ini.

1.    Kepentingan Pertandingan

Sekiranya sesuatu pertandingan atau perlawanan itu dianggap penting, ia sedikit sebanyak akan memberikan tekanan kepada seseorang pemain. Kepentingan dan tekanan bermain di peringkat separuh akhir atau akhir, biasanya lebih tinggi dari perlawanan pada peringkat awal. Tekanan yang keterlaluan akan menyebabkan pemain mudah hilang tumpuan.

2.    Saat kritikal dalam sesuatu pertandingan.

Saat kritikal dalam sesuatu pertandingan juga boleh menyebabkan seseorang pemain hilang tumpuan. Contohnya, seorang pemain yang akan mengambil tendangan penalti bagi memastikan kejayaan pasukannya. Kita sendiri pernah melihat bagaimana pemain terkemuka seperti Roberto Bagio, David Beckham, Rooney dan ramai lagi gagal menyempurnakan sepakan penalti. Satu contoh yang paling jelas ialah semasa tendangan penalti untuk menentukan pemenang Liga Juara Eropah 2007/2008 di antara Manutd dengan Chelsea. Penendang terakhir Chelsea, John Terry gagal menyempurnakan sepakan penalti. Ekorannya, Manutd muncul juara dalam kejohanan tersebut. Tekanan pada saat kritikal ini boleh menyebabkan seseorang pemain mudah hilang tumpuan.

3.    Penilaian ke atas pemain.

Penilaian ke atas pemain yang dilakukan sama ada oleh jurulatih, pihak pengurusan, rakan sepasukan mahupun penonton dan peminat. Seseorang pemain akan berasa tertekan sekiranya mereka tahu bahawa prestasi mereka sedang dinilai dan hasil penilaian tersebut diumumkan kepada pengetahuan ramai. Justeru itu, mereka mungkin akan mengambil sikap terlalu berhati-hati sehingga menjejaskan tumpuan dan prestasi mereka. Contohnya, pemain badminton ranking nombor satu dunia, Datuk Lee Chong Wei kalah kepada pemain bukan pilihan pada terbuka Jepun baru-baru ini. Contoh lain seperti David Beckham yang menerima gaji tertinggi dalam sejarah liga bola sepak Amerika, prestasinya sentiasa dinilai serta mendapat perhatian ramai. Tekanan yang diterima oleh Beckham menyebabkan beliau kadang-kadang hilang tumpuan kepada perlawanan. Bagi pemain yang mendapat tekanan seperti ini, tumpuannya lebih kepada pergeserannya dengan pihak pengurusan, media dan peminat.

1.4       Cara atasi masalah tumpuan
1.            Cuba paksakan jiwa kita agar fikiran dan minda menumpukan perhatian sepenuhnya kepada subjek-subjek yang sedang diulangkaji.
2.            Cuba cari tempat yang paling kurang gangguan untuk mengulangkaji atau belajar seperti bilik atau tempat-tempat yang sunyi tetapi selamat
3.            Belajar di tempat yang sunyi dan sesuai dijadikan tempat belajaar seperti di dalam bilik, perpustakaaan dan lain-lain lagi
4.            Sebelum belajar pastikan peralatan yang mencukupi telah disediakan seperti alatulis, nota-nota yang diperlukan atau bagi yang gemar menghirup minuman sediakan air terlebih dahulu sebelum memulakan pembelajaran jadi tumpuan anda tidak akan terganggu.
5.            Salah satu teknik yang baik bagi menghafal atau mengingati pelajaran yang diulangkaji ialah dengan ‘mind map’ atau pun peta minda.
6.            Jadual waktu belajar hendaklah disediakan atau dirancangkan daripada awal, misalnya 6 bulan lebih awal bagi memastikan pembelajaran tidak dilakukan tergesa-gesa atau ‘last minute study’ iaitu mengulangkaji hanya apabila peperiksaan sedang hampir.
7.            Pastikan perancangan jadual dipecahkan kepada perkara-perkara yang lebih kecil merangkumi topik dan subtopik.
8.            Melatih diri anda agar membuat satu perkara dalam satu masa agar tumpuan terjamin dan oleh itu perancangan belajar seperti di atas adalah amat penting.
9.            Pastikan anda bersiap sedia dengan aktiviti yang akan dilaksanakan.
10.         Sekiranya mengulangkaji atau berlatih menjawab contoh soalan peperiksaan ia mesti dihabiskan dengan sempurna baru beralih kepada topik matapelajaran atau kertas yang lain. Contohnya jika anda menjawab soalan-soalan kertas satu atau dua habiskan kesemua soalan-soalan yang perlu dijawab.

