Friday 1 February 2013

Rozanna Felix Jipony-KAWALAN MOTOR


1.0  PENGENALAN

Proses kawalan motor dan pembelajaran motor telah mula berlaku sebaik sahaja bayi dilahirkan ke dunia. Proses kawalan motor berlaku lebih awal daripada pembelajaran motor. Hal ini demikian kerana kawalan motor berlaku apabila sesuatu pergerakan bayi sama ada mengenggam, mengerakkan tangan, mengerakkan kaki dan sebagainya. Ia dinamakan refleksi primitif iaitu gerak balas yang tidak terkoordinasi atau di luar kesedaran bayi. Gerak balas yang berlaku itu merupakan tindak balas semula jadi bayi terhadap rangsangan yang terdapat di dalam perekitaran bayi. Tindak balas tidak terkawal pada mulanya, akan menjadi semakin terkawal dan berlaku dengan sengaja apabila bayi membesar.


2.0  KAWALAN MOTOR

Kawalan motor ialah bidang yang mengkaji postur dan pergerakan manusia serta mekanisme yang mengawalnya. Kawalan pergerakan ini dihasilkan oleh sistem biologi yang dikenali sebagai lakuan motor. Lakuan motor boleh diertikan sebagai perlakuan yang berkaitan dengan sistem saraf, iaitu keadaan bagaimana sistem saraf berfungsi setelah dirangsangkan. Dalam kawalan motor, terdapat dua jenis lakuan motor iaitu lakuan motor tanpa kemahiran (Involuntari) dan lakuan motor berkemahiran (Voluntari).


2.1  LAKUAN MOTOR TANPA KEMAHIRAN (INVOLUNTARI)
Lakuan pergerakan involuntari dihasilkan secara luar kawalan iaitu berlaku secara spontan dan dalam masa yang singkat. Pelaku tidak mampu memilih atau memodifikasikan lakuan yang terhasil. Pergerakan involuntari terhasil apabila situasi memerlukan pergerakan tersebut. 
Mekanisme umum pergerakan involuntari (contoh terpijak paku) adalah sistem reseptor akan menerima rangsangan di peringkat periferi dan ditukarkan kepada impuls .Rangsangan yang diterima oleh neuron sensori ditukar kepada impuls sensori. Selepas itu, impuls sensori dihantar ke sistem saraf pusat (peringkat rendah) dan diterima oleh impuls bersinaps dengan neuron motor di saraf tunjang. Impuls sensori bertukar menjadi impuls motor apabila bersinaps. Impuls motor di hantar ke efektor menghasilkan pergerakan. Sistem efektor menghantar maklumat impuls motor dan involuntari.
Antara contoh lakuan pergerakan involuntari adalah pantulan lutut, tarikan tangan atau kaki apabila terkena benda panas dan terpijak paku.
Gambar 1: Mekanisme Lakuan Pergerakan Involuntari (Pantulan Lutut)


2.2  LAKUAN MOTOR BERKEMAHIRAN (VOLUNTARI)
Lakuan motor berkemahiran atau pergerakan voluntari ialah merujuk kepada semua lakuan motor yang dihasilkan secara sedar atau dalam kawalan. Individu memilih dan menentukan untuk melakukan sesuatu pergerakan itu. Perlakuan ini dibina melalui bakat, pengalaman dan latihan. Setiap mutu lakuan yang terhasil dipengaruhi oleh interaksi pelaku dengan persekitaran. Manakala interaksi pelaku dengan persekitaran pula dipengaruhi oleh beberapa aspek seperti tahap kemahiran dan pengalaman. Contoh kanak-kanak belajar bermain skuasy dan galakan orang tua serta guru akan mempengaruhi lakuan pergerakan ini.
Mekanisme pergerakan berkemahiran dapat dilihat melalui contoh pergerakan sepak takraw dan badminton. Bagi aktiviti sepak takraw, apabila menerima servis, pemain yang kurang mahir mungkin akan menghantar terus bola ke pihak lawan. Manakala bagi pemain yang mahir akan mengangkat, mengumpan dan merejam bola ke gelanggang lawan. Bagi aktiviti badminton pula pemain yang mahir akan membuat smesy atau drop shot apabila mendapat hantaran bola tinggi. Manakala pemain yang kurang mahir, mungkin akan membalas dengan hantaran setengah gelanggang
Carta Alir 1: Mekanisme Pergerakan Motor Berkemahiran (Voluntari)

