Friday 1 February 2013

Gobinathan Loganathan-PEMBELAJARAN MOTOR


PEMBELAJARAN MOTOR


1.1 Pengenalan kepada teori pembelajaran motor

Pembelajaran motor
Definisi
Bidang pengajian pergerakan manusia yang fokus kepada perubahan dari segi keupayaan kawalan dan prestasi motor yang berlaku hasil proses fizikal seperti praktis dan latihan. Manusia dapat menanggani alam sekitar yang tidak menentu dengan kemahiran-kemahiran yang dipelajari.Kejayaan ini bergantung kepada keupayaan organisma mengadaptasi & mengatasi ciri-ciri persekitaran yang tidak menentu.

Ciri-ciri Pembelajaran Motor

v  adaptasi & atasi ciri persekitaran.
v  menyusun semula pergerakan asas.
v  perubahan kekal tingkahlaku kumpulan otot besar.
v  perubahan kerana latihan.
v  Penguasaan kemahiran perlu ada peningkatan mengikut masa.
v  Dapat melakukan kemahiran yang  baik pada awal pembelajaran.
v  Selepas latihan, kemahiran akan dikuasai dengan sempurna.




Kemahiran motor  
Kebolehan melakukan sebarang kemahiran bagi menghadapi persekitaran
yang tidak menentu dan kemahiran diguna secara maksimum dengan masa
dan tenaga (keupayaan) yang minimum.

Definisi

v  E.R. Guthrie  - melakukan sesuatu dengan ketentuan (certainty)  yang maksimum dan penggunaan tenaga & masa  yang minimum.

v  Robb        -  tugas fizikal & mental yang memberi  kecekapan manipulasi.
-  mencapai objektif yang ditentukan awal (pre- determined            objectives).
                                    -  pergerakan mahir hasil dari usaha &  kesedaran.

v  Welford     - satu aktiviti yang disusun & dikoordinasi bagi  mencapai objektif    dengan melibatkan seluruh  jalinan sensori, mekanisme sistem saraf pusat dan motor.

v  Knapp     -     kebolehan yang dipelajari dengan keputusan yang ditentukan.
-        mempunyai ketentuan maksimum dengan kegunaan tenaga  dan  masa.


       Ciri-ciri Kemahiran Motor

v  koordinasi sistem saraf pusat dan mekanisme motor.
v  menentukan objektif terlebih awal (pre-determined objektives).
v  Ketentuan.



1.2  Teori - Teori  Pembelajaran Motor

  1. Teori Pelaziman Klasik (Pavlov)
Ø  Spontan dan semula jadi.
Ø  Peneguhan adalah  negatif.
Ø  Ujikajinya adalah untuk mengetahui sama ada tindakbalas yang dihasilkan adalah secara sendiri atau tidak
Ø  klasik = kekerapan rangsangan yang sama supaya gerakbalas spontan yang diingini terhasil.

  1. Teori Pelaziman Operan (BF Skinner)
Ø  Operan mengatakan pembelajaran tingkah laku yang dapat diramal dan dikawal.
Ø  Tingkah laku yang wujud dari satu set lakuan yang telah ditetapkan.
Ø  Setiap lakuan yang dibuat diberi peneguhan yang positif seperti ganjaran.
Ø  Set lakuan yang dikawal.
Ø  Peneguhan pada respon adalah kritikal.
Ø  Ulangi respon.

  1. Teori Perhubungan Thorndike
Ø  Pembelajaran sebagai proses cuba jaya.
Ø  Perubahan biologi dalam sistem saraf.
Ø  Teori Bond dan rangsangan-gerakbalas (R - G)
Ø  Gerak balas yang dikehendaki diulang  dan dirangsang sekerap sehingga menjadi automatik.
Ø  Pembelajaran disebabkan tiga peraturan berikut :
·         melalui Hukum Kesediaan, keupayaan fizikal harus sesuai
dengan tugas, umur, jantina dan saiz badan.
·         melalui Hukum Latihan , perlu melakukan tugas berulang-ulang
·         melalui Hukum Kesan  akan mendapat peneguhan bagi lakuan yang dikendaki iaitu, peneguhan positif atau  negatif.
  1. Teori Pembelajaran Gestalt
Ø  Pendekatan secara persepsi.
Ø  Pembelajaran ialah satu pengalaman yang disusun, bermakna dan diberi tanggapan.
Ø  'Whole-Part-Whole-Learning'/ Pembelajaran Keseluruhan - Bahagian-bahagian - Keseluruhan
Ø  Keseluruhannya lebih bermakna dari sebahagian.
Ø  4 hukum pembelajaran :      - kedekatan
           - keserupaan / kesamaan
           - kesinambungan
                                                              - penyempurnaan 
Teori kognitif

