KANAK-KANAK DI DALAM AKTIVITI FIZIKAL
DAN SUKAN
1.0 PENGENALAN
Individu yang
berumur di bawah 18 tahun dikategorikan sebagai kanak-kanak seperti yang
termaktub dalam Akta Kanak-Kanak 2001. WHO pula mengkategorikan individu yang
berumur antara 10-19 tahun sebagai remaja (adolescent) dan individu yang
berumur antara 15-24 tahun sebagai belia (youth). Oleh yang demikian,
WHO mengambil pendekatan mengkategorikan dua kumpulan umur yang bertindih tersebut
iaitu 10-24 tahun sebagai golongan muda (young people).
Aktiviti
fizikal pula merujuk kepada pelbagai pergerakan anggota badan yang dihasilkan
daripada penguncupan otot dan meningkatkan penggunaan tenaga seperti berjalan,
berbasikal, bersukan, angkat berat, mendaki bukit, membuat kerja rumah dan
lain-lain.
Aktiviti
fizikal memberi banyak faedah dari segi kesihatan tubuh badan, sosial, dan
emosi serta boleh mengurangkan insiden penyakit-penyakit kronik. Penyertaan
dalam aktiviti fizikal yang kerap dapat menyumbang ke arah pencapaian
kecergasan yang lebih baik dan kesejahteraan keseluruhannya.
1.1.
KESAN MELIBATKAN DIRI DALAM AKTIVITI
FIZIKAL DAN SUKAN
Sukan membawa kesan positif dan negatif kepada kanak-kanak.
·
Kesan positif menyertai sukan atau
permainan adalah seperti berikut:
Ø
Kanak-kanak berpeluang membuat
senaman
Ø
Kanak-kanak diberi peluang untuk
belajar bagaimana untuk bertanding.
Ø
Kanak-kanak juga berpeluang
mempelajari estim kendiri ( self-esteem )
Ø
Kanak-kanak boleh menjalin hubungan
mesra dengan kawan-kawan serta rakan sebaya
·
Kesan negatif kanak-kanak menyertai
sukan atau permainan adalah seperti berikut:
Ø
Kanak-kanak berasa tertekan untuk
mencapai kejayaan dalam sukan atau permainan.
Ø
Kanak-kanak mudah mendapat
kecederaan fizikal.
Ø
Pencapaian akademik kanak-kanak akan
terganggu.
Ø
Kanak-kanak akan mempunyai
pengharapan yang tidak realistik iaitu berjaya menjadi seorang ahli sukan.
Kanak-kanak
di dalam aktiviti fizikal dan sukan
|
Atlet Kanak-kanak
|
Arah aliran pertumbuhan,
kematangan dan prestasi kanak-kanak
|
1.2.
ATLET KANAK-KANAK
Sukan merupakan merupakan
sumber penting dalam aktiviti
fizikal bagi kebanyakan kanak-kanak dan remaja.
Atlet kanak-kanak mempunyai
keperluan khas kerana mereka
sering memerlukan lebih banyak bimbingan dan penjagaan perubatan berbanding
daripada atlet matang
akibat daripada umur dan badan mereka semakin bertambah.
Kesedaran tentang keperluan khas atlet kanak-kanak yang lebih
baik boleh menyediakan
mereka untuk menghadapi tekanan
persaingan dan kecederaan fizikal disebabkan dengan peningkatan latihan aktiviti sukan.
Semakin ramai kanak-kanak
mengambil bahagian dalam sukan hari ini berbanding dengan sebelum ini.
Penyertaan sukan telah meningkat di sekolah-sekolah rendah, sekolah menengah,
dan program-program komuniti: 50% lelaki dan 25% perempuan antara umur 8 dan 16
tahun bersaing dalam program sukan yang dianjurkan. Selain daripada program
sukan yang dianjurkan, berjuta-juta orang muda mengambil bahagian dalam kelas
pendidikan jasmani dan aktiviti rekreasi sukan.
Pelbagai faktor telah
menarik minat kanak-kanak untuk melibatkan diri dalam
sukan yang semakin meningkat dari hari ke hari. Antaranya adalah kesan media massa yang telah menaik
taraf pusat sukan dan atlet profesional
ke tahap yang lebih tinggi.
Tekanan rakan sebaya dan angkatan ekonomi dan sosial yang dikenakan ke atas jurulatih
sekolah untuk menang boleh membawa kepada keputusan
yang tidak benar-benar demi kepentingan kesihatan, pertumbuhan kanak-kanak, dan pembangunan adalah faktor-faktor
lain yang telah merangsang minat
dalam kesihatan atlet
muda.
1.2.1. Atlet Perempuan
Pada 15 tahun
yang lalu, penglibatan wanita dalam sukan telah meningkat sebanyak lebih
daripada 700% di peringkat sekolah menengah. Walaupun kajian awal menunjukkan
bahawa atlet wanita diperlukan untuk melatih pada tahap yang lebih rendah
intensiti daripada atlet lelaki, ia kelihatan bahawa ini adalah lebih sosial
daripada masalah fisiologi. Atlet wanita dapat melatih dan sering bersaing pada
tahap yang sama dengan atlet lelaki.
1.2.2. Perbezaan antara
Atlet
Terdapat
perbezaan antara atlet kanak-kanak dengna atlet dewasa yang ketara dalam segi
koordinasi, kekuatan dan stamina. Bagi atlet kanak-kanak, tulang, tendon, kawasan
pertumbuhan dalam tulang dan ligamen mengalami corak pertumbuhan yang tidak
sekata menyebabkan mereka mudah terdedah kepada kecederaan.
Peningkatan dalam saiz badan mungkin disebabkan tambahan lemak dan bukannya
otot telah menyebabkan perbezaan yang ketara dalam kekuatan. Sering kali, persaingan
yang tidak adil berlaku antara
lelaki yang mempunyai berat badan 100 paun lemak dan lelaki
yang mempunyai berat badan 200 paun otot.
kemungkinan untuk mengalami kecederaan teruk adalah kecil bagi pelajar sekolah rendah semasa
aktiviti sukan kerana mereka masih
muda dan bergerak perlahan daripada atlet lebih tua. Apabila
mereka terlanggar atau terjatuh,
kuasa pada sistem rangka mereka biasanya
tidak cukup tinggi untuk menyebabkan
kecederaan. Atlet sekolah menengah,
bagaimanapun adalah lebih besar,
lebih cepat, lebih kuat dan mampu menjan
kuasa-kuasa yang
kuat dalam sukan lasak.