 Pengelasan kemahiran motor pula terdapat tiga kriteria untuk membezakan kemahiran motor iaitu ketepatan lakuan, ciri pergerakan dan stabiliti persekitaran. Ketepatan lakuan berdasarkan jenis atau saiz otot utama yang terlibat dalam menghasilkan pergerakan. Ia terbahagi kepada dua iaitu kemahiran motor kasar (penggunaan otot-otot besar) dan kemahiran motor halus (penggunaan otot-otot kecil). Ciri-ciri pergerakan pula ada tiga iaitu kemahiran diskrit, kemahiran berterusan dan kemahiran siri. Dihasilkan oleh individu secara terkawal atau luar kawal.. Kemahiran diskrit mempunyai titik permulaan dan titik pengakhiran yang spesifik. Ia melibatkan pergerakan pantas dan masa terhad. Contohnya kanak-kanak menendang bola. Kemahiran berterusan melibatkan pergerakan yang sama dan dilakukan berulang-ulang kali dengan titik mula dan titik akhir. Contohnya kanak-kanak berlari. Kemahiran bersiri adalah gabungan beberapa kemahiran diskrit yang dicantum secara bersiri. Terdapat fasa-fasa kepada pergerakan seterusnya. Contohnya melompat dengan kedua-dua kaki bagi kanak-kanak 5 tahun ke atas akan boleh melompat jauh dan melompat tinggi sekiranya mendapat latihan dan kemahiran yang sesuai daripada guru dan ibubapa. Stabiliti persekitaran pula adalah kemahiran yang berasaskan stabiliti persekitaran dan terbahagi kepada dua iaitu kemahiran luar kawal (open motor skill) dan kemahiran terkawal (closed motor skill).
Pergerakan berkemahiran terbahagi kepada dua jenis iaitu kemahiran generik dan kemahiran berobjektif.
i)             Kemahiran Generik
Kemahiran generik merangkumi kemahiran berfikir, bertindak, mengadaptasi, menyelesaikan masalah dan membuat keputusan. Ia juga melibatkan kemahiran pergerakan yang diwarisi manusia. Kematangan individu berlaku secara semula jadi (sejak lahir). Perubahan kematangan berlaku dengan cepat pada usia kanak-kanak dan berkurangan pada umur dua puluhan. Sebagai contoh adalah pertumbuhan otot.
ii)            Kemahiran Berobjektif
Berkemahiran dalam menentukan satu- satu matlamat yang ingin dicapai. Kemahiran ini perlu dipelajari dan mempunyai objektif khusus. Kemahiran ini dapat ditingkatkan melalui latihan yang kerap dan sistematik. Sebagai contoh dalam aktiviti larian. Setiap individu perlu mempelajari teknik larian yang khusus jika ingin mendapat tahap kelajuan yang optimum. Dalam kemahiran ini juga mempunyai unsur-unsur penting antaranya ialah kecekapan, ketepatan, ketekalan dan cepat bertindak terhadap rangsangan.

3.0  SISTEM SARAF

Sistem saraf bertanggungjawab mengintergrasi dan mengawal semua fungsi sistem badan. Sistem ini berkebolehan untuk menerima dan bertindak balas terhadap impuls dari persekitaran dan internal serta menghantar impuls ke sistem saraf pusat. Impuls saraf dihantar dari satu neuron ke neuron yang lain dalam perjalanannya ke sistem saraf pusat.




