Friday 1 February 2013

Heng Yun Jia-KANAK-kanak di dalam aktiviti fizikal dan sukan


KANAK-KANAK DI DALAM AKTIVITI FIZIKAL DAN SUKAN

1.0  PENGENALAN

Individu yang berumur di bawah 18 tahun dikategorikan sebagai kanak-kanak seperti yang termaktub dalam Akta Kanak-Kanak 2001. WHO pula mengkategorikan individu yang berumur antara 10-19 tahun sebagai remaja (adolescent) dan individu yang berumur antara 15-24 tahun sebagai belia (youth). Oleh yang demikian, WHO mengambil pendekatan mengkategorikan dua kumpulan umur yang bertindih tersebut iaitu 10-24 tahun sebagai golongan muda (young people).
Aktiviti fizikal pula merujuk kepada pelbagai pergerakan anggota badan yang dihasilkan daripada penguncupan otot dan meningkatkan penggunaan tenaga seperti berjalan, berbasikal, bersukan, angkat berat, mendaki bukit, membuat kerja rumah dan lain-lain.
Aktiviti fizikal memberi banyak faedah dari segi kesihatan tubuh badan, sosial, dan emosi serta boleh mengurangkan insiden penyakit-penyakit kronik. Penyertaan dalam aktiviti fizikal yang kerap dapat menyumbang ke arah pencapaian kecergasan yang lebih baik dan kesejahteraan keseluruhannya.

1.1.  KESAN MELIBATKAN DIRI DALAM AKTIVITI FIZIKAL DAN SUKAN
Sukan membawa kesan positif dan negatif kepada kanak-kanak.
·         Kesan positif menyertai sukan atau permainan adalah seperti berikut:
Ø  Kanak-kanak berpeluang membuat senaman
Ø  Kanak-kanak diberi peluang untuk belajar bagaimana untuk bertanding.
Ø  Kanak-kanak juga berpeluang mempelajari estim kendiri ( self-esteem )
Ø  Kanak-kanak boleh menjalin hubungan mesra dengan kawan-kawan serta rakan sebaya

·         Kesan negatif kanak-kanak menyertai sukan atau permainan adalah seperti berikut:
Ø  Kanak-kanak berasa tertekan untuk mencapai kejayaan dalam sukan atau permainan.
Ø  Kanak-kanak mudah mendapat kecederaan fizikal.
Ø  Pencapaian akademik kanak-kanak akan terganggu.
Ø  Kanak-kanak akan mempunyai pengharapan yang tidak realistik iaitu berjaya menjadi seorang ahli sukan.


Kanak-kanak di dalam aktiviti fizikal dan sukan
 




 
Atlet Kanak-kanak
Arah aliran pertumbuhan, kematangan dan prestasi kanak-kanak
 




1.2.  ATLET KANAK-KANAK

Sukan merupakan merupakan sumber penting dalam aktiviti fizikal bagi kebanyakan kanak-kanak dan remaja.
Atlet kanak-kanak mempunyai keperluan khas kerana mereka sering memerlukan lebih banyak bimbingan dan penjagaan perubatan berbanding daripada atlet matang akibat daripada umur dan badan mereka semakin bertambah. Kesedaran tentang keperluan khas atlet kanak-kanak yang lebih baik boleh menyediakan mereka untuk menghadapi tekanan persaingan dan kecederaan fizikal disebabkan dengan peningkatan latihan aktiviti sukan.
Semakin ramai kanak-kanak mengambil bahagian dalam sukan hari ini berbanding dengan sebelum ini. Penyertaan sukan telah meningkat di sekolah-sekolah rendah, sekolah menengah, dan program-program komuniti: 50% lelaki dan 25% perempuan antara umur 8 dan 16 tahun bersaing dalam program sukan yang dianjurkan. Selain daripada program sukan yang dianjurkan, berjuta-juta orang muda mengambil bahagian dalam kelas pendidikan jasmani dan aktiviti rekreasi sukan.
Pelbagai faktor telah menarik minat kanak-kanak untuk melibatkan diri dalam sukan yang semakin meningkat dari hari ke hari. Antaranya adalah kesan media massa yang  telah menaik taraf pusat sukan dan atlet profesional ke tahap yang lebih tinggi.
Tekanan rakan sebaya dan angkatan ekonomi dan sosial yang dikenakan ke atas jurulatih sekolah untuk menang boleh membawa kepada keputusan yang tidak benar-benar demi kepentingan kesihatan, pertumbuhan kanak-kanak, dan pembangunan adalah faktor-faktor lain yang telah merangsang minat dalam kesihatan atlet muda.

1.2.1.    Atlet Perempuan
Pada 15 tahun yang lalu, penglibatan wanita dalam sukan telah meningkat sebanyak lebih daripada 700% di peringkat sekolah menengah. Walaupun kajian awal menunjukkan bahawa atlet wanita diperlukan untuk melatih pada tahap yang lebih rendah intensiti daripada atlet lelaki, ia kelihatan bahawa ini adalah lebih sosial daripada masalah fisiologi. Atlet wanita dapat melatih dan sering bersaing pada tahap yang sama dengan atlet lelaki.

1.2.2.    Perbezaan antara Atlet

Terdapat perbezaan antara atlet kanak-kanak dengna atlet dewasa yang ketara dalam segi koordinasi, kekuatan dan stamina. Bagi atlet kanak-kanak, tulang, tendon, kawasan pertumbuhan dalam tulang dan ligamen mengalami corak pertumbuhan yang tidak sekata menyebabkan mereka mudah terdedah kepada kecederaan.
Peningkatan dalam saiz badan mungkin disebabkan tambahan lemak dan bukannya otot telah menyebabkan perbezaan yang ketara dalam kekuatan. Sering kali, persaingan yang tidak adil berlaku antara lelaki yang mempunyai berat badan 100 paun lemak dan lelaki yang mempunyai berat badan 200 paun otot.    
kemungkinan untuk mengalami kecederaan teruk adalah kecil bagi pelajar sekolah rendah semasa aktiviti sukan kerana mereka masih muda dan bergerak perlahan daripada atlet lebih tua. Apabila mereka terlanggar atau terjatuh, kuasa pada sistem rangka mereka biasanya tidak cukup tinggi untuk menyebabkan kecederaan. Atlet sekolah menengah, bagaimanapun adalah lebih besar, lebih cepat, lebih kuat dan mampu menjan kuasa-kuasa yang kuat dalam sukan lasak.

1.2.3.    Kepentingan Mempunyai Kejurulatihan Yang Baik

Jurulatih harus memperhatikan tanda-tanda awal masalah fizikal (seperti sakit atau lemah) atlet kanak-kanak dan seterusnya mengiktiraf kecederaan teruk daripada tanda-tanda kesakitan dan ketidakupayaan untuk terus bermain. Jurulatih mungkin mempunyai kesukaran mengesan kecederaan yang kurang teruk tetapi atlet tidak harus mengabaikan kesakitan walaupun ringan. Kecederaan secara berulang-ulang pada tempat yang sama akan menyebabkan tempat kecederaan menjadi semakin serius yang akan menyebabkan atlet tidak dapat menyertai pertandingan untuk masa yang agak panjang.
Kebanyakan atlet cedera semasa sukan terutamanya kecederaan di siku dan lutut adalah disebabkan oleh tekanan yang berlebihan, berulang-ulang pada otot dan tulang yang tidak matang. Oleh itu, jurulatih perlu memberi perlindungan untuk atlet kanak-kanak melalui pemanasan badan dan penyejukan badan yang betul, rawatan segera selepas kecederaan dan program pemulihan. Pemanasan badan biasanya  dilakukan supaya atlet berbadan cergas dengan peningkatan kekuatan otot, ketahanan, fleksibiliti dan daya tahan kardiovascular. Rawatan segera selepas kecederaan dan pemulihan amat penting kerana kecederaan secara berulang-ulang boleh membawa kepada keretakan tulang, koyakan otot, atau kecacatan tulang. Kecederaan itu adalah jarang berlaku pada atlet kanak-kanak dan sakit berpanjangan biasanya  merupakan satu tanda sebagai amaran awal.
Jurulatih serta ibu bapa adalah bertanggungjawab untuk mewujudkan suasana psikologi yang mampu memupuk sifat berdikari, keyakinan, kerjasama, amanah dan mempunyai imej diri yang positif. Atlet mesti belajar dalam pengurusan diri dengan kejayaan dan kekalahan untuk meletakkan peristiwa dalam perspektif yang betul. Sesetengah jurulatih dan ibu bapa mempunyai harapan yang terlalu tinggi dalam menganalisis prestasi pemain. Etika yang ingin mendapatkan kemenangan dalam semua pertandingan akan mempunyai kedua-dua kesan jangka pendek dan jangka panjang yang memudaratkan atlet.

1.2.4.    Kecederaan Semasa Sukan

·         Kecederaan Tisu Lembut
            Merupakan kecederaan utama berkaitan dengan sukan yang jarang berlaku pada atlet kanak-kanak. Kira-kira 95% daripada kecederaan sukan adalah disebabkan oleh trauma kecil yang melibatkan tisu lembut iaitu lebam, otot tertarik, terseliuh (kecederaan ligamen), ketegangan dan luka atau melecet. Selain itu, kecederaan sukan lebih kerap berlaku di kelas pendidikan jasmani dan bebas bermain daripada sukan yang dianjurkan dalam pasukan. Langkah-langkah keselamatan dan pengawasan yang minimum boleh mencegah kecederaan.

·         Terseliuh
   Hampir satu pertiga daripada semua kecederaan sukan dikelaskan sebagai keseliuhan. Terseliuh adalah koyakan separa atau lengkap ligamen. Gejala-gejala termasuk sendi longgar atau tidak stabil, ketidakupayaan untuk menanggung berat badan kerana sakit, kehilangan pergerakan, mendengar bunyi atau rasa sensasi "pop" atau "snap" apabila kecederaan berlaku dan bengkak. Tidak semua keseliuhan menghasilkan kesakitan.

·         Ketegangan
   Ketegangan adalah koyakan separa atau lengkap otot atau tendon. Tisu otot terdiri daripada sel-sel dan untuk pergerakan tubuh badan. Tendon terdiri daripada tisu perantara yang melekat otot kepada tulang.

·         Lebam
   Kecederaan sukan yang paling biasa, contusions (lebam), jarang menyebabkan seorang atlet diketepikan. Kewujudan lebam  apabila kecederaan tertumpul menyebabkan pendarahan asas dalam otot atau dalam tisu lembut.

   Rawatan segera bagi kecederaan tisu lembut biasanya terdiri daripada rehat, meletakkan ais, membalut dengan pembalut elastik (mampatan) dan mengangkat lengan cedera, tangan, kaki, atau kaki. Pertolongan cemas yang betul akan mengurangkan bengkak dan membantu doktor membuat diagnosis yang tepat.

·         Kecederaan Tulang Belakang
                        Walaupun kecederaan saraf tunjang dalam sukan adalah jarang berlaku, Cuma 10% daripada semua kecederaan tulang belakang berlaku semasa sukan, terutamanya menyelam, melayari, dan bola sepak. Kecederaan saraf tunjang menyebabkan  dari lumpuh di tangan dan kaki kepada kematian. Peserta dalam sukan lasak boleh mengurangkan risiko kecederaan kecil tunjang dengan melakukan senaman untuk mengukuhkan otot leher.

