PEMBELAJARAN MOTOR
1.1 Pengenalan kepada teori pembelajaran motor
Pembelajaran motor
Definisi
Bidang pengajian
pergerakan manusia yang fokus kepada perubahan dari segi keupayaan kawalan dan
prestasi motor yang berlaku hasil proses fizikal seperti praktis dan
latihan. Manusia dapat menanggani alam sekitar yang tidak menentu dengan
kemahiran-kemahiran yang dipelajari.Kejayaan ini bergantung kepada keupayaan
organisma mengadaptasi & mengatasi ciri-ciri persekitaran yang tidak menentu.
Ciri-ciri Pembelajaran Motor
v adaptasi
& atasi ciri persekitaran.
v menyusun
semula pergerakan asas.
v perubahan
kekal tingkahlaku kumpulan otot besar.
v perubahan
kerana latihan.
v Penguasaan
kemahiran perlu ada peningkatan mengikut masa.
v Dapat
melakukan kemahiran yang baik pada awal
pembelajaran.
v Selepas
latihan, kemahiran akan dikuasai dengan sempurna.
Kemahiran motor
Kebolehan melakukan
sebarang kemahiran bagi menghadapi persekitaran
yang tidak menentu
dan kemahiran diguna secara maksimum dengan masa
dan tenaga
(keupayaan) yang minimum.
Definisi
v E.R.
Guthrie - melakukan sesuatu dengan
ketentuan (certainty) yang maksimum dan
penggunaan tenaga & masa yang
minimum.
v Robb - tugas fizikal & mental yang memberi kecekapan manipulasi.
- mencapai objektif yang ditentukan awal (pre-
determined objectives).
- pergerakan mahir
hasil dari usaha & kesedaran.
v Welford -
satu aktiviti yang disusun & dikoordinasi bagi mencapai objektif dengan melibatkan seluruh jalinan sensori, mekanisme sistem saraf pusat
dan motor.
v Knapp - kebolehan
yang dipelajari dengan keputusan yang ditentukan.
- mempunyai ketentuan maksimum dengan kegunaan
tenaga dan masa.
Ciri-ciri Kemahiran Motor
v koordinasi sistem saraf pusat dan mekanisme motor.
v menentukan objektif terlebih awal (pre-determined
objektives).
v Ketentuan.
1.2 Teori - Teori Pembelajaran Motor
- Teori Pelaziman Klasik
(Pavlov)
Ø Spontan dan semula jadi.
Ø Peneguhan adalah negatif.
Ø Ujikajinya adalah untuk mengetahui sama ada tindakbalas
yang dihasilkan adalah secara sendiri atau tidak
Ø klasik = kekerapan rangsangan yang sama supaya gerakbalas
spontan yang diingini terhasil.
- Teori Pelaziman Operan
(BF Skinner)
Ø Operan mengatakan pembelajaran tingkah laku yang dapat
diramal dan dikawal.
Ø Tingkah laku yang wujud dari satu set lakuan yang telah
ditetapkan.
Ø Setiap lakuan yang dibuat diberi peneguhan yang positif seperti
ganjaran.
Ø Set lakuan yang dikawal.
Ø Peneguhan pada respon adalah kritikal.
Ø Ulangi respon.
- Teori Perhubungan
Thorndike
Ø Pembelajaran sebagai proses cuba jaya.
Ø Perubahan biologi dalam sistem saraf.
Ø Teori Bond dan rangsangan-gerakbalas (R - G)
Ø Gerak balas yang dikehendaki diulang dan dirangsang sekerap sehingga menjadi automatik.
Ø Pembelajaran disebabkan tiga peraturan berikut :
·
melalui Hukum
Kesediaan, keupayaan fizikal harus sesuai
dengan
tugas, umur, jantina dan saiz badan.
·
melalui Hukum Latihan
, perlu melakukan tugas berulang-ulang
·
melalui Hukum
Kesan akan mendapat peneguhan bagi
lakuan yang dikendaki iaitu, peneguhan positif atau negatif.
- Teori Pembelajaran
Gestalt
Ø Pendekatan secara persepsi.
Ø Pembelajaran ialah satu pengalaman yang disusun, bermakna
dan diberi tanggapan.
Ø 'Whole-Part-Whole-Learning'/ Pembelajaran Keseluruhan -
Bahagian-bahagian - Keseluruhan
Ø Keseluruhannya lebih bermakna dari sebahagian.
Ø 4 hukum pembelajaran : - kedekatan
- keserupaan / kesamaan
- kesinambungan
-
penyempurnaan
Teori kognitif
(i) Lewin’s field theory
Menegaskan perbezaan individu
Bidang yang mempengaruhi tingkah laku individu meliputi:
- Faktor dalaman; pengalaman
lepas dan harapan serta keinginan masa depan
- Faktor luaran/persekitaran;termasuk
orang lain.
- Pembelajaran sebagai
perubahan dalam pengetahuan
- Perubahan dalam struktur
kognitif berlaku melalui proses perbezaan dan menstrukturkan
semula.
- Pembelajaran sebagai perubahan dalam
motivasi
- Motivasi dipengaruhi oleh
tujuan individu (keperluan, nilai dan harapan) serta ganjaran luaran.
(ii) Teori persepsi undang-undang Koffka
(a) Peraturan persamaan
- Individu mempunyai
kecenderungan untuk mengumpul pola yang sama dari segi
saiz, bentuk atau sifat lain.
(b) Peraturan melengkap
- Individu cenderung
untuk melengkapkan pola diberi yang lengkap sebahagiannya.
1.3 Pertumbuhan dan Kematangan
Pengenalan
Pengetahuan mengenai
pertumbuhan dan kematangan adalah perlu untuk memastikan pembelajaran motor
dapat dimaksimumkan sejajar dengan tahap kebolehan penerimaan pengajaran
kemahiran. Pengklasifikasikan kemahiran pula membolehkan kita memahami sifat
kemahiran berkenaan. Kefahaman ini membantu kita mempelajari suatu kemahiran
atau meningkatkan prestasi kemahiran tersebut.
Klasifikasi Kemahiran
i.
Kemahiran
Motor Kasar Dan Halus
Kemahiran
Kasar
|
Kemahiran
Kasar dan Halus
|
Kemahiran
Halus
|
Menggunakan otot besar
|
Penggunaan otot besar dan otot kecil
|
Melibatkan pergerakan
kecil dan menggunakan otot kecil.
|
Mudah
dilihat.
|
|
Sukar dilihat kecuali hamper
dengan pelaku.
|
Contoh:
- Berjalan
- Berlari
- Berenang
- Menyepak bola
|
contoh:
-Hantaran bola berputar
sofbol untuk dipukul
-‘Lay-up’ bola keranjang
|
Contoh:
- Melambung syiling
- Menulis
- Menggosok gigi
|
ii.
Kemahiran
Terbuka Dan Tertutup
Kemahiran
terbuka
|
Kemahiran
tertutup
|
Ø Persekitaran
sentiasa berubah, tidak stabil dan sukar diduga.
|
Ø Persekitaran
adalah tetap dan stabil
|
Ø Corak
pergerakan kerap diadaptasi.
|
Ø Kawal
kecepatan sendiri
|
Ø Lebih
kepada daya persepsi.
|
Ø Corak
pergerakan 'stereotyped'
|
Ø Kerap
lakukan corak kemahiran berbeza.
|
Ø Jarang
menggunakan mental dan lebih berspontan.
|
Ø Prestasi
sukar diramal.
|
Ø Prestasai
lebih kebiasaan
|
Ø Contoh:
- Menerima servis bola tennis
- Bermain bola sepak
- Bergusti
|
Ø Contoh:
-Penembak kesasaran yang statik
-Lontaran bebas bola keranjang
-Pemanah sedia memanah
-Melakukan aksi gimnas
|
iii.
Kemahiran
Diskrit - Bersiri - Berterusan
Diskrit
|
Bersiri
|
Berterusan
|
Memerlukan satu usaha.
|
Melibatkan satu siri pergerakan
dalam turutan.
|
Memerlukan aksi berulang.
|
Permulaan dan penamat
kemahiran boleh dikesan dengan jelas.
|
Merupakan gerakan terasing yang diulang.
|
Permulaan dan penamat
kemahiran diboleh dikesan.
|
Contoh :
>mainan dart
>tangkap bola
>menembak
>tendang bola
|
Contoh :
>mengetuk paku
>rutin gimnastik
>masuk gear
|
Contoh :
>berenang
>pandu kereta
>berlari
>berbasikal
|
Kemahiran
Motor
|
|
Kemahiran
Kognitif
|
Minimum
buat keputusan dan
maksimum
kawalan motor.
|
Ada
buat keputusan dan kawalan motor.
|
Maksimum
buat keputusan
dan
minimum kawalan motor.
|
Contoh
:
>lari
pecut
>lompat
tinggi
>angkat
berat
>pitching
sofbol
|
Contoh
:
>menunggang
kuda
>belayar
>pemain
sukan
|
Contoh
:
>main
catur
>memasak
>tugas
jurulatih
|
iv.
Kemahiran
Motor - Kognitif
Graf prestasi
i.
Graf lengkok lurus
·
Menggambarkan peningkatan
kemahiran berkadar terus dengan masa.
·
Contoh seorang pemain
hoki yang akan melakukan kuisan penalti ke arah gol.
ii.
Graf lengkuk
cembung
·
Menggambarkan
peningkatan mendadak pada awal pembelajaran tetapi
·
Contoh: permainan
badminton
iii.
Graf lengkuk cekung
·
Menggambarkan
peningkatan kemahiran perlahan di awal pembelajaran tetapi mendadak pada akhir
proses pembelajaran.
·
Contoh : sukan
renang.
iv.
Graf lengkok bentuk S
·
Adalah gabungan
daripada lengkok lurus, cembung dan cekung.
·
Peningkatan kemahiran
motor berlaku melibatkan kombinasi ketiga-tiga lengkok tersebut.
1.4 Kawalan Motor
Pengenalan
Secara ringkaskan kawalan motor merujuk kepada mekanisma
sistem biologi yang menghasilkan lakuan motor. Hal ini dimana kawalan motor
dikawal oleh sistem saraf otak dan otak ini yang mengawal segala perlakuan
motor kanak-kanak.
a. Kemahiran
- kecekapan mengawal motor.
- keseluruhan pergerakan yang mempunyai
unsur-
unsur urutan & masa.
- satu kumpulan
pergerakan diskrit.
Ø program
motor
Ø program
eksekutif
Ø sub-rutin
b. Perpindahan
program eksekutif kepada sub-rutin :
Ø kuasai
sub-rutin
Ø penumpuan
kepada hubungan sub-rutin
Ø konsentrasi
pada kompleksiti program motor
Ø konsenstrasi
pada aktiviti yang lebih luas
Ø ikut
urutan kecepatan yang sesuai dan tepat
1.5
Perpindahan Pembelajaran
Definisi :
Merujuk kepada pengaruh pengalaman
lepas/sedia ada terhadap perlakuan satu kemahiran pada kontek yang baru atau
pada pembelajaran satu kemahiran yang baru.
i.
Pemindahan positif – Berlaku apabila
pengalaman pembelajaran sesuatu kemahiran yang lepas membantu pembelajaran
sesuatu kemahiran yang baru. Contoh: Orang yang tahu bermain tenis senang
belajar bermain golf.
ii.
Pemindahan negatif – Berlaku apabila
pengalaman pembelajaran sesuatu kemahiran yang lepas menghalang atau menggangu
pembelajaran sesuatu kemahiran yang baru.
Contoh: Pemain tenis
sukar untuk belajar bermain badminton.
iii.
Pemindahan sifar/tiada pemindahan – Berlaku
apabila pengalaman pembelajaran sesuatu kemahiran yang lepas tiada memberi
kesan atau mempengaruhi pembelajaran sesuatu kemahiran yang baru.
Contoh
: Belajar untuk berenang kepada belajar hendak membawa kereta.
iv.
Pemindahan Bilateral - Berlaku apabila pemindahan pembelajaran berkaitan
dengan pembelajaran tugasan yang sama tetapi dengan menggunakan bahagian
kaki/tangan yang berbeza
v.
Pemindahan potensi pembelajaran dalam
pengajaran boleh dimaksimumkan oleh instruktur kemahiran motor dengan mengambil
kira garis-panduan di bawah ini supaya apa yang diajar adalah lebih
berkemungkinan lebih untuk dipindahkan kepada situasi pembelajaran yang baru.
v Maksimumkan
kesamaan antara pengajaran dan situasi pengukuran sebenarnya.
v Sediakan
pengalaman yang mencukupi dengan tugasan asal.
v Sediakan
contoh-contoh yang berbagai apabila mengajar konsep-konsep dan prinsip-prinsip.
v Labelkan
atau kenalpasti bahagian tugasan yang penting.
v Pastikan
prinsip-prinsip umum difahami sebelum mengharapkan pemindahan yang berkesan.
1.6 Perbezaan
Individu
•
Pembolehubah perbezaan individu adalah
berdasarkan klasifikasi yang dikemukakan oleh Fleishman (1972). Pembolehubah
perbezaan individu dalam aspek tahap kebolehan motor boleh dinilai berpandukan
dua taksonomi.
•
Keupayaan motor yang dikemukakan oleh
Fleishman iaitu:
(i) Keupayaan persepsi motor
Ciri-cirinya adalah:
•
Koordinasi berbagai anggota – melibatkan
interaksi semua anggota badan yang terlibat dalam sesuatu pergerakan.
•
Ketepatan kawalan – merujuk kepada keupayaan
mengawal kualiti pergerakan yang dihasilkan.
•
Orientasi respons – merujuk kepada keupayaan
untuk menghasilkan respon yang sesuai dengan keperluan persekitaran.
•
Masa reaksi – merujuk kepada tempoh yang
diambil untuk memulakan pergerakan selepas menerima rangsangan.
•
Kelajuan respons – merujuk kepada masa yang
diambil untuk melengkapkan pergerakan
•
Keupayaan manipulasi jari – merujuk kepada
keupayaan mengendalikan kemahiran halus yang melibatkan penggunaan jari seperti
kemahiran bermain piano, menjahit dan ‘pitching’ bola sofbol.
•
Keupayaan manual – merujuk kepada keupayaan
mengendalikan kemahiran kasar yang melibatkan penggunaan keseluruhan bahagian
tangan seperti menangkap dan membaling.
•
Integrasi respons – merujuk kepada integrasi
pelbagai maklumat sensori untuk menghasilkan pergerakan
(ii) Kecekapan fizikal
Ciri-cirinya adalah:
•
Kekuatan statik
•
Kekuatan dinamik
•
Kekuatan ekplosif
•
Kekuatan bahagian anggota atas
•
Kelenturan statik
•
Kelenturan dinamik
•
Koordinasi asas
•
Keseimbangan asas
•
Daya tahan
(iii) Perbezaan Individu.
ü Suatu
proses yang berterusan & kekal
Perbezaan Individu
dan Kebolehan Motor.
ü Wujud
oleh sebab individu ada personaliti & personaliti akan bertembung dengan
kemahiran motor
ü Perbezaan
penguasaan kemahiran motor asas
ü Perbezaan
penyempurnaan tugas
ü Kesanggupan
individu melakukan berbagai tugas bergantung pada keupayaan
Perbezaan di antara kebolehan & kemahiran
Kebolehan
|
Kemahiran
|
•
tret yang diwarisi
|
•
dibina melalui latihan
|
•
stabil dan tahan
|
•
ubah suai dengan latihan
|
•
bilangan tertentu (50 jenis)
|
•
tidak
terbilang
|
•
menjadi asas kepada kemahiran
|
•
bergantung
kepada kebolehan
|
Teori Pembelajaran Lengkaran Tertutup -
Jack Adam, 1971
- berpunca dari proses
pembelajaran
Rangsangan Sistem Mekanisme Efektor
Sensori Rujukan
Gerak
Balas
Jejak Jejak
Ingatan Persepsi
Ingatan Lampau
Pergerakan
Knowledge
of
Results
Laluan sensori dari otot,tendon, - keputusan hasil
Sendi, mata, telinga
(proprioseptor) - gerak balas
Ø merupakan satu mekanisme dalaman.
