1.0 PENGENALAN
Proses kawalan motor dan
pembelajaran motor telah mula berlaku sebaik sahaja bayi dilahirkan ke dunia.
Proses kawalan motor berlaku lebih awal daripada pembelajaran motor. Hal ini
demikian kerana kawalan motor berlaku apabila sesuatu pergerakan bayi sama ada
mengenggam, mengerakkan tangan, mengerakkan kaki dan sebagainya. Ia dinamakan
refleksi primitif iaitu gerak balas yang tidak terkoordinasi atau di luar
kesedaran bayi. Gerak balas yang berlaku itu merupakan tindak balas semula jadi
bayi terhadap rangsangan yang terdapat di dalam perekitaran bayi. Tindak balas
tidak terkawal pada mulanya, akan menjadi semakin terkawal dan berlaku dengan
sengaja apabila bayi membesar.
2.0 KAWALAN
MOTOR
Kawalan motor ialah bidang
yang mengkaji postur dan pergerakan manusia serta mekanisme yang mengawalnya. Kawalan
pergerakan ini dihasilkan oleh
sistem biologi yang dikenali sebagai lakuan motor. Lakuan motor boleh diertikan
sebagai perlakuan yang berkaitan
dengan sistem saraf, iaitu keadaan bagaimana sistem saraf berfungsi setelah dirangsangkan.
Dalam kawalan motor,
terdapat dua jenis lakuan motor iaitu lakuan motor tanpa kemahiran
(Involuntari) dan lakuan motor berkemahiran (Voluntari).
2.1 LAKUAN MOTOR TANPA KEMAHIRAN (INVOLUNTARI)
Lakuan
pergerakan involuntari dihasilkan secara luar kawalan iaitu berlaku secara
spontan dan dalam masa yang singkat. Pelaku tidak mampu memilih atau memodifikasikan lakuan yang terhasil.
Pergerakan involuntari terhasil apabila situasi
memerlukan pergerakan tersebut.
Mekanisme
umum pergerakan involuntari (contoh terpijak paku) adalah sistem reseptor akan
menerima rangsangan di peringkat periferi dan ditukarkan kepada impuls
.Rangsangan yang diterima oleh neuron sensori ditukar kepada impuls sensori.
Selepas itu, impuls sensori dihantar ke sistem saraf pusat (peringkat rendah)
dan diterima oleh impuls bersinaps dengan neuron motor di saraf tunjang. Impuls
sensori bertukar menjadi impuls motor apabila bersinaps. Impuls motor di hantar
ke efektor menghasilkan pergerakan. Sistem efektor menghantar maklumat impuls
motor dan involuntari.
Antara contoh lakuan
pergerakan involuntari adalah pantulan lutut, tarikan tangan atau kaki apabila
terkena benda panas dan terpijak paku.
Gambar 1: Mekanisme Lakuan Pergerakan
Involuntari (Pantulan Lutut)
2.2 LAKUAN MOTOR BERKEMAHIRAN (VOLUNTARI)
Lakuan motor berkemahiran atau pergerakan voluntari
ialah merujuk kepada semua lakuan motor
yang dihasilkan secara sedar atau dalam kawalan. Individu memilih dan
menentukan untuk melakukan sesuatu pergerakan itu. Perlakuan ini dibina melalui
bakat, pengalaman dan latihan. Setiap mutu lakuan yang terhasil dipengaruhi oleh
interaksi pelaku dengan persekitaran. Manakala interaksi pelaku dengan persekitaran
pula dipengaruhi oleh beberapa aspek seperti tahap kemahiran dan pengalaman. Contoh kanak-kanak
belajar bermain skuasy dan galakan orang tua serta guru akan mempengaruhi
lakuan pergerakan ini.
Mekanisme pergerakan berkemahiran dapat
dilihat melalui contoh pergerakan sepak takraw dan badminton. Bagi aktiviti
sepak takraw, apabila menerima
servis, pemain yang kurang mahir mungkin akan menghantar terus bola ke pihak
lawan. Manakala bagi pemain yang mahir akan mengangkat, mengumpan dan merejam
bola ke gelanggang lawan. Bagi aktiviti badminton pula pemain yang mahir akan
membuat smesy atau drop shot apabila mendapat hantaran
bola tinggi. Manakala pemain yang kurang mahir,
mungkin akan membalas dengan hantaran setengah gelanggang
Carta Alir 1: Mekanisme Pergerakan Motor
Berkemahiran (Voluntari)
Pengelasan
kemahiran motor pula terdapat tiga kriteria untuk membezakan kemahiran motor
iaitu ketepatan lakuan, ciri pergerakan dan stabiliti persekitaran. Ketepatan
lakuan berdasarkan jenis atau saiz otot utama yang terlibat dalam menghasilkan
pergerakan. Ia terbahagi kepada dua iaitu kemahiran motor kasar (penggunaan
otot-otot besar) dan kemahiran motor halus (penggunaan otot-otot kecil).
Ciri-ciri pergerakan pula ada tiga iaitu kemahiran diskrit, kemahiran
berterusan dan kemahiran siri. Dihasilkan oleh individu secara terkawal atau
luar kawal.. Kemahiran diskrit mempunyai titik permulaan dan titik pengakhiran
yang spesifik. Ia melibatkan pergerakan pantas dan masa terhad. Contohnya
kanak-kanak menendang bola. Kemahiran berterusan melibatkan pergerakan yang
sama dan dilakukan berulang-ulang kali dengan titik mula dan titik akhir.
Contohnya kanak-kanak berlari. Kemahiran bersiri adalah gabungan beberapa
kemahiran diskrit yang dicantum secara bersiri. Terdapat fasa-fasa kepada
pergerakan seterusnya. Contohnya melompat dengan kedua-dua kaki bagi
kanak-kanak 5 tahun ke atas akan boleh melompat jauh dan melompat tinggi
sekiranya mendapat latihan dan kemahiran yang sesuai daripada guru dan ibubapa.
Stabiliti persekitaran pula adalah kemahiran yang berasaskan stabiliti
persekitaran dan terbahagi kepada dua iaitu kemahiran luar kawal (open motor
skill) dan kemahiran terkawal (closed motor skill).
Pergerakan berkemahiran
terbahagi kepada dua jenis iaitu
kemahiran generik dan kemahiran berobjektif.
i)
Kemahiran Generik
Kemahiran
generik merangkumi kemahiran berfikir, bertindak, mengadaptasi, menyelesaikan
masalah dan membuat keputusan. Ia juga melibatkan kemahiran pergerakan yang
diwarisi manusia. Kematangan individu berlaku secara semula jadi (sejak
lahir). Perubahan kematangan berlaku dengan cepat pada usia kanak-kanak dan
berkurangan pada umur dua puluhan. Sebagai contoh adalah pertumbuhan otot.
ii)
Kemahiran Berobjektif
Berkemahiran
dalam menentukan satu- satu matlamat yang ingin dicapai. Kemahiran ini perlu
dipelajari dan mempunyai objektif khusus. Kemahiran ini dapat ditingkatkan
melalui latihan yang kerap dan sistematik. Sebagai contoh dalam aktiviti
larian. Setiap individu perlu mempelajari teknik larian yang khusus jika ingin
mendapat tahap kelajuan yang optimum. Dalam kemahiran ini juga mempunyai
unsur-unsur penting antaranya ialah kecekapan, ketepatan, ketekalan dan cepat
bertindak terhadap rangsangan.
3.0 SISTEM
SARAF
Sistem saraf
bertanggungjawab mengintergrasi dan mengawal semua fungsi sistem badan. Sistem
ini berkebolehan untuk menerima dan bertindak balas terhadap impuls dari
persekitaran dan internal serta menghantar impuls ke sistem saraf pusat. Impuls
saraf dihantar dari satu neuron ke neuron yang lain dalam perjalanannya ke
sistem saraf pusat.
3.1 KLASIFIKASI SISTEM SARAF
Sistem saraf boleh dibahagi kepada dua bahagian berdasarkan struktur dan
fungsinya. Bagi klasifikasi struktural sistem saraf terbahagi kepada sistem
saraf pusat dan sistem saraf periferi. Sistem saraf pusat mengandungi otak dan
saraf tunjang. Sistem saraf periferi pula terdiri daripada saraf kranial, saraf
spinal dan ganglia. Klasifikasi fungsional pula hanya melibatkan sistem saraf
periferi. Klasifikasi ini membahagikan sistem saraf periferi kepada sistem
sensori atau aferen dan sistem motor atau eferen. Sistem motor atau eferen ini
pula terbahagi kepada sistem saraf somatik dan sistem saraf autonomik.
Rajah
1: Klasifikasi Sistem Saraf
(i)
Sistem
saraf pusat (central nervous system) terdiri daripada:
·
Otak (brain).
·
Saraf tunjang (spinal cord).
Sistem saraf pusat juga adalah pusat
kawalan sistem saraf.
(ii)
Sistem
saraf periferi (peripheral nervous system)
terdiri daripada:
·
Sistem
saraf soma (somatic nervous sytem) yang mengawal tindakan
terkawal (voluntary action). Sistem saraf soma terbahagi kepada dua
iaitu:
- Saraf kranium (cranial
nerves), bertempat dibahagian atas leher, yang mengawal aktiviti seperti
melihat, menghidu dan mendengar.
- Saraf spina (spinal nerves)
yang bertempat di bahagian bawah leher, yang mengawal aktiviti seperti menulis,
menari dan berlari.
·
Sistem
saraf autonomi (autonomic nervous system) yang mengawal tindakan luar
kawal (involuntary action), yang mengawal aktiviti seperti rembesan
enzim, bernafas, denyutan jantung dan pencernaan makanan.
Rangsangan
(seperti makanan, bau, bunyi,
cahaya atau sentuhan)
dikesan oleh
↓
Reseptor
(dalam organ deria seperti
lidah, hidung, telinga, mata atau kulit)
akan menghasilkan
↓
Impuls
yang dibawa oleh neuron (sel
saraf) ke
↓
Sistem saraf pusat (otak atau saraf tunjang)
untuk ditafsirkan yang
seterusnya dihantar ke
↓
Efektor
(organ
seperti otot atau kelenjar yang bergerak balas terhadap rangsangan)
untuk
menghasilkan
↓
Gerak balas
|
Carta Alir 2: Laluan sistem
saraf
3.2 FUNGSI SISTEM SARAF
Mengintergrasikan
rangsangan yang diterima.
·
Menterjemah
rangsangan.
·
Mencetuskan
pergerakan motor.
·
Menyimpan
maklumat.
·
Menjana
pemikiran dan idea.
3.3 STRUKTUR
NEURON
Neuron adalah
unit asas yang membentuk sistem saraf. Terdapat tiga jenis neuron iaitu neuron
deria (sensori), interneuron dan neuron motor .Neuron atau sel-sel saraf menghantar impuls-impuls saraf
dari satu bahagian tubuh ke bahagian lain tubuh melalui unjuran protoplasma
yang panjang. Walaupun neuron-neuron terdapat dalam pelbagai bentuk dan saiz,
kesemua neuron mempunyai badan sel, akson dan dendrit.
a.
Sel saraf sensori (deria)
Fungsi sel saraf sensori adalah menghantar impuls dari reseptor ke sistem
saraf pusat, iaitu otak (ensefalon) dan sumsum belakang (medula
spinalis). Hujung akson dari saraf sensori berhubungan dengan saraf
asosiasi (interneuron).
Gambar
2: Sel neuron deria/sensori
|
b.
Sel saraf motor
Fungsi sel saraf motor adalah mengirim impuls dari sistem saraf pusat ke
otot atau kelenjar yang hasilnya berupa tanggapan tubuh terhadap rangsangan.
Badan sel saraf motor berada di sistem saraf pusat. Dendritnya sangat pendek
berhubungan dengan akson saraf asosiasi, sedangkan aksonnya adalah panjang.
Gambar
3: Sel neuron motor
|
c.