3.1  KLASIFIKASI SISTEM SARAF

Sistem saraf boleh dibahagi kepada dua bahagian berdasarkan struktur dan fungsinya. Bagi klasifikasi struktural sistem saraf terbahagi kepada sistem saraf pusat dan sistem saraf periferi. Sistem saraf pusat mengandungi otak dan saraf tunjang. Sistem saraf periferi pula terdiri daripada saraf kranial, saraf spinal dan ganglia. Klasifikasi fungsional pula hanya melibatkan sistem saraf periferi. Klasifikasi ini membahagikan sistem saraf periferi kepada sistem sensori atau aferen dan sistem motor atau eferen. Sistem motor atau eferen ini pula terbahagi kepada sistem saraf somatik dan sistem saraf autonomik.
 










Rajah 1: Klasifikasi Sistem Saraf
                                    (i)        Sistem saraf pusat (central nervous system) terdiri daripada:
·         Otak (brain).
·         Saraf tunjang (spinal cord). 
Sistem saraf pusat juga adalah pusat kawalan sistem saraf.


                                   (ii)        Sistem saraf periferi (peripheral nervous system) terdiri daripada:
·         Sistem saraf soma (somatic nervous sytem) yang mengawal tindakan terkawal (voluntary action). Sistem saraf soma terbahagi kepada dua iaitu: 
-        Saraf kranium (cranial nerves), bertempat dibahagian atas leher, yang mengawal aktiviti seperti melihat, menghidu dan mendengar. 
-       Saraf spina (spinal nerves) yang bertempat di bahagian bawah leher, yang mengawal aktiviti seperti menulis, menari dan berlari.

·         Sistem saraf autonomi (autonomic nervous system) yang mengawal tindakan luar kawal (involuntary action), yang mengawal aktiviti seperti rembesan enzim, bernafas, denyutan jantung dan pencernaan makanan.
Rangsangan
(seperti makanan, bau, bunyi, cahaya atau sentuhan)
dikesan oleh
Reseptor 
(dalam organ deria seperti lidah, hidung, telinga, mata atau kulit
akan menghasilkan
Impuls 
yang dibawa oleh neuron (sel saraf) ke 
Sistem saraf pusat (otak atau saraf tunjang) 
untuk ditafsirkan yang seterusnya dihantar ke
↓ 
Efektor 
(organ seperti otot atau kelenjar yang bergerak balas terhadap rangsangan
untuk menghasilkan 
Gerak balas

















                    Carta Alir 2: Laluan sistem saraf
3.2  FUNGSI SISTEM SARAF

Mengintergrasikan rangsangan yang diterima.
·         Menterjemah rangsangan.
·         Mencetuskan pergerakan motor.
·         Menyimpan maklumat.
·         Menjana pemikiran dan idea.

3.3  STRUKTUR NEURON

Neuron adalah unit asas yang membentuk sistem saraf. Terdapat tiga jenis neuron iaitu neuron deria (sensori), interneuron dan neuron motor .Neuron atau sel-sel saraf menghantar impuls-impuls saraf dari satu bahagian tubuh ke bahagian lain tubuh melalui unjuran protoplasma yang panjang. Walaupun neuron-neuron terdapat dalam pelbagai bentuk dan saiz, kesemua neuron mempunyai badan sel, akson dan dendrit.


a.    Sel saraf sensori (deria)

Fungsi sel saraf sensori adalah menghantar impuls dari reseptor ke sistem saraf pusat, iaitu otak (ensefalon) dan sumsum belakang (medula spinalis). Hujung akson dari saraf sensori berhubungan dengan saraf asosiasi (interneuron).


Gambar 2: Sel neuron deria/sensori


b.    Sel saraf motor

Fungsi sel saraf motor adalah mengirim impuls dari sistem saraf pusat ke otot atau kelenjar yang hasilnya berupa tanggapan tubuh terhadap rangsangan. Badan sel saraf motor berada di sistem saraf pusat. Dendritnya sangat pendek berhubungan dengan akson saraf asosiasi, sedangkan aksonnya adalah panjang.