1.2.3. Kepentingan Mempunyai
Kejurulatihan Yang Baik
Jurulatih harus memperhatikan tanda-tanda
awal masalah fizikal (seperti
sakit atau lemah) atlet kanak-kanak dan seterusnya mengiktiraf kecederaan
teruk daripada tanda-tanda
kesakitan dan ketidakupayaan untuk
terus bermain. Jurulatih mungkin mempunyai kesukaran mengesan kecederaan yang kurang teruk tetapi atlet tidak harus mengabaikan kesakitan walaupun ringan. Kecederaan secara berulang-ulang pada tempat
yang sama akan menyebabkan tempat kecederaan menjadi semakin serius yang akan menyebabkan atlet tidak dapat menyertai pertandingan untuk
masa yang agak panjang.
Kebanyakan atlet cedera semasa sukan terutamanya kecederaan di siku dan lutut
adalah disebabkan oleh tekanan yang berlebihan, berulang-ulang pada otot dan tulang yang tidak matang.
Oleh itu, jurulatih perlu memberi
perlindungan untuk atlet kanak-kanak melalui pemanasan badan dan
penyejukan badan yang betul, rawatan segera selepas
kecederaan dan program pemulihan. Pemanasan badan biasanya dilakukan supaya
atlet berbadan cergas dengan peningkatan kekuatan
otot, ketahanan, fleksibiliti dan
daya tahan kardiovascular. Rawatan
segera selepas kecederaan dan
pemulihan amat penting kerana
kecederaan secara berulang-ulang boleh membawa kepada keretakan
tulang, koyakan otot, atau
kecacatan tulang. Kecederaan itu
adalah jarang berlaku pada atlet kanak-kanak
dan sakit berpanjangan
biasanya merupakan satu tanda sebagai amaran awal.
Jurulatih serta
ibu bapa adalah bertanggungjawab untuk mewujudkan suasana psikologi yang mampu memupuk
sifat berdikari, keyakinan, kerjasama, amanah dan mempunyai imej diri yang
positif. Atlet mesti belajar dalam pengurusan diri dengan kejayaan dan
kekalahan untuk meletakkan peristiwa dalam perspektif yang betul. Sesetengah
jurulatih dan ibu bapa mempunyai harapan yang terlalu tinggi dalam menganalisis
prestasi pemain. Etika yang ingin mendapatkan kemenangan dalam semua
pertandingan akan mempunyai kedua-dua kesan jangka pendek dan jangka panjang
yang memudaratkan atlet.
1.2.4. Kecederaan Semasa Sukan
·
Kecederaan Tisu Lembut
Merupakan kecederaan utama berkaitan
dengan sukan yang jarang berlaku pada atlet kanak-kanak. Kira-kira 95% daripada
kecederaan sukan adalah disebabkan oleh trauma kecil yang melibatkan tisu
lembut iaitu lebam, otot tertarik, terseliuh (kecederaan ligamen), ketegangan
dan luka atau melecet. Selain itu, kecederaan sukan lebih kerap berlaku di
kelas pendidikan jasmani dan bebas bermain daripada sukan yang dianjurkan dalam
pasukan. Langkah-langkah keselamatan dan pengawasan yang minimum boleh mencegah
kecederaan.
·
Terseliuh
Hampir satu pertiga daripada semua kecederaan sukan dikelaskan sebagai keseliuhan. Terseliuh adalah koyakan separa atau lengkap ligamen. Gejala-gejala termasuk sendi longgar atau tidak stabil, ketidakupayaan untuk menanggung berat badan kerana sakit, kehilangan pergerakan, mendengar bunyi atau rasa sensasi "pop" atau "snap" apabila kecederaan berlaku dan bengkak. Tidak semua keseliuhan menghasilkan kesakitan.
Hampir satu pertiga daripada semua kecederaan sukan dikelaskan sebagai keseliuhan. Terseliuh adalah koyakan separa atau lengkap ligamen. Gejala-gejala termasuk sendi longgar atau tidak stabil, ketidakupayaan untuk menanggung berat badan kerana sakit, kehilangan pergerakan, mendengar bunyi atau rasa sensasi "pop" atau "snap" apabila kecederaan berlaku dan bengkak. Tidak semua keseliuhan menghasilkan kesakitan.
·
Ketegangan
Ketegangan adalah koyakan separa atau lengkap otot atau tendon. Tisu otot terdiri daripada sel-sel dan untuk pergerakan tubuh badan. Tendon terdiri daripada tisu perantara yang melekat otot kepada tulang.
Ketegangan adalah koyakan separa atau lengkap otot atau tendon. Tisu otot terdiri daripada sel-sel dan untuk pergerakan tubuh badan. Tendon terdiri daripada tisu perantara yang melekat otot kepada tulang.
·
Lebam
Kecederaan sukan yang paling biasa, contusions (lebam), jarang menyebabkan seorang atlet diketepikan. Kewujudan lebam apabila kecederaan tertumpul menyebabkan pendarahan asas dalam otot atau dalam tisu lembut.
Kecederaan sukan yang paling biasa, contusions (lebam), jarang menyebabkan seorang atlet diketepikan. Kewujudan lebam apabila kecederaan tertumpul menyebabkan pendarahan asas dalam otot atau dalam tisu lembut.
Rawatan segera
bagi kecederaan tisu lembut biasanya terdiri daripada rehat, meletakkan ais,
membalut dengan pembalut elastik (mampatan) dan mengangkat lengan cedera,
tangan, kaki, atau kaki. Pertolongan cemas yang betul akan mengurangkan bengkak
dan membantu doktor membuat diagnosis yang tepat.
·
Kecederaan Tulang Belakang
Walaupun
kecederaan saraf tunjang dalam sukan adalah jarang berlaku, Cuma 10% daripada
semua kecederaan tulang belakang berlaku semasa sukan, terutamanya menyelam,
melayari, dan bola sepak. Kecederaan saraf tunjang menyebabkan dari lumpuh di tangan dan kaki kepada
kematian. Peserta dalam sukan lasak boleh mengurangkan risiko kecederaan kecil
tunjang dengan melakukan senaman untuk mengukuhkan otot leher.
·
Kecederaan Pada Rangka
Perlanggaran ganas dengan pemain
lain, perlanggaran terhadap peralatan
sukan atau kejatuhan yang teruk boleh menyebabkan kecederaan tulang pada
atlet.
Rentekan tulang terdiri 5% hingga 6% daripada semua kecederaan
sukan. Kebanyakan keretakan berlaku di
lengan dan kaki. Manakala patah tulang belakang dan tengkorak jarang berlaku.
Bagaimanapun, keretakan tekanan dan
gangguan ligamen tulang
berlaku kerana kegunaan
sendi secara berlebihan. Gejala utama
rentekan tulang adalah kesakitan.
Lazim, awal x-ray
tidak menunjukkan sebarang tanda-tanda
patah dan atlet dibenarkan untuk kembali kepada aktiviti-aktiviti
yang sama. Hasilnya,
kesakitan akan kembali
atau secara berterusan, tetapi atlet
terus bermain. Keretakan tekanan yang paling sering berlaku di tibia (tulang
kaki yang lebih
besar di bawah lutut), fibula (tulang kaki
luar dan nipis bawah
lutut), dan kaki.
Dalam sistem muskuloskeletal atlet yang
semakin meningkat, kesakitan dari gerakan
berulang-ulang mungkin muncul di tempat
lain selain tempat sebenar kecederaan. Sebagai
contoh, sakit lutut pada kanak-kanak sebenarnya
boleh menjadi kesakitan yang
disebabkan oleh kecederaan
pinggul.
1.2.5. Diagnosis
Diagnosis terhadap apa-apa kecederaan
berkaitan sukan ortopedik perlu dibuat segera
oleh pakar bedah ortopedik, pakar
perubatan yang pakar dalam penjagaan sistem muskuloskeletal.
Doktor biasanya akan
menanya atlet kanak-kanak bagaimana kecederaan itu berlaku, di mana kesakitan
terletak, di mana sukan atlet mengambil
bahagian, dan kemudian diikuti dengan soalan
mengenai jenis kesakitan
untuk menentukan jenis kesakitan.
Semasa pemeriksaan fizikal, Ortopedik akan meminta atlet
untuk bergerak ke kawasan yang terjejas
untuk menentukan sama ada julat normal gerakan
telah terjejas. Ortopedik
secara perlahan-lahan akan menyentuh
kawasan untuk melihat untuk keabnormalan jelas rangka. X-ray atau
lain-lain ujian radiografik boleh dijalankan. Ini adalah bergantung
kepada keadaan dan atlet memerlukan doktor
untuk mendapatkan maklumat tambahan.
1.2.6. Rawatan
Pakar bedah Ortopedik berada di
barisan hadapan dalam merawat kecederaan sistem otot dan
menjaga atlet. Mereka
telah menganalisis dan menjelaskan
keperluan psikologi atlet, mengkaji kecenderungan
atlet muda untuk kecederaan
fizikal, dan membuat cadangan
mengenai latihan. Pakar bedah
Ortopedik menyediakan penjagaan awal dan menyeluruh terhadap kecederaan ortopedik yang
boleh membantu atlet sembuh dan
kembali kepada aktiviti sukan dengan kurangkan risiko kecederaan berulang.
Rawatan berbeza mengikut keadaan atlet
tetapi ia mungkin termasuk rehat,
ketinggian, balutan mampatan, tongkat atau terapi
fizik.
1.2.7. Risiko dan
Manfaat
Aktiviti
sukan yang dijalankan oleh atlet umumnya selamat dengan risiko yang rendah dan
faedah yang tinggi. Matlamat utama
penyertaan adalah untuk keseronokan. Pendedahan kepada sukan kompetitif
dan tidak kompetitif menggalakkan pembangunan kecergasan, kemahiran motor,
kemahiran sosial, dan penghargaan sepanjang hayat untuk sukan.
1.2.8. Pemilihan atlet
dalam Sukan
Kebanyakan
ibu bapa mahu melihat anak mereka / anak berjaya dalam sukan. Ada juga yang
mungkin mahu melihat anak-anak mereka cemerlang di tahap yang lebih elit, dan
mungkin mencapai pengiktirafan kebangsaan dan antarabangsa. Perkembangan
daripada pengalaman sukan belia awal ke tahap yang lebih elit adalah kompleks.
Ia melibatkan beberapa tahap pengenalpastian dan pemilihan individu yang
berbakat di hampir semua tahap sukan belia. Walau bagaimanapun, proses ini juga
boleh melibatkan pengenalan yang lebih formal dan pemilihan individu yang dianggap
mempunyai kemahiran, fizikal dan tingkah laku. Syarat-syarat untuk kejayaan
dalam sukan yang diberikan.
1.2.8.1.
Berasaskan
Program Masyarakat, Belia Sukan
Program sukan remaja di Amerika
Syarikat adalah tradisinya
berasaskan komuniti dan menggalakkan
penyertaan masyarakat dalam sukan dengan
sihat, persekitaran yang menyeronokkan dan selamat. Umur dan kesanggupan untuk
menyertai adalah kriteria untuk dimasukkan, dan keputusan
yang dibuat oleh ibu bapa dan kanak kanak yang terlibat. Sering kali, pilihan program sukan
belia berdasarkan kemudahan.
Dalam program tertentu, pegawai
dan jurulatih tempatan biasanya menyusun anak-anak
muda berdasarkan umur dan tahap kemahiran (dan saiz
badan dalam sesetengah sukan) dalam usaha untuk memastikan pengagihan yang saksama
bakat seluruh pasukan
dalam liga, dan sekali
gus menyamakan persaingan dan mengurangkan risiko kecederaan.
Seperti beberapa program
menjadi lebih berdaya saing dan khusus, pengenalpastian dan pemilihan daripada anak-anak muda yang berbakat berlaku kedua-dua
rasmi. Sebagai contohnya, memerhatikan anak-anak
muda dalam situasi permainan dan menyatakan
mereka yang lebih
mahir dan menjemput mereka untuk
tertentu dan pilih pasukan.
Ramai atlet elit telah muncul
sejak beberapa tahun yang lalu dari
program berasaskan komuniti di Amerika Syarikat. Walau bagaimanapun,
terdapat beberapa atlet di Amerika Syarikat yang berminat dan akan dipanggil
untuk program-program yang
mengenal pasti dan memilih
individu untuk sukan tertentu di peringkat umur yang lebih muda.
1.2.8.2.
Program
Elite
Sesetengah program menekankan golongan
elit dan mempunyai matlamat untuk melatih atlet berjaya dalam serantau,
kebangsaan atau pertandingan antarabangsa
– kononnya prestasi
sukan yang tinggi. The proses pengenalpastian dan pemilihan biasanya bermula awal, adalah agak sistematik, dan dilakukan dalam
beberapa sukan lama sebelum kanak-kanak itu mampu membuat keputusan,
atau dibenarkan untuk
membuat keputusan sama ada atau tidak
untuk mengambil bahagian dalam sukan.
Pengenalan dan proses pemilihan bagi
sukan berprestasi tinggi mungkin mengambil
beberapa bentuk. Ia telah menjadi sangat sistematik
dalam beberapa negara-negara Timur Eropah, bekas anggota blok
Komunis, walaupun daya maju program tersebut telah dipersoalkan baru-baru ini. Malangnya, hanya sebilangan
yang amat kecil atlet yang berjaya
yang telah melalui pemilihan sistematik program sukan ditonjolkan dalam
media sukan kebangsaan dan antarabangsa.
Majoriti yang tidak berjaya jarang disebutkan.
Salah satu keajaiban jika mereka masih mengambil
bahagian dalam sukan setelah gagal dalam proses pemilihan. Ia
juga bukan sesuatu yang luar biasa
di Amerika Syarikat bagi sesetengah
ibu bapa untuk
menghantar anak muda yang berpotensi dan berbakat
untuk mendapatkan nasihat daripada
jurulatih elit. Jurulatih
asasnya adalah diminta untuk menilai potensi kanak-kanak
itu dan jika kanak-kanak itu memenuhi kriteria jurulatih, ini bermakna kanak-kanak tersebut telah dikenalpasti dan
dipilih.
1.2.8.3.
Program Pemilihan Eropah Timur
Walaupun terdapat pengubahan yang
dibuat, corak umum pengenalan dan pemilihan diperhalusi oleh negara Eropah Timur sering ditonjolkan oleh
media sebagai mendasari kejayaan atlet dalam
pertandingan Olimpik.
Program-program pengenalan dan
pemilihan termasuk penilaian
awal motor (kemahiran), fizikal (saiz, badan membina), dan
tingkah laku (coachability) ciri sejumlah
besar kanak-kanak sering dikendalikan
di sekolah. Masa penilaian berbeza-beza mengikut sukan
dan proses melibatkan beberapa peringkat. Sebagai contoh, pengenalan awal dan pemilihan
untuk beberapa sukan, contohnya, gimnastik,
menyelam, berenang, dan angka skating,
berlaku di antara 3-8 tahun. Pilihan Menengah,
iaitu, pengekalan untuk selanjutnya
latihan khusus, berbeza dengan sukan,
contohnya, 9-10 tahun untuk gimnastik, luncur angka
dan berenang, dan pada 10-15 tahun bagi
perempuan dan 10-17 tahun bagi
kanak-kanak lelaki dalam sukan lain. Pendayung berpotensi, pemain
bola keranjang dan
lifters berat badan secara amnya tidak dipilih sehingga selepas akil baligh. Ballet, walaupun
dianggap terutamanya sebagai satu bentuk seni, juga mempunyai ketat, kriteria anatomi terpilih yang
menyaingi orang beberapa sukan. Penekanan adalah pada kelinearan
dan tipis. Jelas sekali Syarat-syarat fizikal, motor dan tingkah laku berbeza dalam kalangan pelbagai jenis sukan.
Pemilihan adalah berdasarkan
kepada andaian bahawa Syarat-syarat untuk
sukan tertentu boleh dikenal pasti pada usia muda dan kemudiannya disempurnakan
melalui latihan khusus. Proses
pemilihan adalah berterusan sebagai anak
muda menyesuaikan diri dengan program
pengajaran dan latihan, serta sosial dan emosi permintaan program khas. Kejayaan
atau kegagalan pengenalpastian bakat
dan program pemilihan adalah bergantung kepada keseimbangan di antara keupayaan kanak-kanak dan
permintaan sukan dan
sistem sukan. Kebolehan adalah dinamik, akan berubah semasa
kanak-kanak membesar, matang dan
berkembang. Bagaimanapun, sukan
dan sistem sukan adalah
agak ketat.
1.2.9. Kaedah Ujian
Persamaan Kaedah Ujian TID Malaysia dan Rusia
Terdapat pelbagai jenis kaedah ujian
identifkasi bakat yang digunakan untuk mengenalpasti bakat atau potensi yang
ada pada seseorang kanak-kanak, remaja mahupun atlet-atlet. Di Malaysia hanya
beberapa jenis kaedah yang digunakan untuk tujuan identifikasi bakat manakala
kaedah identifikasi bakat di Rusia adalah lebih banyak berbanding dengan
Malaysia. Huraian di bawah merujuk kepada persamaan kaedah ujian identifikasi
bakat yang digunakan di Malaysia dan Rusia.
·
Ujian Fisiologi
Fisiologikal adalah salah satu
faktor yang mempengaruhi pencapaian sukan. Ia melibatkan 3 komponen seperti
ukuran penghasilan daya melalui knee, arm, extension dan flexion, trunk
rotation, crunches dan back extension. Contoh, peralatan yang biasa digunakan
untuk mengukur kekuatan otot dan kuasa adalah Cybex Isokinetic Dynamometer yang
melibatkan otot-otot quadriceps, hamstrings, biceps, triceps, abdominal deltoid
dan lower back.
Komponen kedua adalah ukuran 1 minit
maximal effort dengan mengatasi rintangan tertentu yang ditetapkan, seperti
penggunaan rowing ergometer, treadmill, weight machines, free weight dan
cycling ergometer untuk menentukan penghasilan kuasa dan purata akan
diambilkira.
Komponen ketiga adalah ujian
simulasi perlumbaan menggunakan treadmill, rowing ergometer dan cycling
ergometer. Ujian ini mengambil masa tertentu yang ditetapkan mengikut keperluan
sukan dan menggunakan rintangan yang sama dengan 1 max effort. Pencapaian dari
segi ulangan, jarak larian dan bilangan kayuhan diukur.
Di samping itu, ukuran pengambilan
O² dan VO² max , keupayaan aerobik dan anaerobik (fisiologi atlet), ukuran
kandungan asiditi dalam darah, ukuran recovery rate kepada normal dan ukuran
stabiliti (dari segi fizikal dan psikologikal) selepas ujian. Pengambilan
muscle biopsies menentukan jenis sukan yang sesuai bagi individu mengikut muscle
fiber yang ada padanya.
·
Ujian Fizikal dan Anthropometrical
Kaedah
ujian fizikal dan anthropometrical merupakan satu kaedah yang paling biasa
digunakan untuk mengenalpasti dan proses identifikasi bakat kanak-kanak,
individu-individu dan atlet. Kaedah ini melibatkan bentuk tubuh badan dan
kecergasan yang juga merangkumi struktur badan, kekuatan, kuasa, kelajuan,
agility, daya tahan otot, fleksibiliti dan keseimbangan. Ujian-ujian fizikal
yang biasa dijalankan adalah seperti ujian vertical jump, standing broad jump,
pecut 40 meter, sit and reach, dan sebagainya.
Kaedah
ujian anthropometrical adalah lebih kepada pengukuran struktur badan seperti
mengukur ketinggian, sitting height, body mass, dan mengukur lemak. Contohnya,
pengukuran ketinggian individu bagi sukan bola keranjang. Kaedah ujian ini juga
melibatkan hand plates dan teknik x-ray bagi menentukan kadar pertumbuhan
kanak-kanak.
·
Ujian Sukan Spesifik
Ujian
sukan spesifik ini dijalankan berdasarkan kepada kumpulan atlet yang mengambil
bahagian dalam sukan tertentu tanpa mengira pencapaian sukan dan ia biasanya
dilakukan di peringkat-peringkat sekolah, negeri dan kebangsaan. Pemilihan ke
atas kumpulan atlet yang tidak mempunyai laterbelakang sukan tertentu melalui
ujian fizikal dan fisiologi yang sesuai mengikut sukan. Ujian bagi kemahiran
sukan juga akan digunakan dalam ujian ini. Contohnya, program bola sepak bawah
23 tahun yang baru dijalankan di Malaysia adalah salah satu kaedah ujian sukan
spesifik yang menggunakan ujian fizikal bola sepak terhadap atlet yang
mengambil bahagian untuk mengenalpasti dan identifikasi bakat.
Russia
juga ada melakukan pencarian bakat, antaranya ialah Moscow Athletics Talent
Search dan National TID Programe 1999. Di Russia, kebanyakan sukan menggunakan
kaedah ujian sukan spesifik, iaitu salah satu kaedah continuos cycle sebagai
tujuan identifikasi bakat. Ia melibatkan proses berikut seperti pertandingan,
identifikasi, pemilihan, penilaian, pemilihan dan pemilihan semula. Dalam
proses pertandingan, atlet akan diperhati dengan keadaan persekitaran biasa
seperti mewakili pasukan, kelab dan lain-lain. Proses identifkasi bakat akan
dijalankan untuk menentukan atlet yang berpotensi pada tahap tersebut.
Pemilihan akan dijalankan dengan atlet menyertai satu-satu tahap ke satu tahap
yang lebih tinggi seperti pools, kem latihan, percubaan dan lain-lain.
Penilaian
pencapaian atlet akan dibuat semasa sesi latihan dan pertandingan, ia memberi
penumpuan terhadap aspek teknikal, taktikal, psikologikal, usaha, disiplin,
sumbangan atau konflik terhadap pasukan. Akhir sekali, pemilihan semula
dijalankan semasa sesi latihan dan pertandingan, penilaian atlet di padang atau
di luar padang dengan menjalankan ujian terakhir menilai abiliti dan tahap
persaingan untuk memastikan mereka diserap dalam satu-satu pasukan.
·
Ujian Padang
Kebanyakan
sukan menggunakan kaedah ujian padang (field tests) untuk mengenalpasti dan
proses identifikasi bakat. Kaedah ini biasanya dilakukan di peringkat-peringkat
sekolah rendah, menengah dan juga dalam kejohanan sukan mengikut peringkat
umur. Ujian fizikal dan ujian fisiologi akan djalankan selepas pemilihan atlet
dibuat, ia adalah kurang sainstifik dan tidak sistematik kerana tidak
menggunakan pengetahuan sukan yang spesifik. Contohnya, Majlis Sukan
Sekolah-sekolah Malaysia (MSSM) mengadakan kejohanan sukan bawah 18 tahun
peringkat kebangsaan, guru-guru atau jurulatih-jurulatih akan membuat pemilihan
atlet berdasarkan tanggapan kemampuan dan pencapaian atlet di padang. Atlet
akan menjalankan ujian fizikal dan ujian fisiologi berkaitan sukan tersebut
selepas dipilih dan ia adalah kurang berkesan kerana atlet yang dipilih
kemungkinan tidak sesuai.
1.2.10.
Pemakanan
bagi Atlet Kanak-kanak
Sejak ditubuhkan pada tahun 1989,
Pusat Pemakanan Sukan telah meluaskan fungsi dan peranan dalam memberi
perkhidmatan pemakanan sukan kepada atlet negara.
Mengendalikan pelbagai perkhidmatan termasuklah
penilaian pemakanan (diet, hidrasi, komposisi tubuh), konsultasi pemakanan,
program pendidikan dan suplementasi.
Selain daripada memberi perkhidmatan
kepada atlet negara, pusat ini juga telah meluaskan perkhidmatan dengan memberi
sokongan dan pemantauan pemakanan terhadap atlet pelapis dan antarabangsa yang
datang ke Malaysia.
1.2.10.1. PERKHIDMATAN
I. PROGRAM PENDIDIKAN
I. PROGRAM PENDIDIKAN
Pendidikan
merupakan perkhidmatan utama yang disediakan oleh pusat. Program pendidikan ini
adalah mengikut cadangan Pegawai Pemakanan atau jurulatih dan dikendalikan
secara berkumpulan atau individu. Kami menekankan aspek pemakanan individu
untuk prestasi yang optimal. Selain itu, infomasi pemakanan sukan turut
disediakan dalam bentuk analisis pemakanan, risalah, dan label pemakanan pada
makanan yang disediakan di kafeteria atlet.
II. PROGRAM PENGURUSAN BERAT BADAN
Perancangan
pemakanan yang khusus diberi kepada atlet yang mengikuti prgram pengurusan
berat badan. Program ini disediakan berdasarkan keputusan ujian pengambilan dan
penggunaan tenaga. Penurunan berat badan memerlukan program pemakanan dan
suplementasi yang tertentu kerana matlamat utama adalah menurunkan lemak dan
bukan otot.
III. PENILAIAN KOMPOSISI
TUBUH (PKT)
Fungsi kedua
utama pusat ini adalah untuk menjalankan Penilaian Komposisi Tubuh (PKT) bagi
pengurusan dan pemantauan berat badan atlet. Komposisi tubuh atlet dipantau
sepanjang tahun dan diet mereka disesuaikan mengikut keperluan. Kaedah
penilaian adalah menggunakan peralatan bertaraf dunia seperti
* Skinfold calipers
* In Body 3.0, Maltron
* Bodpod
IV. KONSULTASI PEMAKANAN
Atlet yang
menghadapi masalah kesihatan disebabkan pemakanan e.g tinggi kolesterol,
anemia, atau sedang menjalani proses pemulihan akan diberi konsultasi pemakanan
oleh Pegawai Pemakanan untuk intervensi pemakanan klinikal dan pengurusan diet.
V. UJIAN HIDRASI
Pegawai
Pemakanan memantau kehilangan cecair badan semasa latihan melalui perubahan
berat badan dan urin atlet. BIA digunakan untuk menilai jumlah cecair dalam
badan. Ini bagi membolehkan Pegawai Pemakanan memberi panduan penggantian
cecair tubuh serta merancang program pengambilan cecair secara individu.
VI. SUPLEMENTASI
Suplementasi
akan dicadangkan oleh Pegawai Pemakanan dan diberikan secara individu kepada
setiap atlet.
1.3. ARAH
ALIRAN PERTUMBUHAN, KEMATANGAN DAN PRESTASI KANAK-KANAK
Pertumbuhan merujuk kepada perubahan yang diukur
dalam komposisi saiz, susuk tubuh
dan badan, dan pelbagai
sistem badan, manakala kematangan
merujuk kepada kemajuan dalam diri seseorang yang matang. Pematangan berubah-ubah di dalam sistem badan dan
juga mengikut masa dan rentakan kemajuan. Proses pertumbuhan dan kematangan adalah saling berkaitan dan kedua-dua prestasi akan mempengaruhi fizikal seseorang.
Kronologis umur (CA)
adalah rujukan umum
dalam kajian pertumbuhan dan prestasi. Walau bagaimanapun, terdapat perubahan
besar dalam pertumbuhan, kematangan, dan status prestasi
di kalangan individu
CA yang sama,
terutamanya pada masa akil baligh.
1.3.1. TINJAUAN PERTUMBUHAN DAN PRESTASI
1.3.1.1.
Pertumbuhan Somatik
Pertumbuhan berada
dalam kedudukan pesat di peringkat awal dan awal kanak-kanak, agak stabil
semasa zaman kanak-kanak pertengahan, pesat semasa remaja, dan kemudian
perlahan apabila kedudukan dewasa dicapai. Ini adalah corak pertumbuhan (saiz
dicapai dan kadar) umumnya sama untuk berat badan dan dimensi lain dengan
pengecualian subkutaneus lemak dan taburan lemak. Kadar pertumbuhan kedudukan
tertinggi pada tahun pertama kehidupan, maka secara beransur-ansur menurun
sehingga tercetusnya (berlepas) muncrat pertumbuhan remaja (kira-kira 10 tahun
dalam perempuan dan 12 tahun dalam lelaki).
Kenaikan kadar
pertumbuhanmencapai puncak (halaju ketinggian puncak, PHV) pada kira-kira 12
tahun dalam gadis dan 14 tahun dalam lelaki, dan kemudian beransur-ansur menjadi
perlahan dan akhirnya terhenti dengan pencapaian kedudukan dewasa (Tanner 1962,
1978; Malina et al. 2004).
1.3.1.2.
Prestasi
Fizikal
Prestasi fizikal biasanya diukur sebagai hasil (produk)
tugas motor standard
memerlukan kelajuan, ketangkasan,
kira-kira, fleksibiliti, kekuatan bahan letupan, ketahanan otot tempatan, dan kekuatan otot statik.
Kekuatan isometrik meningkatkan
linear dengan usia semasa zaman kanak-kanak dan peralihan ke remaja dalam kedua-dua jantina. Pada kira-kira 13 tahun, pembangunan
kekuatan memecut ketara dalam
lelaki (muncrat remaja),
tetapi terus meningkat linear dalam perempuan melalui
kira-kira 15 tahun dengan bukti-bukti yang kurang untuk memancut
remaja yang jelas,
walaupun data berbeza antara ujian kekuatan tertentu.
Perbezaan jantina dalam kekuatan adalah
konsisten, walaupun kecil, melalui zaman kanak-kanak dan peralihan ke remaja. Selepas itu, perbezaan menjadi semakin
besar supaya pada usia 16 tahun dan kemudian
hanya beberapa gadis
melaksanakan pada tahap yang sama
sebagai lelaki purata.Kalangan
belia Belgium, sebagai contoh, tarik
lengan median kekuatan
perempuan 17-year-old jatuh di bawah persentil sama ketiga untuk
kanak-kanak lelaki (Beunen et al
1989).
Kekuatan yang berkaitan dengan saiz badan dan jisim otot, supaya perbezaan jantina mungkin berkaitan dengan kelebihan saiz dalam lelaki. Semasa zaman kanak-kanak dan remaja lelaki cenderung untuk mempunyai kekuatan yang lebih besar seunit saiz badan, terutama di bahagian atas badan dan batang daripada gadis-gadis, tetapi perbezaan jantina yang sepadan dalam kekuatan hujung yang lebih rendah boleh diabaikan. Malah, kekuatan isometrik dalam kanak-kanak lelaki dan perempuan meningkat semasa zaman kanak-kanak dan remaja lebih daripada yang diramalkan dari ketinggian sahaja (Asmussen & Heeboll-Nielsen 1955). Peningkatan kekuatan yang tidak seimbang adalah yang paling ketara semasa remaja lelaki, dan adalah lebih besar daripada di batang atau lebih rendah kaki di upperextremities(Asmussen 1962; Carron & Bailey 1974).
Kekuatan yang berkaitan dengan saiz badan dan jisim otot, supaya perbezaan jantina mungkin berkaitan dengan kelebihan saiz dalam lelaki. Semasa zaman kanak-kanak dan remaja lelaki cenderung untuk mempunyai kekuatan yang lebih besar seunit saiz badan, terutama di bahagian atas badan dan batang daripada gadis-gadis, tetapi perbezaan jantina yang sepadan dalam kekuatan hujung yang lebih rendah boleh diabaikan. Malah, kekuatan isometrik dalam kanak-kanak lelaki dan perempuan meningkat semasa zaman kanak-kanak dan remaja lebih daripada yang diramalkan dari ketinggian sahaja (Asmussen & Heeboll-Nielsen 1955). Peningkatan kekuatan yang tidak seimbang adalah yang paling ketara semasa remaja lelaki, dan adalah lebih besar daripada di batang atau lebih rendah kaki di upperextremities(Asmussen 1962; Carron & Bailey 1974).
Prestasi dalam
pelbagai ujian standard
seperti strip (kelajuan),
berjalan ulang-alik (ketangkasan,
kelajuan), lompatan menegak dan berdiri lama dan
membuang jarak (koordinasi dan kekuatan letupan), flexed
lengan menggantung dan duduk-up (ketahanan
otot tempatan),dan berjalan rasuk dan
pendirian flamingo (baki) juga = memperbaiki, secara purata, dari zaman kanak-kanak melalui remaja dalam lelaki. Persembahan dalam perempuan meningkat sehingga umur 13-14
tahun, dengan peningkatan
berikutnya sedikit, walaupun beberapa bukti yang lebih terkini
menunjukkan bahawa dataran untuk beberapa
tugas motor telah beralih kepada usia
yang sedikit lebih tua. Corak
pertumbuhan bagi fleksibiliti berbeza. Min skor dalam
duduk dan capaian adalah stabil atau penurunan
sedikit semasa zaman kanak-kanak,
meningkatkan semasa remaja, dan mencapai dataran
pada kira-kira
14-15 tahun gadis
dan penurunan dari zaman kanak-kanak
melalui pertengahan remaja dan kemudian meningkat
dalam lelaki (Haubenstricker & Seefeldt 1986;Beunen
& Simons 1990;
Malina et al 2004).
Persembahan gadis
jatuh, pada purata, dalam tempoh satu (1) sisihan piawai (SD) di bawah persembahan purata lelaki
di zaman kanak-kanak lewat dan remaja awal, dengan pengecualian lisut buang
untuk jarak. Walau bagaimanapun, selepas 14 tahun persembahan purata perempuan
adalah konsisten di
luar batas-batas daripada
1 SD bawah cara-cara kanak-kanak lelaki dalam tugas-tugas yang paling.
Sebaliknya, perempuan adalah lebih
fleksibel berbanding lelaki di
hampir semua peringkat umur (Beunenet
al. 1989; Malina et
al. 2004).
Korelasi antara
dimensi somatik dan
prestasi dalam tugas motor
semasa zaman kanak-kanak secara umumnya
rendah (0 kepada
kira-kira 0,35). Prestasi dalam tugas di mana badan dijangka (melompat dan sempang)
hubung kait negatif dan prestasi dalam tugas di mana objek dijangka
(melemparkan) berkait secara positif dengan jisim badan. Korelasi semasa remaja adalah
magnitud yang sama dan dalam arah
yang sama seperti semasa zaman
kanak-kanak (Malina 1975; Malina et al 2004.)
Kebanyakan bateri
ujian kecergasan termasuk anggaran secara langsung atau tidak langsung
kuasa aerobik. Absolute
aerobik kuasa (VO2max, L · min-1) kenaikan dari zaman kanak-kanak melalui remaja dalam
lelaki, tetapi sampai dataran pada 13-14
tahun umur dalam
perempuan. Sebelum umur 10 - 12 tahun, VO2max gadis
mencapai kira-kira
85-90% daripada nilai min lelaki, tetapi selepas
memancut remaja purata
VO2max dalam perempuan mencapai hanya 70%
daripada skor min dalam lelaki (Krahenbuhl et al 1985;
Armstrong & Welsman
1994; Malina et
al 2004).
Pergantungan kuasa
aerobik pada saiz
badan semasa pertumbuhan ditunjukkan dalam keluk
pertumbuhan kuasa aerobik relatif (yakni,
per unit jisim
badan, mL · kg-1 · min-1).Nilai
agak stabil sepanjang tempoh pertumbuhan dalam
keratan rentas sampel lelaki (Krahenbuhl et al 1985), tetapi trend dalam
sampel membujur mencadangkan
penurunan melalui remaja (Mirwald &
Bailey 1986).Sebaliknya, VO2max relatif sistematik
berkurangan dengan umur dalam perempuan (Krahenbuhl
et al 1985; Mirwald
& Bailey 1986;
Armstrong & Welsman
1994).Perbezaan jantina dalam VO2max relatif amnya
kecil daripada dalam
VO2max mutlak, dengan
gadis-gadis yang mencapai 80-95% daripada nilai lelaki
'.Beberapa penulis menunjukkan bahawa
menyatakan VO2max untuk jisim badan boleh
memalukan pemahaman tentang perubahan dalam pengambilan oksigen dengan pertumbuhan dan kematangan (lihat Bab 5).Fungsi Kuasa, persamaan 'allometric, dan
model pelbagai peringkat telah digunakan lebih baru-baru
ini.Keputusan bercampur kerana
pelbagai teknik yang digunakan, umur antara dipertimbangkan,
dan berat sebelah sampel (Armstrong &
Welsman 1994).
1.3.2. KEMATANGAN
1.3.2.1.
Kematangan biologi: Konsep dan
penilaian
·
Konsep
kematangan bererti perkembangan ke arah keadaan yang
matang.
·
Setiap
individu dilahirkan dengan satu tempoh biologikal yang
memastikan
perkembangan ke arah keadaan matang.
·
Pertumbuhan
biologikal dan kematangan seseorang kanak-kanak tidak semestinya bergerak
seiring dengan tarikh atau umur kronologinya.
·
Sesetengah
kanak-kanak akan berkembang lebih pesat dari aspek biologikal berbanding umur
kronologinya. Dengan kata lain, walaupun dua orang kanak-kanak mempunyai umur
kronologi yang sama, mereka tidak semestinya mencapai tahap kematangan
biologikal yang sama pada umur tersebut.
·
Petunjuk
atau indikator kematangan dalam kajian pertumbuhan lazimnya berdasarkan
kematangan rangka, kematangan seksual dan kematangan somatik.
1.3.2.2.
Kematangan
Rangka
·
Merupakan
kaedah yang paling baik dalam penilaian umur biological atau status kematangan.
·
Rangka
merupakan indikator yang ideal tentang kematangan kerana perkembangannya
merangkumi tempoh pertumbuhan yang menyeluruh.
·
Semua
kanak-kanak bermula dengan rangka rawan di peringkat pranatal dan berkembang
menjadi rangka lengkap di peringkat awal dewasa.
·
Kadar
di mana tulang berkembang dari rawan ke pembentukan tulang awalan, ke bentuk
tulang yang pelbagai dan seterusnya ke peringkat dewasa berbeza antara tulang
di dalam seseorang individu dan antara individu-individu.
·
Tulang-tulang
tangan dan pergelangan tangan merupakan asas utama penilaian kematangan rangka
di dalam kanak-kanak.
·
Pada
lazimnya tulang-tulang tangan kiri dikaji dengan meletakknya di atas satu
permukaan rata pada plet sinar-X.
·
Terdapat
dua kategori tulang iaitu tulang panjang dan tulang bulat. Setiap tulang
panjang merangkumi diafisis dan epifisis.
·
Tulang
bulat adalah sebenarnya tulang tak sekata, yang kebanyakannya terletak di
pergelangan tangan.
·
Indikator
kematangan memberi 3 jenis maklumat yang digunakan untuk menentukan kematangan
tulang.
·
Pertamanya,
adalah kemunculan awal pusat tulang yang khusu pada sinar-X, yang menunjukkan
penggantian rawan oleh tisu tulang di dalam tulang yang terlibat.
·
Keduanya,
adalah definisi dan sifat-sifat setiap tulang berdasarka perbezaan bentuk
semasa perkembangannya semakin jelas d peringkat dewasa.
·
Ketiganya,
melibatkan penggabungan epifisis dengan diafisi masing-masing di dalam
metakarpal, falanks, radius dan ulna, dan pembentukan kontur dan bentuk karpal
dewasa.
·
Terdapat
3 kaedah penilaian kematangan rangka iaitu (i) kaedah
reulich-Pyle,
(ii) kaedah Tanner-Whitehouse dan (iii) kaedah Fels.
1.3.2.3.
Kematangan
Seksual
·
Penilaian
adalah berasaskan kepada perkembangan ciri-ciri seks sekunder iaitu
perkembangan buah dada dan haid (perempuan), zakar dan buah zakar (lelaki) dan
bulu pubik / kelamin (lelaki dan perempuan).
·
Penilaian
ke atas seks sekunder ini hanya terhad sehingga peringkat remaja atau baligh.
Oleh itu, indikator ini mempunyai had aplikasi dalam pertumbuhan sepanjang
hayat.
·
Penilaian
lazimnya dilaksanakan dalam 5 peringkat dan secara pemerhatian.
·
Peringkat
1 menunjukkan perkembangan prabaligh. Contohnya, alat kelamin lelaki adalah
sama saiz di peringkat awal kanak-kanak.
·
Peringkat
2 menunjukkan perkembangan awalan setiap ciri – peningkatan awal buah dada
(perempuan), pembesaran alat kelamin (lelaki), pemunculan bulu pubik (lelaki
dan perempuan).
·
Peringkat
3 dan 4 menunjukkan kematangan berterusan setiap ciri dan adalah sukar untuk
dinilai.
·
Peringkat
5 menunjukkan keadaan perkembangan matang atau dewasa bagi setiap ciri.
·
Perlu
diingatkan bahawa kelima-lima peringkat yang dinyatakan adalah satu penilaian
yang lazim hasil daripada pemerhatian. Setiap individu akan berkembang mengikut
tahap kematangan masing-masing dan tidak semestinya semua ciri yang dinyatakan
berkembang dari peringkat 1 ke 5.
·
Terdapat
2 kaedah menentukan umur yang dicapai berdasarkan kematangan seksual iaitu (i)
kaedah status quo dan (ii) kaedah retrospective.
1.3.2.4.
Kematangan
Somatik
·
Penggunaan
ukuran badan sebagai indikator kematangan memerlukan data kajian berbentuk longitudinal.
·
Jika
data yang diperolehi merangkumi zaman remaja, ketepatan ukuran anggota badan
yang khusus semasa pertumbuhan pesat remaja ini boleh digunakan sebagai
indikator kematangan somatik.
·
Pengukuran
ketinggian merupakan aspek yang lazimnya digunakan sebagai penilaian kematangan
somatik.
·
Umur
di puncak halaju ketinggian (peak height velocity) adalah indikator yang
lazim digunakan dalam kematangan somatik.
·
Ini
adalah peringkat umur di mana ketinggian maksimum dicapai semasa pertumbuhan
pesat remaja.
·
Anggaran
umur yang sama boleh dibuat pada puncak halaju anggota lain seperti umur di
puncak halaju pertumbuhan dalam panjang kaki, ketinggian berduduk, biacromial,
bicristal, lebar, berat badan dan kekuatan otot.
·
Satu
lagi indikator kematangan somatik boleh dikira berdasarkan peratusan ketinggian
dewasa yang dicapai pada sesuatu peringkat umur.
3.0
RUJUKAN
Malina,
R.M., Bouchard, C. & Bar, O.
(2004). Growth, maturation and
physical activity (2nd ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.
American
Academy of Orthopaedic Surgeons.
(2007). The Young Athlete. Retrieved
from http://orthoinfo.aaos.org/topic.cfm?topic=A00239
Hilmi Ahmad. (2011).
SAINS SUKAN: IDENTIFIKASI BAKAT (TID) - BAHAGIAN 4. Retrieved from http://hilmiahmad.blogspot.com/2011_08_18_archive.html
Joe,W. (2006).
Youth Sports - 10 Benefits Of
Participation. Retrieved from http://ezinearticles.com/?Youth-Sports---10-Benefits-Of-Participation&id=295977
Robert, M.M.
(n.d.). Youth Sports. Retrieved from http://www.arvm.pt/pdf/Artigos%20de%20Vela/Abandono%20Precose%2002.pdf
Young_Athlete’s_Body:
Physical Development. (n.d.).
Retrieved from http://www.swimbaac.com/mdbaac/UserFiles/File/young_athletes_body.pdf
No comments:
Post a Comment