·         Kecederaan Pada Rangka
                        Perlanggaran ganas dengan pemain lain, perlanggaran terhadap peralatan sukan atau kejatuhan yang teruk boleh menyebabkan kecederaan tulang pada atlet.
            Rentekan tulang terdiri 5% hingga 6% daripada semua kecederaan sukan. Kebanyakan keretakan berlaku di lengan dan kaki. Manakala patah tulang belakang dan tengkorak jarang berlaku.
Bagaimanapun, keretakan tekanan dan gangguan ligamen tulang berlaku kerana kegunaan sendi secara berlebihan. Gejala utama rentekan tulang adalah kesakitan. Lazim, awal x-ray tidak menunjukkan sebarang tanda-tanda patah dan atlet dibenarkan untuk kembali kepada aktiviti-aktiviti yang sama. Hasilnya, kesakitan akan kembali atau secara berterusan, tetapi atlet terus bermain. Keretakan tekanan yang paling sering berlaku di tibia (tulang kaki yang lebih besar di bawah lutut), fibula (tulang kaki luar dan nipis bawah lutut), dan kaki.
                        Dalam sistem muskuloskeletal atlet yang semakin meningkat, kesakitan dari gerakan berulang-ulang mungkin muncul di tempat lain selain tempat sebenar kecederaan. Sebagai contoh, sakit lutut pada kanak-kanak sebenarnya boleh menjadi kesakitan yang disebabkan oleh kecederaan pinggul.

1.2.5.    Diagnosis
Diagnosis terhadap apa-apa kecederaan berkaitan sukan ortopedik perlu dibuat segera oleh pakar bedah ortopedik, pakar perubatan yang pakar dalam penjagaan sistem muskuloskeletal. Doktor biasanya akan menanya atlet kanak-kanak bagaimana kecederaan itu berlaku, di mana kesakitan terletak, di mana sukan atlet mengambil bahagian, dan kemudian diikuti dengan soalan mengenai jenis kesakitan untuk menentukan jenis kesakitan.
Semasa pemeriksaan fizikal, Ortopedik akan meminta atlet untuk bergerak ke kawasan yang terjejas untuk menentukan sama ada julat normal gerakan telah terjejas. Ortopedik secara perlahan-lahan akan menyentuh kawasan untuk melihat untuk keabnormalan jelas rangka. X-ray atau lain-lain ujian radiografik boleh dijalankan. Ini adalah bergantung kepada keadaan dan atlet memerlukan doktor untuk mendapatkan maklumat tambahan.

1.2.6.    Rawatan
                        Pakar bedah Ortopedik berada di barisan hadapan dalam merawat kecederaan sistem otot dan menjaga atlet. Mereka telah menganalisis dan menjelaskan keperluan psikologi atlet, mengkaji kecenderungan atlet muda untuk kecederaan fizikal, dan membuat cadangan mengenai latihan. Pakar bedah Ortopedik menyediakan penjagaan awal dan menyeluruh terhadap kecederaan ortopedik yang boleh membantu atlet sembuh dan kembali kepada aktiviti sukan dengan kurangkan risiko kecederaan berulang.
                        Rawatan berbeza mengikut keadaan atlet tetapi ia mungkin termasuk rehat, ketinggian, balutan mampatan, tongkat atau terapi fizik.

1.2.7.    Risiko dan Manfaat
            Aktiviti sukan yang dijalankan oleh atlet umumnya selamat dengan risiko yang rendah dan faedah yang tinggi. Matlamat utama  penyertaan adalah untuk keseronokan. Pendedahan kepada sukan kompetitif dan tidak kompetitif menggalakkan pembangunan kecergasan, kemahiran motor, kemahiran sosial, dan penghargaan sepanjang hayat untuk sukan.

1.2.8.    Pemilihan atlet  dalam Sukan
            Kebanyakan ibu bapa mahu melihat anak mereka / anak berjaya dalam sukan. Ada juga yang mungkin mahu melihat anak-anak mereka cemerlang di tahap yang lebih elit, dan mungkin mencapai pengiktirafan kebangsaan dan antarabangsa. Perkembangan daripada pengalaman sukan belia awal ke tahap yang lebih elit adalah kompleks. Ia melibatkan beberapa tahap pengenalpastian dan pemilihan individu yang berbakat di hampir semua tahap sukan belia. Walau bagaimanapun, proses ini juga boleh melibatkan pengenalan yang lebih formal dan pemilihan individu yang dianggap mempunyai kemahiran, fizikal dan tingkah laku. Syarat-syarat untuk kejayaan dalam sukan yang diberikan.

1.2.8.1.        Berasaskan Program Masyarakat, Belia Sukan
Program sukan remaja di Amerika Syarikat adalah tradisinya berasaskan komuniti dan menggalakkan penyertaan masyarakat dalam sukan dengan sihat, persekitaran yang menyeronokkan dan selamat. Umur dan kesanggupan untuk menyertai adalah kriteria untuk dimasukkan, dan keputusan yang dibuat oleh ibu bapa dan kanak kanak yang terlibat. Sering kali, pilihan program sukan belia berdasarkan kemudahan.
Dalam program tertentu, pegawai dan jurulatih tempatan biasanya menyusun anak-anak muda berdasarkan umur dan tahap kemahiran (dan saiz badan dalam sesetengah sukan) dalam usaha untuk memastikan pengagihan yang saksama bakat seluruh pasukan dalam liga, dan sekali gus menyamakan persaingan dan mengurangkan risiko kecederaan.
Seperti beberapa program menjadi lebih berdaya saing dan khusus, pengenalpastian dan pemilihan daripada anak-anak muda yang berbakat berlaku kedua-dua rasmi. Sebagai contohnya, memerhatikan anak-anak muda dalam situasi permainan dan menyatakan mereka yang lebih mahir dan menjemput mereka untuk tertentu dan pilih pasukan.
Ramai atlet elit telah muncul sejak beberapa tahun yang lalu dari program berasaskan komuniti di Amerika Syarikat. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa atlet di Amerika Syarikat yang berminat dan akan dipanggil  untuk program-program yang mengenal pasti dan memilih individu untuk sukan tertentu di peringkat umur yang lebih muda.