(i) Lewin’s field theory
 Menegaskan perbezaan individu
 Bidang yang mempengaruhi tingkah laku individu meliputi:
- Faktor dalaman; pengalaman lepas dan harapan serta keinginan masa depan
            - Faktor luaran/persekitaran;termasuk orang lain.
- Pembelajaran sebagai perubahan dalam pengetahuan
- Perubahan dalam struktur kognitif berlaku melalui proses perbezaan dan   menstrukturkan semula.
            - Pembelajaran sebagai perubahan dalam motivasi
- Motivasi dipengaruhi oleh tujuan individu (keperluan, nilai dan harapan) serta   ganjaran luaran.

(ii) Teori persepsi undang-undang Koffka

(a) Peraturan persamaan
-  Individu mempunyai kecenderungan untuk mengumpul pola yang sama dari     segi   saiz, bentuk atau sifat lain.

(b) Peraturan melengkap
- Individu cenderung untuk melengkapkan pola diberi yang lengkap sebahagiannya.

1.3  Pertumbuhan dan Kematangan
Pengenalan

Pengetahuan mengenai pertumbuhan dan kematangan adalah perlu untuk memastikan pembelajaran motor dapat dimaksimumkan sejajar dengan tahap kebolehan penerimaan pengajaran kemahiran. Pengklasifikasikan kemahiran pula membolehkan kita memahami sifat kemahiran berkenaan. Kefahaman ini membantu kita mempelajari suatu kemahiran atau meningkatkan prestasi kemahiran tersebut.

Klasifikasi Kemahiran
i.              Kemahiran Motor Kasar Dan Halus


Kemahiran Kasar

Kemahiran Kasar dan Halus

Kemahiran Halus
Menggunakan otot besar

Penggunaan otot besar dan otot kecil
Melibatkan pergerakan kecil dan menggunakan otot kecil.
Mudah dilihat.

Sukar dilihat kecuali hamper dengan pelaku.
Contoh:
- Berjalan
- Berlari
- Berenang
- Menyepak bola

contoh:
-Hantaran bola berputar
sofbol untuk dipukul
-‘Lay-up’ bola keranjang

Contoh:
- Melambung syiling
- Menulis
- Menggosok gigi


ii.            Kemahiran Terbuka Dan Tertutup

Kemahiran terbuka
Kemahiran tertutup
Ø  Persekitaran sentiasa berubah, tidak stabil dan sukar diduga.
Ø  Persekitaran adalah tetap dan stabil
Ø  Corak pergerakan kerap diadaptasi.
Ø  Kawal kecepatan sendiri
Ø  Lebih kepada daya persepsi.
Ø  Corak pergerakan 'stereotyped'

Ø  Kerap lakukan corak kemahiran berbeza.
Ø  Jarang menggunakan mental dan lebih berspontan.

Ø  Prestasi sukar diramal.
Ø  Prestasai lebih kebiasaan
Ø  Contoh:
           - Menerima servis bola tennis
           - Bermain bola sepak
           - Bergusti
Ø  Contoh:
     -Penembak kesasaran yang statik
     -Lontaran bebas bola keranjang
     -Pemanah sedia memanah
     -Melakukan aksi gimnas












iii.           Kemahiran Diskrit - Bersiri - Berterusan

Diskrit
Bersiri
Berterusan
Memerlukan satu usaha.
Melibatkan satu siri pergerakan dalam turutan.
Memerlukan aksi berulang.
Permulaan dan penamat kemahiran boleh dikesan dengan jelas.
Merupakan gerakan  terasing yang diulang.
Permulaan dan penamat kemahiran diboleh dikesan.
Contoh :
>mainan dart
>tangkap bola
>menembak
>tendang bola
Contoh :
>mengetuk paku
>rutin gimnastik
>masuk gear
Contoh :
>berenang
>pandu kereta
>berlari
>berbasikal


Kemahiran Motor

Kemahiran Kognitif
Minimum buat keputusan dan
maksimum kawalan motor.
Ada buat keputusan dan kawalan motor.
Maksimum buat keputusan
dan minimum kawalan motor.
Contoh :
>lari pecut
>lompat tinggi
>angkat berat
>pitching sofbol
Contoh :
>menunggang kuda
>belayar
>pemain sukan
Contoh :
>main catur
>memasak
>tugas jurulatih
iv.           Kemahiran Motor - Kognitif


                                                           









Graf prestasi                    


i.              Graf lengkok lurus

·         Menggambarkan peningkatan kemahiran berkadar terus dengan masa.
·         Contoh seorang pemain hoki yang akan melakukan kuisan penalti ke arah gol.  
Text Box: Pembelajaran












     Praktis







ii.            Graf  lengkuk  cembung

·         Menggambarkan peningkatan mendadak pada awal pembelajaran tetapi
·         Contoh: permainan badminton

 












iii.           Graf lengkuk cekung

·         Menggambarkan peningkatan kemahiran perlahan di awal pembelajaran tetapi mendadak pada akhir proses pembelajaran.
·         Contoh : sukan renang.

 




















iv.           Graf  lengkok bentuk S

·         Adalah gabungan daripada lengkok lurus, cembung dan cekung.
·         Peningkatan kemahiran motor berlaku melibatkan kombinasi ketiga-tiga lengkok tersebut.
 













               

1.4  Kawalan Motor
Pengenalan
Secara ringkaskan kawalan motor merujuk kepada mekanisma sistem biologi yang menghasilkan lakuan motor. Hal ini dimana kawalan motor dikawal oleh sistem saraf otak dan otak ini yang mengawal segala perlakuan motor kanak-kanak. 

a.    Kemahiran    - kecekapan mengawal motor.
- keseluruhan pergerakan yang mempunyai unsur-
  unsur urutan & masa.
- satu kumpulan pergerakan diskrit.

Ø  program motor
Ø  program eksekutif
Ø  sub-rutin

b.    Perpindahan program eksekutif kepada sub-rutin :
Ø  kuasai sub-rutin
Ø  penumpuan kepada hubungan sub-rutin
Ø  konsentrasi pada kompleksiti program motor
Ø  konsenstrasi pada aktiviti yang lebih luas
Ø  ikut urutan kecepatan yang sesuai dan tepat

















1.5  Perpindahan Pembelajaran
Definisi  :
Merujuk kepada pengaruh pengalaman lepas/sedia ada terhadap perlakuan satu kemahiran pada kontek yang baru atau pada pembelajaran satu kemahiran yang baru.

      i.        Pemindahan positif – Berlaku apabila pengalaman pembelajaran sesuatu kemahiran yang lepas membantu pembelajaran sesuatu kemahiran yang baru. Contoh: Orang yang tahu bermain tenis senang belajar bermain golf.

    ii.        Pemindahan negatif – Berlaku apabila pengalaman pembelajaran sesuatu kemahiran yang lepas menghalang atau menggangu pembelajaran sesuatu kemahiran yang baru.
Contoh: Pemain tenis sukar untuk belajar bermain badminton.
   iii.        Pemindahan sifar/tiada pemindahan – Berlaku apabila pengalaman pembelajaran sesuatu kemahiran yang lepas tiada memberi kesan atau mempengaruhi pembelajaran sesuatu kemahiran yang baru.
Contoh : Belajar untuk berenang kepada belajar hendak membawa kereta.

   iv.        Pemindahan Bilateral - Berlaku apabila pemindahan pembelajaran berkaitan dengan pembelajaran tugasan yang sama tetapi dengan menggunakan bahagian kaki/tangan yang berbeza






    v.        Pemindahan potensi pembelajaran dalam pengajaran boleh dimaksimumkan oleh instruktur kemahiran motor dengan mengambil kira garis-panduan di bawah ini supaya apa yang diajar adalah lebih berkemungkinan lebih untuk dipindahkan kepada situasi pembelajaran yang baru.

v  Maksimumkan kesamaan antara pengajaran dan situasi pengukuran sebenarnya.
v  Sediakan pengalaman yang mencukupi dengan tugasan asal.
v  Sediakan contoh-contoh yang berbagai apabila mengajar konsep-konsep dan  prinsip-prinsip.
v  Labelkan atau kenalpasti bahagian tugasan yang penting.
v  Pastikan prinsip-prinsip umum difahami sebelum mengharapkan pemindahan yang berkesan.

1.6  Perbezaan Individu
         Pembolehubah perbezaan individu adalah berdasarkan klasifikasi yang dikemukakan oleh Fleishman (1972). Pembolehubah perbezaan individu dalam aspek tahap kebolehan motor boleh dinilai berpandukan dua taksonomi.
         Keupayaan motor yang dikemukakan oleh Fleishman iaitu:
(i) Keupayaan persepsi motor
Ciri-cirinya adalah:
         Koordinasi berbagai anggota – melibatkan interaksi semua anggota badan yang terlibat dalam sesuatu pergerakan.
         Ketepatan kawalan – merujuk kepada keupayaan mengawal kualiti pergerakan yang dihasilkan.
         Orientasi respons – merujuk kepada keupayaan untuk menghasilkan respon yang sesuai dengan keperluan persekitaran.
         Masa reaksi – merujuk kepada tempoh yang diambil untuk memulakan pergerakan selepas menerima rangsangan.
         Kelajuan respons – merujuk kepada masa yang diambil untuk melengkapkan pergerakan
         Keupayaan manipulasi jari – merujuk kepada keupayaan mengendalikan kemahiran halus yang melibatkan penggunaan jari seperti kemahiran bermain piano, menjahit dan ‘pitching’ bola sofbol.
         Keupayaan manual – merujuk kepada keupayaan mengendalikan kemahiran kasar yang melibatkan penggunaan keseluruhan bahagian tangan seperti menangkap dan membaling.
         Integrasi respons – merujuk kepada integrasi pelbagai maklumat sensori untuk menghasilkan pergerakan

(ii) Kecekapan fizikal
Ciri-cirinya adalah:
         Kekuatan statik
         Kekuatan dinamik
         Kekuatan ekplosif
         Kekuatan bahagian anggota atas
         Kelenturan statik
         Kelenturan dinamik
         Koordinasi asas
         Keseimbangan asas
         Daya tahan

(iii) Perbezaan Individu.
ü  Suatu proses yang berterusan & kekal

Perbezaan Individu dan Kebolehan Motor.
ü  Wujud oleh sebab individu ada personaliti & personaliti akan bertembung dengan kemahiran motor
ü  Perbezaan penguasaan kemahiran motor asas
ü  Perbezaan penyempurnaan tugas
ü  Kesanggupan individu melakukan berbagai tugas bergantung pada keupayaan


Perbezaan di antara kebolehan & kemahiran

Kebolehan
Kemahiran
         tret yang diwarisi
         dibina melalui latihan
         stabil dan tahan
         ubah suai dengan latihan
         bilangan tertentu (50 jenis)
         tidak terbilang
         menjadi asas kepada kemahiran
         bergantung kepada kebolehan
                                       
           
Teori Pembelajaran Lengkaran Tertutup - Jack Adam, 1971

- berpunca dari proses pembelajaran
 

Rangsangan                                Sistem                        Mekanisme                   Efektor
                                            Sensori                      Rujukan
 



                                                                                                                                    Gerak Balas
                                                Jejak                          Jejak
                                                Ingatan                      Persepsi
 



                                                Ingatan Lampau Pergerakan
                                                                                                                               Knowledge of
                                                                                                                                    Results

    Laluan sensori dari otot,tendon,           - keputusan hasil
Sendi, mata, telinga (proprioseptor)    - gerak balas

Ø  merupakan satu mekanisme dalaman.
Ø  satu kawalan secara automatik yang telah diprogramkan.
Ø  Kita dapat mengawal pergerakan sendiri dari mekanisme rujukan.
Ø  Proprioseptor  adalah maklumat yang diberi kepada laluan saraf dari sistem sensori.
Ø  Knowledge of Results akan bersatu dengan Mekanisme Rujukan.
Ø  Lupaan banyak kerana maklumat tidak diguna selalu.
Ø  Apabila individu dapat memindahkan paradigmanya dari peringkat rendah ke tinggi (motor lisan ke pembelajaran motor) kalau individu dapat menguasainya menjadi automatik.
Ø  Sistem pemprosesan maklumat terdiri dari
A.   Intrinsik (Teori Lengkaran Tertutup)
B.   Ekstrinsik (Teori Lengkaran Terbuka)
Ø  Pengalaman lampau yang memberi/mengukuhkan jejak ingatan dan jejak persepsi.
Ø  Persepsi Kinestatik ialah keupayaan/kebolehan individu merasa kedudukan atau posisi seluruh anggotanya.



Teori pembelajaran Skema Schmidt
 

Rangsangan                                    Organ                         Pemilihan                              Pemilihan
                                                Deria                          pergerakan                            pergerakan
                                                                                                                                    untuk respon
 



                                                                                                                                    Gerak balas
 



                                                                           MAKLUM BALAS 






Ø  bagaimana individu boleh melakukan sesuatu respon dengan lebih tepat pada pergerakan yang tidak pernah dilakukan.
Ø  Skema  adalah satu set undang-undang.
Ø     langkah-langkah dalam menjalani satu proses yang 
        berurutan.
Ø     memberi peluang untuk memilih maklumat penting.
Ø     kalau skema dapat diringkaskan maka pembelajaran
        menjadi senang.
Ø     kita mengawal & belajar segala kemahiran pada asas
        yang sama cuma peringkatnya yang berbeza.
Ø  kalau maklumbalas adalah lebih awal, lebih pembelajaran berbalik berlaku akan menyebabkan pembelajaran menjadi lambat.

Ø  terdapat 4 keadaan pemilihan maklumat

  1. Keadaan Permulaan Pergerakan
-          kedudukan badan (stance)
-          persekitaran
-          pengalaman lampau
-          tahap kemahiran
  1. Spesifikasi Respon
-          mudah/sukar
-          cepat/lambat
-          ketepatan
-          ketekalan
-          arah, daya, konsentrasi

  1. Konsekuen Sensori
-          kesan/implikasi pada sensori selepas melakukan kemahiran

  1. Kesudahan Respon
-          keputusan akhir
-          perbandingan keakhiran dengan awalan (objektif)

Ø  untuk mengurangkan tempoh pembelajaran, kita boleh melakukan
-          kekerapan latihan
-          Hukum Kesan EL Thorndike


Persamaan & Perbezaan Teori Pembelajaran Jack Adam & Schmidt

Persamaan:

Ø  ada maklum balas/knowledge of results
Ø  ada gabungan program motor
Ø  berkaitan dengan rujukan/maklumat-maklumat perlakuan
Ø  banyak pembinaan ingatan/persepsi
Ø  mementingkan 'knowledge of results'
Ø  ada latihan, lebih latihan jadi automatik

Perbezaan:

Ø  Adam        - setiap respon ada dalam ingatan.
     Schmidt    - beberapa pergerakan yang dikeluarkan dijadikan sebagai ingatan.

Ø  Adam        - tumpuan pada pergerakan perlahan.
Schmidt   - skema pada beberapa jenis pergerakan.

Ø  Adam        - kejayaan melakukan kemahiran baru tidak boleh diambil kira.
     Schmidt    - kejayaan itu penting kerana adanya skema yang diikuti.

No comments:

Post a Comment