Ø satu kawalan secara automatik yang telah diprogramkan.
Ø Kita dapat mengawal pergerakan sendiri dari mekanisme
rujukan.
Ø Proprioseptor adalah maklumat
yang diberi kepada laluan saraf dari sistem sensori.
Ø Knowledge of Results akan bersatu dengan Mekanisme
Rujukan.
Ø Lupaan banyak kerana maklumat tidak diguna selalu.
Ø Apabila individu dapat memindahkan paradigmanya dari
peringkat rendah ke tinggi (motor lisan ke pembelajaran motor) kalau individu
dapat menguasainya menjadi automatik.
Ø Sistem pemprosesan maklumat terdiri dari
A. Intrinsik (Teori Lengkaran Tertutup)
B. Ekstrinsik (Teori Lengkaran Terbuka)
Ø Pengalaman lampau yang memberi/mengukuhkan jejak ingatan
dan jejak persepsi.
Ø Persepsi Kinestatik ialah keupayaan/kebolehan
individu merasa kedudukan atau posisi seluruh anggotanya.
Teori pembelajaran Skema Schmidt
Rangsangan Organ Pemilihan Pemilihan
Deria
pergerakan pergerakan
untuk
respon
Gerak
balas
MAKLUM BALAS
Ø bagaimana individu boleh melakukan sesuatu respon dengan
lebih tepat pada pergerakan yang tidak pernah dilakukan.
Ø Skema adalah satu set
undang-undang.
Ø langkah-langkah dalam menjalani satu proses
yang
berurutan.
Ø memberi peluang untuk memilih maklumat
penting.
Ø kalau skema dapat diringkaskan maka
pembelajaran
menjadi senang.
Ø kita mengawal & belajar segala kemahiran
pada asas
yang sama cuma peringkatnya yang
berbeza.
Ø kalau
maklumbalas adalah lebih awal, lebih pembelajaran berbalik berlaku akan
menyebabkan pembelajaran menjadi lambat.
Ø terdapat 4 keadaan pemilihan maklumat
- Keadaan
Permulaan Pergerakan
-
kedudukan badan (stance)
-
persekitaran
-
pengalaman lampau
-
tahap kemahiran
- Spesifikasi
Respon
-
mudah/sukar
-
cepat/lambat
-
ketepatan
-
ketekalan
-
arah, daya, konsentrasi
- Konsekuen
Sensori
-
kesan/implikasi pada sensori selepas
melakukan kemahiran
- Kesudahan
Respon
-
keputusan akhir
-
perbandingan keakhiran dengan awalan
(objektif)
Ø untuk
mengurangkan tempoh pembelajaran, kita boleh melakukan
-
kekerapan latihan
-
Hukum Kesan EL Thorndike
Persamaan
& Perbezaan Teori Pembelajaran Jack Adam & Schmidt
Persamaan:
Ø ada
maklum balas/knowledge of results
Ø ada
gabungan program motor
Ø berkaitan
dengan rujukan/maklumat-maklumat perlakuan
Ø banyak
pembinaan ingatan/persepsi
Ø mementingkan
'knowledge of results'
Ø ada
latihan, lebih latihan jadi automatik
Perbezaan:
Ø Adam - setiap respon ada dalam ingatan.
Schmidt - beberapa pergerakan yang dikeluarkan
dijadikan sebagai ingatan.
Ø Adam - tumpuan pada pergerakan perlahan.
Schmidt - skema pada beberapa jenis pergerakan.
Ø Adam - kejayaan melakukan kemahiran baru
tidak boleh diambil kira.
Schmidt - kejayaan itu penting kerana adanya skema
yang diikuti.
No comments:
Post a Comment