1.2.8.2.        Program Elite
Sesetengah program menekankan golongan elit dan mempunyai matlamat untuk melatih atlet berjaya dalam serantau, kebangsaan atau pertandingan antarabangsa kononnya prestasi sukan yang tinggi. The proses pengenalpastian dan pemilihan biasanya bermula awal, adalah agak sistematik, dan dilakukan dalam beberapa sukan lama sebelum kanak-kanak itu mampu membuat keputusan, atau dibenarkan untuk membuat keputusan sama ada atau tidak untuk mengambil bahagian dalam sukan.
Pengenalan dan proses pemilihan bagi sukan berprestasi tinggi mungkin mengambil beberapa bentuk. Ia telah menjadi sangat sistematik dalam beberapa negara-negara Timur Eropah, bekas anggota blok Komunis, walaupun daya maju program tersebut telah dipersoalkan baru-baru ini. Malangnya, hanya sebilangan yang amat kecil atlet yang berjaya yang telah melalui pemilihan sistematik program sukan ditonjolkan dalam media sukan kebangsaan dan antarabangsa.
Majoriti yang tidak berjaya jarang disebutkan. Salah satu keajaiban jika mereka masih mengambil bahagian dalam sukan setelah gagal dalam proses pemilihan. Ia juga bukan sesuatu yang luar biasa di Amerika Syarikat bagi sesetengah ibu bapa untuk menghantar anak muda yang berpotensi dan berbakat untuk mendapatkan nasihat daripada jurulatih elit. Jurulatih asasnya adalah diminta untuk menilai potensi kanak-kanak itu dan jika kanak-kanak itu memenuhi kriteria jurulatih, ini bermakna kanak-kanak tersebut telah dikenalpasti dan dipilih.

1.2.8.3.        Program Pemilihan Eropah Timur
Walaupun terdapat pengubahan yang dibuat, corak umum pengenalan dan pemilihan diperhalusi oleh  negara Eropah Timur sering ditonjolkan oleh media sebagai mendasari kejayaan atlet dalam pertandingan Olimpik.
Program-program pengenalan dan pemilihan termasuk penilaian awal motor (kemahiran), fizikal (saiz, badan membina), dan tingkah laku (coachability) ciri sejumlah besar kanak-kanak sering dikendalikan di sekolah. Masa penilaian berbeza-beza mengikut sukan dan proses melibatkan beberapa peringkat. Sebagai contoh, pengenalan awal dan pemilihan untuk beberapa sukan, contohnya, gimnastik, menyelam, berenang, dan angka skating, berlaku di antara 3-8 tahun. Pilihan Menengah, iaitu, pengekalan untuk selanjutnya latihan khusus, berbeza dengan sukan, contohnya, 9-10 tahun untuk gimnastik, luncur angka dan berenang, dan pada 10-15 tahun bagi perempuan dan 10-17 tahun bagi kanak-kanak lelaki dalam sukan lain. Pendayung berpotensi, pemain bola keranjang dan lifters berat badan secara amnya tidak dipilih sehingga selepas akil baligh. Ballet, walaupun dianggap terutamanya sebagai satu bentuk seni, juga mempunyai ketat, kriteria anatomi terpilih yang menyaingi orang beberapa sukan. Penekanan adalah pada kelinearan dan tipis. Jelas sekali Syarat-syarat fizikal, motor dan tingkah laku berbeza dalam kalangan pelbagai jenis sukan.
Pemilihan adalah berdasarkan kepada andaian bahawa Syarat-syarat untuk sukan tertentu boleh dikenal pasti pada usia muda dan kemudiannya disempurnakan melalui latihan khusus. Proses pemilihan adalah berterusan sebagai anak muda menyesuaikan diri dengan program pengajaran dan latihan, serta sosial dan emosi permintaan program khas. Kejayaan atau kegagalan pengenalpastian bakat dan program pemilihan adalah bergantung kepada keseimbangan di antara keupayaan kanak-kanak dan permintaan sukan dan sistem sukan. Kebolehan adalah dinamik, akan berubah semasa kanak-kanak membesar, matang dan berkembang. Bagaimanapun, sukan dan sistem sukan adalah agak ketat.

1.2.9.    Kaedah Ujian

Persamaan Kaedah Ujian TID Malaysia dan Rusia
Terdapat pelbagai jenis kaedah ujian identifkasi bakat yang digunakan untuk mengenalpasti bakat atau potensi yang ada pada seseorang kanak-kanak, remaja mahupun atlet-atlet. Di Malaysia hanya beberapa jenis kaedah yang digunakan untuk tujuan identifikasi bakat manakala kaedah identifikasi bakat di Rusia adalah lebih banyak berbanding dengan Malaysia. Huraian di bawah merujuk kepada persamaan kaedah ujian identifikasi bakat yang digunakan di Malaysia dan Rusia.

·         Ujian Fisiologi
Fisiologikal adalah salah satu faktor yang mempengaruhi pencapaian sukan. Ia melibatkan 3 komponen seperti ukuran penghasilan daya melalui knee, arm, extension dan flexion, trunk rotation, crunches dan back extension. Contoh, peralatan yang biasa digunakan untuk mengukur kekuatan otot dan kuasa adalah Cybex Isokinetic Dynamometer yang melibatkan otot-otot quadriceps, hamstrings, biceps, triceps, abdominal deltoid dan lower back.
Komponen kedua adalah ukuran 1 minit maximal effort dengan mengatasi rintangan tertentu yang ditetapkan, seperti penggunaan rowing ergometer, treadmill, weight machines, free weight dan cycling ergometer untuk menentukan penghasilan kuasa dan purata akan diambilkira.
Komponen ketiga adalah ujian simulasi perlumbaan menggunakan treadmill, rowing ergometer dan cycling ergometer. Ujian ini mengambil masa tertentu yang ditetapkan mengikut keperluan sukan dan menggunakan rintangan yang sama dengan 1 max effort. Pencapaian dari segi ulangan, jarak larian dan bilangan kayuhan diukur.
Di samping itu, ukuran pengambilan O² dan VO² max , keupayaan aerobik dan anaerobik (fisiologi atlet), ukuran kandungan asiditi dalam darah, ukuran recovery rate kepada normal dan ukuran stabiliti (dari segi fizikal dan psikologikal) selepas ujian. Pengambilan muscle biopsies menentukan jenis sukan yang sesuai bagi individu mengikut muscle fiber yang ada padanya.
·         Ujian Fizikal dan Anthropometrical
Kaedah ujian fizikal dan anthropometrical merupakan satu kaedah yang paling biasa digunakan untuk mengenalpasti dan proses identifikasi bakat kanak-kanak, individu-individu dan atlet. Kaedah ini melibatkan bentuk tubuh badan dan kecergasan yang juga merangkumi struktur badan, kekuatan, kuasa, kelajuan, agility, daya tahan otot, fleksibiliti dan keseimbangan. Ujian-ujian fizikal yang biasa dijalankan adalah seperti ujian vertical jump, standing broad jump, pecut 40 meter, sit and reach, dan sebagainya.
Kaedah ujian anthropometrical adalah lebih kepada pengukuran struktur badan seperti mengukur ketinggian, sitting height, body mass, dan mengukur lemak. Contohnya, pengukuran ketinggian individu bagi sukan bola keranjang. Kaedah ujian ini juga melibatkan hand plates dan teknik x-ray bagi menentukan kadar pertumbuhan kanak-kanak.



·         Ujian Sukan Spesifik
Ujian sukan spesifik ini dijalankan berdasarkan kepada kumpulan atlet yang mengambil bahagian dalam sukan tertentu tanpa mengira pencapaian sukan dan ia biasanya dilakukan di peringkat-peringkat sekolah, negeri dan kebangsaan. Pemilihan ke atas kumpulan atlet yang tidak mempunyai laterbelakang sukan tertentu melalui ujian fizikal dan fisiologi yang sesuai mengikut sukan. Ujian bagi kemahiran sukan juga akan digunakan dalam ujian ini. Contohnya, program bola sepak bawah 23 tahun yang baru dijalankan di Malaysia adalah salah satu kaedah ujian sukan spesifik yang menggunakan ujian fizikal bola sepak terhadap atlet yang mengambil bahagian untuk mengenalpasti dan identifikasi bakat.
Russia juga ada melakukan pencarian bakat, antaranya ialah Moscow Athletics Talent Search dan National TID Programe 1999. Di Russia, kebanyakan sukan menggunakan kaedah ujian sukan spesifik, iaitu salah satu kaedah continuos cycle sebagai tujuan identifikasi bakat. Ia melibatkan proses berikut seperti pertandingan, identifikasi, pemilihan, penilaian, pemilihan dan pemilihan semula. Dalam proses pertandingan, atlet akan diperhati dengan keadaan persekitaran biasa seperti mewakili pasukan, kelab dan lain-lain. Proses identifkasi bakat akan dijalankan untuk menentukan atlet yang berpotensi pada tahap tersebut. Pemilihan akan dijalankan dengan atlet menyertai satu-satu tahap ke satu tahap yang lebih tinggi seperti pools, kem latihan, percubaan dan lain-lain.
Penilaian pencapaian atlet akan dibuat semasa sesi latihan dan pertandingan, ia memberi penumpuan terhadap aspek teknikal, taktikal, psikologikal, usaha, disiplin, sumbangan atau konflik terhadap pasukan. Akhir sekali, pemilihan semula dijalankan semasa sesi latihan dan pertandingan, penilaian atlet di padang atau di luar padang dengan menjalankan ujian terakhir menilai abiliti dan tahap persaingan untuk memastikan mereka diserap dalam satu-satu pasukan.

·         Ujian Padang
Kebanyakan sukan menggunakan kaedah ujian padang (field tests) untuk mengenalpasti dan proses identifikasi bakat. Kaedah ini biasanya dilakukan di peringkat-peringkat sekolah rendah, menengah dan juga dalam kejohanan sukan mengikut peringkat umur. Ujian fizikal dan ujian fisiologi akan djalankan selepas pemilihan atlet dibuat, ia adalah kurang sainstifik dan tidak sistematik kerana tidak menggunakan pengetahuan sukan yang spesifik. Contohnya, Majlis Sukan Sekolah-sekolah Malaysia (MSSM) mengadakan kejohanan sukan bawah 18 tahun peringkat kebangsaan, guru-guru atau jurulatih-jurulatih akan membuat pemilihan atlet berdasarkan tanggapan kemampuan dan pencapaian atlet di padang. Atlet akan menjalankan ujian fizikal dan ujian fisiologi berkaitan sukan tersebut selepas dipilih dan ia adalah kurang berkesan kerana atlet yang dipilih kemungkinan tidak sesuai.

1.2.10.  Pemakanan bagi Atlet Kanak-kanak
Sejak ditubuhkan pada tahun 1989, Pusat Pemakanan Sukan telah meluaskan fungsi dan peranan dalam memberi perkhidmatan pemakanan sukan kepada atlet negara.
Mengendalikan pelbagai perkhidmatan termasuklah penilaian pemakanan (diet, hidrasi, komposisi tubuh), konsultasi pemakanan, program pendidikan dan suplementasi.
Selain daripada memberi perkhidmatan kepada atlet negara, pusat ini juga telah meluaskan perkhidmatan dengan memberi sokongan dan pemantauan pemakanan terhadap atlet pelapis dan antarabangsa yang datang ke Malaysia.

1.2.10.1.      PERKHIDMATAN
I. PROGRAM PENDIDIKAN
Pendidikan merupakan perkhidmatan utama yang disediakan oleh pusat. Program pendidikan ini adalah mengikut cadangan Pegawai Pemakanan atau jurulatih dan dikendalikan secara berkumpulan atau individu. Kami menekankan aspek pemakanan individu untuk prestasi yang optimal. Selain itu, infomasi pemakanan sukan turut disediakan dalam bentuk analisis pemakanan, risalah, dan label pemakanan pada makanan yang disediakan di kafeteria atlet.
                         

 II. PROGRAM PENGURUSAN BERAT BADAN
Perancangan pemakanan yang khusus diberi kepada atlet yang mengikuti prgram pengurusan berat badan. Program ini disediakan berdasarkan keputusan ujian pengambilan dan penggunaan tenaga. Penurunan berat badan memerlukan program pemakanan dan suplementasi yang tertentu kerana matlamat utama adalah menurunkan lemak dan bukan otot.

                                     

 

III. PENILAIAN KOMPOSISI TUBUH (PKT)

Fungsi kedua utama pusat ini adalah untuk menjalankan Penilaian Komposisi Tubuh (PKT) bagi pengurusan dan pemantauan berat badan atlet. Komposisi tubuh atlet dipantau sepanjang tahun dan diet mereka disesuaikan mengikut keperluan. Kaedah penilaian adalah menggunakan peralatan bertaraf dunia seperti


* Skinfold calipers
* In Body 3.0, Maltron
* Bodpod

                                        

IV. KONSULTASI PEMAKANAN

Atlet yang menghadapi masalah kesihatan disebabkan pemakanan e.g tinggi kolesterol, anemia, atau sedang menjalani proses pemulihan akan diberi konsultasi pemakanan oleh Pegawai Pemakanan untuk intervensi pemakanan klinikal dan pengurusan diet.

                                                           

V. UJIAN HIDRASI

Pegawai Pemakanan memantau kehilangan cecair badan semasa latihan melalui perubahan berat badan dan urin atlet. BIA digunakan untuk menilai jumlah cecair dalam badan. Ini bagi membolehkan Pegawai Pemakanan memberi panduan penggantian cecair tubuh serta merancang program pengambilan cecair secara individu.

                                                              

VI. SUPLEMENTASI

Suplementasi akan dicadangkan oleh Pegawai Pemakanan dan diberikan secara individu kepada setiap atlet.

                                                            

 

1.3.  ARAH ALIRAN PERTUMBUHAN, KEMATANGAN DAN PRESTASI KANAK-KANAK

Pertumbuhan merujuk kepada perubahan yang diukur dalam komposisi saiz, susuk tubuh dan badan, dan pelbagai sistem badan, manakala kematangan merujuk kepada kemajuan dalam diri seseorang yang matang. Pematangan berubah-ubah di dalam sistem badan dan juga mengikut masa dan rentakan kemajuan. Proses pertumbuhan dan kematangan adalah saling berkaitan dan kedua-dua prestasi akan mempengaruhi fizikal seseorang.
Kronologis umur (CA) adalah rujukan umum dalam kajian pertumbuhan dan prestasi. Walau bagaimanapun, terdapat perubahan besar dalam pertumbuhan, kematangan, dan status prestasi di kalangan individu CA yang sama, terutamanya pada masa akil baligh.


1.3.1.    TINJAUAN PERTUMBUHAN DAN PRESTASI

1.3.1.1.        Pertumbuhan Somatik

Pertumbuhan berada dalam kedudukan pesat di peringkat awal dan awal kanak-kanak, agak stabil semasa zaman kanak-kanak pertengahan, pesat semasa remaja, dan kemudian perlahan apabila kedudukan dewasa dicapai. Ini adalah corak pertumbuhan (saiz dicapai dan kadar) umumnya sama untuk berat badan dan dimensi lain dengan pengecualian subkutaneus lemak dan taburan lemak. Kadar pertumbuhan kedudukan tertinggi pada tahun pertama kehidupan, maka secara beransur-ansur menurun sehingga tercetusnya (berlepas) muncrat pertumbuhan remaja (kira-kira 10 tahun dalam perempuan dan 12 tahun dalam lelaki).
Kenaikan kadar pertumbuhanmencapai puncak (halaju ketinggian puncak, PHV) pada kira-kira 12 tahun dalam gadis dan 14 tahun dalam lelaki, dan kemudian beransur-ansur menjadi perlahan dan akhirnya terhenti dengan pencapaian kedudukan dewasa (Tanner 1962, 1978; Malina et al. 2004).

1.3.1.2.        Prestasi Fizikal

Prestasi fizikal biasanya diukur sebagai hasil (produk) tugas motor standard memerlukan kelajuan, ketangkasan, kira-kira, fleksibiliti, kekuatan bahan letupan, ketahanan otot tempatan, dan kekuatan otot statik.
Kekuatan isometrik meningkatkan linear dengan usia semasa zaman kanak-kanak dan peralihan ke remaja dalam kedua-dua jantina. Pada kira-kira 13 tahun, pembangunan kekuatan memecut ketara dalam lelaki (muncrat remaja), tetapi terus meningkat linear dalam perempuan melalui kira-kira 15 tahun dengan bukti-bukti yang kurang untuk memancut remaja yang jelas, walaupun data berbeza antara ujian kekuatan tertentu. Perbezaan jantina dalam kekuatan adalah konsisten, walaupun kecil, melalui zaman kanak-kanak dan peralihan ke remaja. Selepas itu, perbezaan menjadi semakin besar supaya pada usia 16 tahun dan kemudian hanya beberapa gadis melaksanakan pada tahap yang sama sebagai lelaki purata.Kalangan belia Belgium, sebagai contoh, tarik lengan median kekuatan perempuan 17-year-old jatuh di bawah persentil sama ketiga untuk kanak-kanak lelaki (Beunen et al 1989).
Kekuatan yang berkaitan dengan saiz badan dan jisim otot, supaya perbezaan jantina mungkin berkaitan dengan kelebihan saiz dalam lelaki. Semasa zaman kanak-kanak dan remaja lelaki cenderung untuk mempunyai kekuatan yang lebih besar seunit saiz badan, terutama di bahagian atas badan dan batang daripada gadis-gadis, tetapi perbezaan jantina yang sepadan dalam kekuatan hujung yang lebih rendah boleh diabaikan. Malah, kekuatan isometrik dalam kanak-kanak lelaki dan perempuan meningkat semasa zaman kanak-kanak dan remaja lebih daripada yang diramalkan dari ketinggian sahaja (Asmussen & Heeboll-Nielsen 1955). Peningkatan kekuatan yang tidak seimbang adalah yang paling ketara semasa remaja lelaki, dan adalah lebih besar daripada di batang atau lebih rendah kaki di upperextremities(Asmussen 1962; Carron & Bailey 1974).

Prestasi dalam pelbagai ujian standard seperti strip (kelajuan), berjalan ulang-alik (ketangkasan, kelajuan), lompatan menegak dan berdiri lama dan membuang jarak (koordinasi dan kekuatan letupan), flexed lengan menggantung dan duduk-up (ketahanan otot tempatan),dan berjalan rasuk dan pendirian flamingo (baki) juga = memperbaiki, secara purata, dari zaman kanak-kanak melalui remaja dalam lelaki. Persembahan dalam perempuan meningkat sehingga umur 13-14 tahun, dengan peningkatan berikutnya sedikit, walaupun beberapa bukti yang lebih terkini menunjukkan bahawa dataran untuk beberapa tugas motor telah beralih kepada usia yang sedikit lebih tua. Corak pertumbuhan bagi fleksibiliti berbeza. Min skor dalam duduk dan capaian adalah stabil atau penurunan sedikit semasa zaman kanak-kanak, meningkatkan semasa remaja, dan mencapai dataran pada kira-kira 14-15 tahun gadis dan penurunan dari zaman kanak-kanak melalui pertengahan remaja dan kemudian meningkat dalam lelaki (Haubenstricker & Seefeldt 1986;Beunen & Simons 1990; Malina et al 2004).

Persembahan gadis jatuh, pada purata, dalam tempoh satu (1) sisihan piawai (SD) di bawah persembahan purata lelaki di zaman kanak-kanak lewat dan remaja awal, dengan pengecualian lisut buang untuk jarak. Walau bagaimanapun, selepas 14 tahun persembahan purata perempuan adalah konsisten di luar batas-batas daripada 1 SD bawah cara-cara kanak-kanak lelaki dalam tugas-tugas yang paling. Sebaliknya, perempuan adalah lebih fleksibel berbanding lelaki di hampir semua peringkat umur (Beunenet al. 1989; Malina et al. 2004).

Korelasi antara dimensi somatik dan prestasi dalam tugas motor semasa zaman kanak-kanak secara umumnya rendah (0 kepada kira-kira 0,35). Prestasi dalam tugas di mana badan dijangka (melompat dan sempang) hubung kait negatif dan prestasi dalam tugas di mana objek dijangka (melemparkan) berkait secara positif dengan jisim badan. Korelasi semasa remaja adalah magnitud yang sama dan dalam arah yang sama seperti semasa zaman kanak-kanak (Malina 1975; Malina et al 2004.)

Kebanyakan bateri ujian kecergasan termasuk anggaran secara langsung atau tidak langsung kuasa aerobik. Absolute aerobik kuasa (VO2max, L · min-1) kenaikan dari zaman kanak-kanak melalui remaja dalam lelaki, tetapi sampai dataran pada 13-14 tahun umur dalam perempuan. Sebelum umur 10 - 12 tahun, VO2max gadis mencapai kira-kira 85-90% daripada nilai min lelaki, tetapi selepas memancut remaja purata VO2max dalam perempuan mencapai hanya 70% daripada skor min dalam lelaki (Krahenbuhl et al 1985; Armstrong & Welsman 1994; Malina et al 2004).

Pergantungan kuasa aerobik pada saiz badan semasa pertumbuhan ditunjukkan dalam keluk pertumbuhan kuasa aerobik relatif (yakni, per unit jisim badan, mL · kg-1 · min-1).Nilai agak stabil sepanjang tempoh pertumbuhan dalam keratan rentas sampel lelaki (Krahenbuhl et al 1985), tetapi trend dalam sampel membujur mencadangkan penurunan melalui remaja (Mirwald & Bailey 1986).Sebaliknya, VO2max relatif sistematik berkurangan dengan umur dalam perempuan (Krahenbuhl et al 1985; Mirwald & Bailey 1986; Armstrong & Welsman 1994).Perbezaan jantina dalam VO2max relatif amnya kecil daripada dalam VO2max mutlak, dengan gadis-gadis yang mencapai 80-95% daripada nilai lelaki '.Beberapa penulis menunjukkan bahawa menyatakan VO2max untuk jisim badan boleh memalukan pemahaman tentang perubahan dalam pengambilan oksigen dengan pertumbuhan dan kematangan (lihat Bab 5).Fungsi Kuasa, persamaan 'allometric, dan model pelbagai peringkat telah digunakan lebih baru-baru ini.Keputusan bercampur kerana pelbagai teknik yang digunakan, umur antara dipertimbangkan, dan berat sebelah sampel (Armstrong & Welsman 1994).

1.3.2.    KEMATANGAN

1.3.2.1.        Kematangan biologi: Konsep dan penilaian

·      Konsep kematangan bererti perkembangan ke arah keadaan yang
     matang.
·      Setiap individu dilahirkan dengan satu tempoh biologikal yang
     memastikan perkembangan ke arah keadaan matang.
·      Pertumbuhan biologikal dan kematangan seseorang kanak-kanak tidak semestinya bergerak seiring dengan tarikh atau umur kronologinya.
·      Sesetengah kanak-kanak akan berkembang lebih pesat dari aspek biologikal berbanding umur kronologinya. Dengan kata lain, walaupun dua orang kanak-kanak mempunyai umur kronologi yang sama, mereka tidak semestinya mencapai tahap kematangan biologikal yang sama pada umur tersebut.
·      Petunjuk atau indikator kematangan dalam kajian pertumbuhan lazimnya berdasarkan kematangan rangka, kematangan seksual dan kematangan somatik.