Sel saraf interneuron/ asosiasi
Sel saraf interneuron disebut juga sel saraf asosiasi. Sel
ini dapat ditemui di dalam sistem saraf pusat dan
berfungsi menghubungkan sel saraf motor dengan sel saraf sensori atau
berhubungan dengan sel saraf lainnya yang ada di dalam sistem saraf pusat. Sel
saraf intermediet menerima impuls dari reseptor sensori atau sel saraf asosiasi
lainnya. Kelompok-kelompok serabut saraf, akson dan dendrit bergabung dalam
satu selubung dan membentuk urat saraf. Sedangkan badan sel saraf berkumpul
membentuk ganglion atau simpul saraf.
Gambar
4: Interneuron
|
Gambar 5: Struktur neuron
(i)
Dendrit
Ia adalah fiber-fiber halus
bercabang-cabang yang mengunjur dari badan sel. Ia berfungsi membawa
impuls-impuls saraf ke badan sel.
(ii)
Akson
Ia adalah satu fiber panjang yang
membawa impuls saraf keluar dari badan sel. Akson disaluti dengan bahan putih
dan berlemak yang dikenali sebagai mielin. Mielin melindungi dan menebat
fiber-fiber serta meningkatkan kadar
transmisi impuls saraf.
(iii)
Badan sel
Ia mengandungi nukleus dan ia adalah
pusat metabolik sel.
Hubungan antara ketiga-ketiga
jenis neuron dan sistem saraf pusat
Gambar 7: Persimpangan Saraf Otot
|
3.4
SINAPS DAN TRANSMISI IMPULS
Sinaps ialah tempat
pertemuan khusus antara neuron transmisi dan neuron penerimaan. Sinaps
berperanan dalam mengaturkan fungsi tisu dengan menyediakan laluan-laluan
tertentu bagi pemindahan pelbagai maklumat saraf.
Gambar
6: Sinaps dan pertemuan neuron
|
Rangsangan
yang diterima oleh organ-organ deria ditafsirkan dalam bentuk impuls. Impuls
dihantar ke tombol sinaptik pada hujung akson. Impuls ini dihantar menyeberangi
klef sinaptik dengan bantuan neurotransmitter yang disimpan dalam vesikel.
Molekul-molekul neurotransmitter yang terikat pada reseptor dibebaskan ke klef
sinaptik dan kemudian ke salur ion. Semasa salur ion tertutup, neurotransmitter
tersebut dipecahkan dan dibebaskan.
3.5 PERSIMPANGAN
SARAF OTOT
Persimpangan
saraf otot ialah tapak neuron motor bertemu fiber otot. Transmisi rangsangan
dalam bentuk impuls dari neuron ke fiber otot adalah sama seperti transmisi
impuls dari neuron ke neuron kecuali tiada mekanisme perencatan pada persimpangan saraf otot. Asetilkolina (ACh)
ialah sejenis neuron transmitter. Rembesan ACh membolehkan transmisi impuls
menyeberangi klef sinaptik. Apabila impuls sampai ke fiber otot, asetilkolinesterase
dirembeskan untuk bertindak balas dengan asetilkolina. Keadaan ini menghalang
pengujaan fiber otot pada impuls berikutnya bagi tempoh masa tersebut.
Gambar 8: Persimpangan Saraf Otot
|
Akson Terminal
|
Persimpangan saraf Otot
|
Otot Rangka
|
Akson
|
Dendrit
|
RUJUKAN
Applegate, Edith. (1995). The Anatomy and Physiology
Learning System. Saunders Elsevier :
USA.
Lionel Bender. (1992). The Human Body: Its Mysteries and Marvels. Colour Library Books.Ltd
: England.
Martini, Frederic H. (2004). Anatomy & Physiology.
Pearson : San Francisco
Shier, David. Butler, Jackie & Lewis,
Ricki. (1996). Hole’s Human Anatomy &
Physiology. Mc-Graw-Hill : New York.
Wilson, Kathleen J.W. & Waugh, Anne.
(2000). Anatomy and Physiology in Health and
Illness. Churchill Livingstone : London.
salam sejahtera.. terima kasih
ReplyDelete