1.5       Teori Kapasiti  Penumpuan  Kahneman’s

Teori ini merupakan satu contoh teori penumpuan moden yang terbaik dalam  sumber utama teori penumpuan yang diutarkan oleh Kahneman’s (1973) yang sekaligus adalah suatu kesinambungan untuk mempengaruhi pandangan umum tentang penumpuan. Dalam teori ini yang menggunakan model kapasiti, ditekankan bahawa kapasiti manusia sememangnya adalah terhad dalam ruang perkongsian utama minda / akal yang fleksibel. Ringkasnya, Kahneman’s menegaskan jumlah ruang untuk penumpuan boleh berubah bergantung kepada keadaan yang berkait dengan :
                      i.        Tahap rangsangan pada individu.
                    ii.        Tugasan yang menuntut penumpuan.
                   iii.        Keadaan yang tidak sengaja pada  perkara-perkara  asing / ganjil dan keadaan yang memilih satu-satu situasi.
Kahneman’s berminat mengaitkan contoh aspek ini dengan generator elektrik yang berbeza kapasiti tenaga mempunyai fungsi yang turut berbeza. Analoginya juga di sini, setiap individu mempunyai IQ yang berbeza tahapnya dan kit perlu membuat pengukuran yang berbeza-beza.
Bandingannya lagi, generator elektrik juga boleh membekalkan tenaga elektrik dalam kadar banyak yang ditetapkan tetapi kalau permintaan kuasa voltan terlalu tinggi, maka mungkin akan berlaku litar pintas atau renjatan elektrik. Rajah di bawah memperlihatkan mengenai Model Kapasiti Penumpuan Kahneman’s.

Rajah 1 Model Penumpuan Kahneman’s




1.5.1   Model Kemampuan Terbatas dan Keautomatisan
Pandangan berasaskan model kapasiti kemudiannya diperkembangkan dan diperhalusi pula oleh Norman dan Bobrow (1975) dengan mengambil kira 2 batasan. 
              i.        Prestasi dalam sesuatu tugas tidak mungkin diperbaiki kerana prestasi itu sendiri sudah sampai ke tahap optimum. Contohnya, kebanyakan orang dewasa tidak meungkin memperbaiki kepantasan mencampur 2 angka satu digit walaupun dengan penambahan usaha. Ini digelar sebagai  batasan data. 
            ii.        Jika prestasi tugas masih boleh diperbaiki dengan menambahkan usaha atau sumber yang ada, batasan tersebut dinamakan sebagai  batasan sumber. Walaupun kelihatan seperti mudah, dikotomi ini mepunyai beberapa implikasi dari segi analisis prestasi tugas. Model ini dilihat telah menghuraikan hasil kajiannya menggunakan pendekatan pemprosesan maklumat. 
           iii.        Dengan model ini, setiap tugas dianggap melibatkan sekumpulan proses kognitif yang memerlukan sumber penumpuan terbatas yang diagihkan kepada beberapa tugas lain. Anggapan ini dianggap penting kerana prestasi tugas biasanya tidak tergendala dengan tiba-tiba tetapi perlahan-lahan menurun dengan munculnya tugas saling bersaingan. Situasi ini mencadangkan sumber penumpuan boleh dikuantiti dan beberapa tugas, sekiranya dilaksanakan serentak, saling bertanding dalam menggunakan sumber pemprosesan maklumat yang wujud dalam jumlah agak tetap.




1.5.2   Perkaitan   Penumpuan  Dalam  Psikologi  Sosial
Terdapat beberapa gangguan jiwa / mental yang mempengaruhi kesusutan tahap penumpuan pada seseorang individu sama ada muda, dewasa mahupun tua.
Gangguan angin dwipolar ( orang dewasa / remaja ) Turut dikenali sebagai psikosis kemurungan manik iaitu sejenis gangguan angin yang dicirikan oleh angin yang berubah. Gangguan ini  biasanya bermula di masa remaja atau pada awal masa dewasa dan  berterusan  sepanjang hayat.
Tanda awal penyakit ini ialah memperlihatkan tahap tenaga yang tinggi,  kemurungan yang berlebihan atau keadaan meragam dan kelakuan  yang mengikut  gerak hati atau yang tidak menghiraukan. Gabungan daripada simptom di atas akan menyebabkan daya penumpuan yang bertahap rendah dan sikap murung terhadap  kehidupan. Ini boleh membawa kepada peningkatan dalam risiko untuk cuba membunuh diri. 

1.6       Teori  Filter  Broadbent’s
Wujud beberapa teori yang berkait rapat dengan kajian penumpuan termasuklah  Teori Filter Broadbent’s. Teori ini adalah teori yang pertama pada tahun 1958. Teori ini menghasilkan model yang dibina melalui eksperimen  ‘Dichotic Listening’ yang berkait rapat dengan  teori Saluran Tunggal. Ia juga memperlihatkan tentang pemprosesan maklumat manusia yang  dihadkan oleh kapasiti saluran, yang berfungsi memilih dan menapis maklumat yang terlalu banyak masuk dan mendaftar dalam kognitif melalui deria-deria manusia.
Teori ini amat menegaskan tentang tahap penumpuan yang berbeza berdasarkan situasi  atau rangsangan dan bergantung pada sejauhmanakah manusia bertindak balas pada satu-satu situasi itu. Jika tahap penumpuan adalah secara mutlak, maka tahap kepekaan menjadi amat tinggi.
Terdapat 2 konsep utama penumpuan terpilih iaitu :
i.              Elemen Perkongsian Masa (The Elements of Time Sharing) Menyambung proses maklumat dari satu situasi ke situasi lain.
ii.            Elemen Kemampuan Kapasiti
Kapasiti minda (proses maklumat ) terhad tetapi semua rangsangan boleh diproses ke satu tahap secara sehala.

1.6.1   Model  Perkongsian  Masa  
Teori Filter Broadbent’s adalah salah satu teori terpilih yang merupakan teori yang berpengaruh dalam kajian penumpuan yang bersifat satu saluran dan perkongsian masa. Dilihat pada model di bawah, dapatlah kita tafsirkan perkaitan penumpuan dengan konsep perkongsian masa dalam teori ini.

Rajah 2 : Teori Filter Boardbent’s

Bagi Broadbent’s, apa yang kita panggil sebagai ingatan jangka pendek adalah suatu kapasiti saluran yang terhad, cuma menerima jumlah maklumat terhad dalam masa tertentu tanpa berlebihan. Dalam ingatan jangka pendek ini, seandainya maklumat itu bermakna, maka maklumat akan beralih melalui saluran itu kepada sistem yang memberi makna dalam ingatan jangka panjang.  Jelasnya di sini, teori Penumpuan Perkongsian. Masa membuktikan tentang wujudnya sistem persepsi manusia yang terhad, yang hanya berupaya untuk meletakkan satu input bermakna dalam satu masa dan menekankan konsep perkongsian masa. Input rangsangan boleh mengekori secara pantas apabila penumpuan beralih dari segi kandungan atau isi input.
Agak jelas, tidak semua rangsangan yang  didaftarkan oleh organ deria manusia mendapat perhatian. Kebanyakan daripadanya berlalu tanpa disedari langsungl. Ini kerana pada asasnya, manusia tidak mempunyai keupayaan menerima, memahami dan menganalisis kesemua rangsangan. Satu daripada cara manusia menghadapinya ialah dengan memilih secara selektif rangsangan-rangsangan yang mungkin dapat memberi makna dalam hidup, yang membolehkan ia mempelajari sesuatu dan akan memberi satu pengalaman yang berlainan daripada biasa. Manusia hanya memberikan penumpuan yang terpilih kepada sesetengah rangsangan / input sahaja.

1.7       Kesimpulan
Sesungguhnya sistem kognitif dalam minda manusia adalah amat kompleks. Ciptaan manusia sememangnya tidak dapat menandingi kehebatan minda iptaan Tuhan. Manusia sendiri tidak berupaya memberikan penumpuan kepada semua rangsangan yang memasuki daerah sistem deria dan kognitifnya. Untuk manusia mempersepsikan sesuatu dengan sebaiknya dan lebih bermakna, manusia harus membuat pemilihan yang tepat.
Ini adalah suatu perhatian terhadap sesuatu fenomena. Lazimnya manusia akan hanya dapat memberikan penumpuan mutlak kepada satu bentuk rangsangan yang didaftarkan oleh satu organ deria. Hanya terdapat satu rangsangan sahaja akan  berlaku dalam keadaan sedar dan satu lagi berkemungkinan besar dalam keadaan separa sedar. Kajian demi kajian mentafsirkan bahawa realistik keupayaan manusia untuk mengagihkan dan menggunakan sumber perhatian yang terbatas. Menggunakan eksperimen penumpuan terbahagi, manusia  perlu memberikan penumpuan terhadap beberapa tugas berbeza. Akan tetapi, melalui pendekatan penumpuan terpilih pula, manusia perlu untuk memberikan penumpuan kepada hanya satu tugasan.  

No comments:

Post a Comment