1.3.2.2.        Kematangan Rangka
·           Merupakan kaedah yang paling baik dalam penilaian umur biological atau status kematangan.
·           Rangka merupakan indikator yang ideal tentang kematangan kerana perkembangannya merangkumi tempoh pertumbuhan yang menyeluruh.
·           Semua kanak-kanak bermula dengan rangka rawan di peringkat pranatal dan berkembang menjadi rangka lengkap di peringkat awal dewasa.
·           Kadar di mana tulang berkembang dari rawan ke pembentukan tulang awalan, ke bentuk tulang yang pelbagai dan seterusnya ke peringkat dewasa berbeza antara tulang di dalam seseorang individu dan antara individu-individu.
·           Tulang-tulang tangan dan pergelangan tangan merupakan asas utama penilaian kematangan rangka di dalam kanak-kanak.
·           Pada lazimnya tulang-tulang tangan kiri dikaji dengan meletakknya di atas satu permukaan rata pada plet sinar-X.
·           Terdapat dua kategori tulang iaitu tulang panjang dan tulang bulat. Setiap tulang panjang merangkumi diafisis dan epifisis.
·           Tulang bulat adalah sebenarnya tulang tak sekata, yang kebanyakannya terletak di pergelangan tangan.
·           Indikator kematangan memberi 3 jenis maklumat yang digunakan untuk menentukan kematangan tulang.
·           Pertamanya, adalah kemunculan awal pusat tulang yang khusu pada sinar-X, yang menunjukkan penggantian rawan oleh tisu tulang di dalam tulang yang terlibat.
·           Keduanya, adalah definisi dan sifat-sifat setiap tulang berdasarka perbezaan bentuk semasa perkembangannya semakin jelas d peringkat dewasa.
·           Ketiganya, melibatkan penggabungan epifisis dengan diafisi masing-masing di dalam metakarpal, falanks, radius dan ulna, dan pembentukan kontur dan bentuk karpal dewasa.
·           Terdapat 3 kaedah penilaian kematangan rangka iaitu (i) kaedah
reulich-Pyle, (ii) kaedah Tanner-Whitehouse dan (iii) kaedah Fels.

1.3.2.3.        Kematangan Seksual
·         Penilaian adalah berasaskan kepada perkembangan ciri-ciri seks sekunder iaitu perkembangan buah dada dan haid (perempuan), zakar dan buah zakar (lelaki) dan bulu pubik / kelamin (lelaki dan perempuan).
·         Penilaian ke atas seks sekunder ini hanya terhad sehingga peringkat remaja atau baligh. Oleh itu, indikator ini mempunyai had aplikasi dalam pertumbuhan sepanjang hayat.
·         Penilaian lazimnya dilaksanakan dalam 5 peringkat dan secara pemerhatian.
·         Peringkat 1 menunjukkan perkembangan prabaligh. Contohnya, alat kelamin lelaki adalah sama saiz di peringkat awal kanak-kanak.
·         Peringkat 2 menunjukkan perkembangan awalan setiap ciri – peningkatan awal buah dada (perempuan), pembesaran alat kelamin (lelaki), pemunculan bulu pubik (lelaki dan perempuan).
·         Peringkat 3 dan 4 menunjukkan kematangan berterusan setiap ciri dan adalah sukar untuk dinilai.
·         Peringkat 5 menunjukkan keadaan perkembangan matang atau dewasa bagi setiap ciri.
·         Perlu diingatkan bahawa kelima-lima peringkat yang dinyatakan adalah satu penilaian yang lazim hasil daripada pemerhatian. Setiap individu akan berkembang mengikut tahap kematangan masing-masing dan tidak semestinya semua ciri yang dinyatakan berkembang dari peringkat 1 ke 5.
·         Terdapat 2 kaedah menentukan umur yang dicapai berdasarkan kematangan seksual iaitu (i) kaedah status quo dan (ii) kaedah retrospective.

1.3.2.4.        Kematangan Somatik

·           Penggunaan ukuran badan sebagai indikator kematangan memerlukan data kajian berbentuk longitudinal.
·           Jika data yang diperolehi merangkumi zaman remaja, ketepatan ukuran anggota badan yang khusus semasa pertumbuhan pesat remaja ini boleh digunakan sebagai indikator kematangan somatik.
·           Pengukuran ketinggian merupakan aspek yang lazimnya digunakan sebagai penilaian kematangan somatik.
·           Umur di puncak halaju ketinggian (peak height velocity) adalah indikator yang lazim digunakan dalam kematangan somatik.
·           Ini adalah peringkat umur di mana ketinggian maksimum dicapai semasa pertumbuhan pesat remaja.
·           Anggaran umur yang sama boleh dibuat pada puncak halaju anggota lain seperti umur di puncak halaju pertumbuhan dalam panjang kaki, ketinggian berduduk, biacromial, bicristal, lebar, berat badan dan kekuatan otot.
·           Satu lagi indikator kematangan somatik boleh dikira berdasarkan peratusan ketinggian dewasa yang dicapai pada sesuatu peringkat umur.




















3.0         RUJUKAN
     

Malina, R.M., Bouchard, C. & Bar, O.  (2004).  Growth, maturation and physical activity (2nd ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.

American Academy of Orthopaedic Surgeons.  (2007).  The Young Athlete.  Retrieved from http://orthoinfo.aaos.org/topic.cfm?topic=A00239

Insitut Sukan Negara.  (2012).  Pemakanan.  Retrieved from http://www.isn.gov.my/my/nutrition
Joe,W.  (2006).  Youth Sports - 10 Benefits Of Participation.  Retrieved from http://ezinearticles.com/?Youth-Sports---10-Benefits-Of-Participation&id=295977
Robert, M.M.  (n.d.).  Youth Sports.  Retrieved from http://www.arvm.pt/pdf/Artigos%20de%20Vela/Abandono%20Precose%2002.pdf

Young_Athlete’s_Body: Physical Development.  (n.d.).  Retrieved from http://www.swimbaac.com/mdbaac/UserFiles/File/young_athletes_body.pdf


No comments:

Post a Comment