Gambar 3: Sel neuron motor

c.    Sel saraf interneuron/ asosiasi

Sel saraf interneuron disebut juga sel saraf asosiasi. Sel ini dapat ditemui di dalam sistem saraf pusat dan berfungsi menghubungkan sel saraf motor dengan sel saraf sensori atau berhubungan dengan sel saraf lainnya yang ada di dalam sistem saraf pusat. Sel saraf intermediet menerima impuls dari reseptor sensori atau sel saraf asosiasi lainnya. Kelompok-kelompok serabut saraf, akson dan dendrit bergabung dalam satu selubung dan membentuk urat saraf. Sedangkan badan sel saraf berkumpul membentuk ganglion atau simpul saraf.
Gambar 4: Interneuron

       Gambar 5: Struktur neuron

(i) Dendrit
Ia adalah fiber-fiber halus bercabang-cabang yang mengunjur dari badan sel. Ia berfungsi membawa impuls-impuls saraf ke badan sel.

(ii) Akson
Ia adalah satu fiber panjang yang membawa impuls saraf keluar dari badan sel. Akson disaluti dengan bahan putih dan berlemak yang dikenali sebagai mielin. Mielin melindungi dan menebat fiber-fiber serta  meningkatkan kadar transmisi impuls saraf.

                                 (iii)        Badan sel
Ia mengandungi nukleus dan ia adalah pusat metabolik sel.

                        Hubungan  antara ketiga-ketiga jenis neuron dan sistem saraf pusat
    Gambar  7: Persimpangan Saraf Otot
 





3.4  SINAPS DAN TRANSMISI IMPULS
Sinaps ialah tempat pertemuan khusus antara neuron transmisi dan neuron penerimaan. Sinaps berperanan dalam mengaturkan fungsi tisu dengan menyediakan laluan-laluan tertentu bagi pemindahan pelbagai maklumat saraf.

    Gambar  6: Sinaps dan pertemuan neuron
















Rangsangan yang diterima oleh organ-organ deria ditafsirkan dalam bentuk impuls. Impuls dihantar ke tombol sinaptik pada hujung akson. Impuls ini dihantar menyeberangi klef sinaptik dengan bantuan neurotransmitter yang disimpan dalam vesikel. Molekul-molekul neurotransmitter yang terikat pada reseptor dibebaskan ke klef sinaptik dan kemudian ke salur ion. Semasa salur ion tertutup, neurotransmitter tersebut dipecahkan dan dibebaskan.




3.5  PERSIMPANGAN SARAF OTOT

Persimpangan saraf otot ialah tapak neuron motor bertemu fiber otot. Transmisi rangsangan dalam bentuk impuls dari neuron ke fiber otot adalah sama seperti transmisi impuls dari neuron ke neuron kecuali tiada mekanisme perencatan pada  persimpangan saraf otot. Asetilkolina (ACh) ialah sejenis neuron transmitter. Rembesan ACh membolehkan transmisi impuls menyeberangi klef sinaptik. Apabila impuls sampai ke fiber otot, asetilkolinesterase dirembeskan untuk bertindak balas dengan asetilkolina. Keadaan ini menghalang pengujaan fiber otot pada impuls berikutnya bagi tempoh masa tersebut.
    Gambar  8: Persimpangan Saraf Otot
Akson Terminal
Persimpangan  saraf Otot
Otot Rangka
Akson
Dendrit




















RUJUKAN

Applegate, Edith. (1995). The Anatomy and Physiology Learning System. Saunders Elsevier : USA.

Lionel Bender. (1992). The Human Body: Its Mysteries and Marvels. Colour Library Books.Ltd : England.

Martini, Frederic H. (2004). Anatomy & Physiology. Pearson : San Francisco

Shier, David. Butler, Jackie & Lewis, Ricki. (1996). Hole’s Human Anatomy &
Physiology. Mc-Graw-Hill : New York.

Wilson, Kathleen J.W. & Waugh, Anne. (2000). Anatomy and Physiology in Health and
Illness. Churchill Livingstone : London.























1 comment: