Friday, 1 February 2013

Lee Wen Shuang-Modul Pemprosesan maklumat


1.0 Model Pemprosesan Maklumat
1.1 Pengenalan
            Model pemprosesan maklumat menganggap ingatan manusia serupa dengan komputer. Seorang pembelajar dianggap seperti pemproses maklumat seperti apa yang dilakukan oleh komputer,iaitu menggunakan model input-output.Bahagian Input merupakan maklumat atau ilmu yang diperoleh pelajar daripada persekitaran pembelajaran. Maklumat diproses dan disimpan dalam ingatan.Selepas itu,melalui proses retrievel,maklumat ini boleh dikeluarkan sebagai output.Kajian susun atur, simpan dan dikeluarkan daripada ingatan.Oleh itu,pemprosesan maklumat melibatkan operasi mental iaitu menerima, mengekod, menyimpan dan mengingat kembali maklumat atau bagaimana manusia belajar. Model ini merupakan komponen penting dalam beberapa strategi pengajaran dan pembelajaran (Galbraith, 1994). Mengikut model pemprosesan maklumat, terdapat tiga mode ingatan yang mana pemprosesan maklumat berlaku dalam otak manusia. Tiga mode tersebut terdiri daripada daftar deria/ sensori, ingatan jangka pendek dan jangka panjang. 









1.2 Sejarah Pemprosesan Maklumat
            Pada tahun 1642, seorang ahli falsafah dan matematik Perancis, Blaise Pascal, mencipta mesin menambah pertama, Pascaline. Ia terdiri daripada rangkaian sepuluh roda bergigi yang disambungkan ke nombor-nombor yang boleh ditambah bersama dengan menggerakkan roda oleh sebilangan gigi yang betul. Pascaline digunakan sehingga ia digantikan oleh kalkulator elektronik pada tahun 1960-an.
            Pada 1820-an, Sir Charles Babbage, seorang pencipta dan juga seorang genius, mengembangkan sebuah alat mekanikal yang boleh diprogram untuk melakukan perhitungan mudah matematik. Dia menyebut penemuannya, Difference Engine. Pada tahun 1834, ia mencipta Analytical Engine, dimana yang dapat melakukan perhitungan yang lebih rumit. Ia boleh mendarab, membahagi, menambah, menolak, dan bahkan juga dapat mencetak jawapan. Itu termasuk sebuah alat input, kemudahan simpanan untuk pegang nombor tersebut untuk diproses, pemproses atau nombor kalkulator, unit kawalan untuk tugas-tugas langsung yang akan dilakukan, dan juga perantioutput. Konsep yang digunakan dalam Analytical Engine adalah konsep yang sama digunakan di komputer pada masa ini untuk keperluan umum, itulah sebabnya mengapa Babbage dianggap sebagai bapa komputer moden dan bidang kajian yang sekarang dikenali sebagai penyelidikan operasi.
            Pada tahun 1980-an, perhatian telah difokuskan pada tahap lain dari kitaran dokumen yang menaip tugas-tugas lain secara manual selain mungkin automatik. Istilah Kata / Pemprosesan Maklumat diperkenalkan untuk menggambarkan bahawa automasi seperti yang diterapkan pada semua peringkat dari kitaran dokumen.
            Dalam dunia perniagaan yang berkembang dengan laju pada zaman ini, maklumat perlu dikumpul, diproses, dan sentiasa sedia ada pada kelajuan yang terus meningkat. Komputer telah terbukti menjadi lebih cepat,dan handal dalam pemprosesan maklumat penting untuk semua jenis badan organisasi. Mengelola secara efektif maklumat membantu sesebuah badan organisasi melayani pelanggan sengan lebih baik dan beroperasi secara lebih efisien. Pemprosesan maklumat telah memberi kita alat yang dapat membantu kita untuk menjadi lebih kreatif dan produktif dalam pekerjaan kita sementara dapat menghilangkan tugasan yang banyak dan membosankan secara berulang-ulang kali di tempat kerja.

















1.3 Biodata Tokoh Model Pemprosesan Maklumat
Gambar Robert Mills Gagne
            Robert Mills Gagne di lahirkan pada 21 Ogos 1916 di North Andover, Massachusetts. Beliau merupakan seorang pendidik Amerika yang melakukan kajian tentang pembelajaran dan pengajaran yang sangat berpengaruh di Amerika. Beliau merupakan seorang profesor psikologi pendidikan di Connecticut College untuk Perempuan (1940-1949), Pennsylvania State University (1945-1946), Princeton (1958-1962), dan University of California di Berkeley (1966-1969) dan seorang profesor di Jabatan Pendidikan Penyelidikan di Florida State University di Tallahassee mulai tahun 1969. Gagne juga berkhidmat sebagai pengarah penyelidikan untuk Tentera Udara (1949-1958) di Texas, dan Lowry, Colorado. Beliau bekerja sebagai perunding untuk Jabatan Pertahanan (1958-1961) Amerika Syarikat Dinas Pendidikan (1964-1966). Selain itu, beliau menjawat jawatan sebagai pengarah penyelidikan di American Institute of Research di Pittsburgh (1962-1965). 
            Gagne's mempunyai pengaruh besar pada pendidikan Amerika dan latihan ketenteraan dan industri. Gagne dan Briggs LJ termasuk di antara para pengembang awal konsep sistem pembelajaran yang menunjukkan bahawa semua bahagian dari suatu pelajaran atau suatu tempoh Arahan boleh dianalisis dan bahawa semua bahagian boleh direka untuk beroperasi bersama sebagai rancangan bersepadu untuk arahan dalam sebuah rencana yang signifikan bertajuk "Pendidikan Teknologi dan Proses Belajar" (Pendidikan Peneliti, 1974), arahan Gagne ditakrifkan sebagai "serangkaian kegiatan yang dirancang luaran yang mempengaruhi proses belajar dan dengan demikian meningkatkan pembelajaran." 
Gagne juga terkenal untuk teori stimulus-respons canggih tentang lapan jenis belajar yang berbeza dalam high dan kuantiti obligasi stimulus-respons yang terlibat. Dari yang paling mudah sampai yang paling kompleks, iaitu: isyarat belajar (Pengkondisian Pavlov), belajar stimulus-respon (operant conditioning), chaining (operant conditioning yang kompleks), persatuan verbal, diskriminasi belajar, belajar konsep, kaedah belajar, dan penyelesaian masalah. 
Gagne berpendapat bahawa banyak kemahiran boleh dianalisis ke dalam hierarki perilaku, disebut hirarki belajar. Seorang instruktur akan membangunkan hierarki belajar untuk sesuatu yang harus diajarkan dengan menyebutkan kemahiran yang harus dipelajari sebagai perilaku tertentu dan kemudian bertanya dan menjawab soalan "Apa yang akan anda perlu tahu bagaimana melakukannya untuk melaksanakan tugas ini, selepas diberikan arahan hanya "" Gagne menguji konsep pembelajaran hierarki dalam kajian, terutama dengan menggunakan kemahiran berhitung sederhana. Penemuannya cenderung menyokong idea pembelajaran hierarki dan menunjukkan bahawa individu jarang belajar kemahiran yang lebih tinggi tanpa sudah mengetahui kemahiran lebih rendah. 
Pendekatan pembelajaran dan pengajaran, terutama sistem pembelajaran pendekatan terkadang dikritik sebagai yang paling tepat untuk mempelajari penguasaan maklumat dan tujuan kemahiran intelektual, tetapi kurang sesuai untuk sikap dan keputusan strategi kognitif. Tidak diragukan lagi, karya Gagne's mempunyai kesan yang luar biasa pada pemikiran dan teori-teori di kalangan pendidikannya hirarkis teori langkah prasyarat dalam belajar memiliki banyak implikasi terhadap susunan arahan, dan banyak yang merasa itu memberikan sumbangan bagi pembangunan pendekatan yang lebih saintifik untuk arahan. Di bidang Bahasa Inggeris, misalnya, itu membolehkan guru untuk mematahkan kemampuan bahasa Inggeris menjadi komponen-komponen berturut sederhana dan untuk mengajar komponen dalam sebuah urutan teratur, menguatkan tanggapan yang benar di sepanjang jalan. Gagne memberi tumpuan pada arahan yang tepat sistematik juga membantu meletakkan asas untuk pengajaran individu dan akuntabilitas sekolah di masyarakat Amerika. 



















1.4 Teori Model Pemprosesan Maklumat
            Berdasarkan Model Pemprosesan Maklumat yang dikemukakan Gagne, beberapa aspek utama dapat dikenal pasti dalam fasa proses pembelajaran. Di antaranya ialah kesediaan, motivasi, pengamatan, ingatan dan lupaan serta pemindahan. Teori ini memfokuskan kepada bagaimana pelajar memproses maklumat.Maklumat yang baru disimpan dalam ingatan jangka pendek.Kemudian diproses sebelum disimpan ke ingatan jangka panjang.Kombinasi pengetahuan (maklumat yang diproses) & kemahiran dalam ingatan jangka panjang akan membina strategi-strategi kognitif atau kemahiran yang berkaitan dengan tugas-tugas yang kompleks.Langkah pengajaran mengikut teori pemprosesan maklumat:

• Perhatian pelajar: Mulakan pengajaran dengan memberikan set induksi yang dapat menarik perhatian pelajar kepada guru & pengajaran. Contoh: Dalam pengajaran tajuk perkakasan komputer guru boleh bersoaljawab dengan pelajar dan menunjukkan beberapa contoh perkakasan komputer ke dalam kelas.

• Merangsang ingatan pelajar kepada tajuk yang berkaitan. Perbincangan tajuk-tajuk lepas yang sudah dipelajari & dikaitkan dengan topik yang akan diajar.

• Penekanan kepada isi pengajaran yang utama dan penting. Penggunaan bahan bantu mengajar yang tepat dengan tajuk yang akan disampaikan.Contoh: Edarkan hand out, penyediaan slaid Powerpoint.

• Persembahkan maklumat dengan teratur dengan menggunakan bahan bantu mengajar yang bersesuaian.Contoh: Perisian kursus yang berkaitan dengan tajuk perkakasan komputer.

• Tunjukkan pelajar bagaimana mengkategorikan maklumat yang diterima & memahaminya.Beri peluang kepada pelajar untuk mengembangkan maklumat yang baru diterima.

• Pengulangan. Contoh: Meningatkan pelajar beberapa isi penting yang dipelajari (ingatan jangka pendek).

• Menyediakan beberapa aktiviti dan latihan pengkukuhan yang berkaitan dengan pelajaran lepas (ingatan jangka panjang)

















1.5 Pengkodan Maklumat Dalam Ingatan Jangka Panjang
            Pengkodan ialah proses memori yang melibatkan transformasi maklumat untuk diingat kepada bentuk yang boleh disimpan dalam memori. Pengkodan ialah cara maklumat dikenal pasti, dikod dan dimasukkan ke dalam memori. Mula-mula maklumat dikenalpasti dan kemudian dikod. Pelbagai eksperimen dan kajian telah dijalankan untuk mengkaji bagaimana manusia mengkod maklumat yang diterima. Salah satu sebab lupaan berlaku ialah kerana maklumat itu tidak dikod dengan baik atau berkesan. Walaupun maklumat itu berada dalam ingatan jangka pendek, selagi kita tidak melakukan sesuatu seperti pengulangan elaborasi ('elaborative rehearsal'), maklumat itu tidak akan dipindahkan ke ingatan jangka panjang. Kajian-kajian menunjukkan bahawa individu yang mengkod maklumat pada peringkat MAKSUD ('meaning level') berjaya memindahkan maklumat itu ke ingatan jangka panjang dengan lebih berkesan dan seterusnya membantu proses mengingat kembali maklumat berkenaan. Ini terbukti dengan eksperimen yang dijalankan oleh Craik & Lockhart pada 1972. 










1.6 Prinsip Penentuan Pengkodan(Encoding)
            Prinsip memori yang menunjukan perkaitan rapat antara encoding dan proses pemulihan memori yang menetapkan bahawa pencapaian dalam ujian memori secara tidak langsung berkait dengan jumlah persamaan antara praktis dan konteks ujian. Contohnya, lebih banyak persamaan, lebih baik pencapaian dalam ujian tersebut. Penyimpanan (atau 'Perwakilan') Pengetahuan dalam Ingatan Jangka Panjang (Storage or 'Representation' of Knowledge in Long Term Memory) Maklumat yang kita simpan atau mewakili dalam ingatan jangka panjang boleh merupakan pengalaman beberapa minit yang lampau atau pengalaman berpuluh tahun yang lampau (seperti memori kita semasa kita kanak-kanak lagi).
            Berdasarkan apa diketahui pada masa kini, maklumat disimpan dalam Ingatan Jangka Panjang terbahagi kepada 3 bentuk utama:
1)Pengetahuan Deklaratif
    a) Memori Semantik
    b) Memori Episodik.
2) Pengetahuan Prosedural
3) Imageri
Pengetahuan Deklaratif
Semua maklumat yang terdiri daripada fakta, konsep, prinsip, teori, hukum yang dipanggil Memori Semantik, manakala segala peristiwa yang telah berlaku kepada diri kita dipanggil Memori Episodik.

Contoh : Memori semantik
Ciri-ciri hari akan hujan dan tidak sesuai untuk meneruskan permainan
Contoh : Memori episodik
Saya tercedera semasa bermain hoki semalam

Collins & Quillian (1969) mencadangkan Model TLC yang menerangkan bagaimana manusia menyimpan atau mewakili maklumat dalam ingatan jangka panjang. Model ini mencadangkan bahawa kita menyimpan maklumat sebagai suatu hiraki yang berjaringan ('network hierarchy structure'). Maklumat yang disimpan berdekatan lebih cepat diingat kembali berbanding dengan maklumat yang terletak jauh.
Pengetahuan Prosedural
Semua maklumat berkenaan cara, kaedah atau prosedur melakukan sesuatu. Contoh: Saya tahu menukarkan mentol yang terbakar.
Imaginari
Perwakilan abstrak dalam ingatan jangka panjang mengenai sesuatu objek atau peristiwa. Berapakah bilangan bola yang ada dalam simpanan? Secara tidak langsung seseorang itu akan cuba membayangkan dirinya berada di stor peralatan sukan dan melihat ke arah bola tersebut. Ini bermakna kita mempunyai imej mental ('mental image') keadaan stor sukan yang disimpan dalam ingatan jangka panjang.       









1.7 Mengingat Kembali
            Apabila kita cuba mengingat kembali maklumat yang disimpan dalam ingatan jangka panjang, beberapa perkara berlaku seperti kita ‘menambahkan maklumat’ dan ‘kita meninggalkan maklumat.’ Terdapat 3 fenomena yang mendorong kita berbuat demikian:
a.) Inferens
Contohnya, seseorang penjaga gol cedera di kepala semasa perlawanan bola sepak. Dalam pada masa yang sama tidak pula dinyatakan bagaimana kepala penjaga itu boleh tercedera. Mungkin terkena kaki pemain lawan, mungkin juga terhantuk pada tiang gol atau sebagainya.
b.) Stereotaip
Stereotaip ialah butir maklumat / pengetahuan berkenaan ciri-ciri personaliti atau atribut fizikal yang kita andaikan sebagai benar bagi suatu kumpulan orang. Bermaksud kita hanya mengandaikan sahaja mengenai orang itu.
c.) Skema
Skema ialah struktur kognitif dalam ingatan jangka panjang yang merupakan perwakilan abstrak mengenai sesuatu objek, perkara atau peristiwa yang kita telah mengalami dalam dunia sebenar.






1.8 Lupaan
            Lupaan ialah kegagalan mengingat kembali sesuatu butir maklumat dengan tepat. Lupaan ialah proses yang menyebabkan maklumat 'hilang' atau sukar diingat kembali daripada ingatan jangka pendek dan ingatan panjang. Proses lupaan sering kali berlaku dalam kehidupan seseorang. Keadaan berlaku mungkin kerana data yang telah tersimpan lama tidak digunakan atau diaplikasikan sepanjang masa. Akibatnya, apabila data ini ingin dikeluarkan, ianya tidak pula dapat diingat dengan baik.















2.0 Tiga Peringkat Pemproses Maklumat
Text Box: PemindahanText Box: Perhatian2.1 Konsep Teori
 




Model Atkinson-Shiffrin
Robert M. Gagne dalam bukunya Essentials of Learning for Instuction ( 1975 ) mengemukakan satu teori mengenai bagaimana manusia memperoleh maklumat dalam sesuatu proses pembelajaran. Mengikut teorinya, ransangan-ransangan dari persekitaran luar akan diterima dalam sistem saraf melalui deria-deria manusia. Maklumat ini akan diproses dalam stor ingatan jangka pendek, kemudian dihantar kepada stor ingatan jangka panjang dan akhirnya kepada penggerak tindak balas melalui sistem saraf. Model memproses maklumat terdiri daripada tiga peringkat iaitu ingatan deria,ingatan jangka pendek dan ingatan jangka panjang.
a.)Ingatan Deria
            Ingatan deria merupakan ingatan jangka pendek yang telah wujud pada deria. Masa simpanan maklumat yang mungkin berlaku ialah antara 1 hingga 3 saat.Malah,maklumat akan hilang serta merta sekiranya tidak diproses.
b.)Ingatan Jangka Pendek
             Tempoh simpanan maklumat bagi ingatan jangka pendek adalah antara 5 hingga 20 saat. Maklumat akan diproses, ditapis disusun atau disintesis untuk dihantar ke stor ingatan jangka penjang untuk disimpan. Pemindahan ke ingatan jangka pendek berlaku apabila kita memberi perhatian kepada bahagian maklumat yang disalurkan ke ingatan jangka pendek melalui tumpuan terpilih iaitu “selective attention”. Selain itu, maklumat yang pada asalnya tidak bermakna dikenal pasti berdasarkan pola-pola yang sedia ada dan dipindahkan ke ingatan jangka pendek. Sesuatu “chunk” tidak mempunyai unit tertentu dan boleh merupakan satu huruf atau angka, satu perkataan, satu ayat atau pun satu perenggan, tertakluk kepada kebolehan seseorang menyimpan butir maklumat dan ia berbeza antara individu. Kita mencari maklumat daripada ingatan jangka pendek secara 'scanning' bersiri (satu demi satu) atau 'scanning' selari (serentak).
c.)Ingatan Jangka Panjang
Olin Levi Warner, Memory(1896). Library of CongressThomas Jefferson Building, Washington, D.C.
 
Ingatan jangka panjang adalah satu proses menyimpan maklumat lebih lama, iaitu lebih daripada beberapa minit hingga ke beberapa tahun. Satu komponen dalam struktur memori yang menyediakan gudang atau stor penyimpanan yang kekal segala maklumat. Memori jangka panjang adalah lebih kekal penyimpanan maklumatnya. Ingatan jangka panjang adalah komponen memori yang mengandungi info tentang peristiwa lepas yang spesifik termasuk pengetahuan am tentang dunia. Ingatan Jangka Panjang masih menjadi tumpuan kebanyakkan kajian menyiasat cara maklumat dikod, disimpan, diingat kembali dan lupa. Ingatan jangka panjang sebenarnya melibatkan gelombang otak semasa sesuatu proses kemasukan maklumat itu berlaku. 



















3.0 “Anticipation”
3.1 Pengenalan
Terdapat konsensus yang luas kepada fakta bahawa kawalan motor manusia adalah berasaskan model,menggabungkan proses kawalan suap depan dan proses kawalan maklum balas dan proses pengoptimuman calls upon. Dari aspek kawalan robotik pendirian, dua kelas kaedah yang digunakan untuk synthetize jenis pengawal ini:
·         kaedah unjuran, seperti Operational Space Control (OSC) melaksanakan pengiraan dalam ruang operasi, ruang relatif kepada tugas tersebut, yang biasanya lebih kecil berbanding dengan ruang artikular. Oleh itu mereka boleh diaplikasikan untuk sistem robot yang besar. Mereka juga membawa kepada cara kiraan matematik yang langsung untuk memisahkan satu set tugas yang menduduki tempat keutamaan, tetapi sensitif kepada keutamaan ini dan tidak boleh langsung melakukan pengoptimuman sejagat fungsi kos yang dikaitkan dengan gerakan sistem dari masa ke masa
·         Kaedah pengoptimuman, seperti Optimal Control (OC) melaksanakan pengiraan dalam ruang artikular, tetapi bene dari nition mudah ke kekangan dan kriteria prestasi tugas-tugas yang tidak perlu dinilai.







3.2 Pembelajaran Model Berdasarkan Jangkaan
Persamaan gerakan sistem (bio) mekanikal boleh digambarkan oleh satu set
keadaan bergantung fungsi linear bukan berkaitan kedudukan masa depan sistem xk+1  kepada xk1  keadaan semasa dan kawalan input UK2.Perwakilan state-space ini ditulis dalam bentuk diskrit dan matriks: xk+1 = A (xk) xk + B (xk) uk. Memandangkan satu set contoh (xk, uk, xk+1), model non-linear ini boleh dianggarkan secara linear dengan menggunakan Least Square procedure.
            Recursive Least Square (RLS) algorithm melaksanakan pengiraan ini secara berperingkat dari pengalaman. RLS adalah satu contoh pembelajaran dikawal oleh jangkaan, di mana isyarat pengawalan adalah kesilapan antara output yang dijangkax ^ k +1 dan ouptut sebenar xk+1. Matriks ^ A dan B ^ yang diperlukan untuk melaksanakan OC trivially boleh diekstrak daripada proses tersebut.
            Apabila model linear tidak cukup tepat atau apabila nombor dimensi
ruang keadaan menjadi besar, satu algoritma pembelajaran kawalan jangkaan yang lebih kuat  seperti LWPR  boleh digunakan. Malangnya, mengekstrak matriks A^ dan B ^ dari model dinamik dipelajari oleh LWPR adalah tidak langsung kerana LWPR membawa kepada apabila beberapa pengendalian unjuran. Sebagai hakikatnya, dalam kaedah kawalan yang kita mencadangkan, kita menggunakan RLS untuk belajar A (xk) dan B (xk).
Daripada anggaran matriks A (xk) dan B (xk), kita boleh mengira input kawalan sistem tersebut sebagai fungsi kesilapan ruang bersama mengenai sasaran.Walau bagaimanapun, sasaran spesifik dalam ruang operasi, ia juga perlu untuk melakukan transformasi daripada set titik ruang operasi untuk ruang bersama.Transformasi ini bergantung kepada kinematik sistem yang pada halaju tahap dimodelkan sebagai satu set fungsi negara bukan bergantung linear berkaitan halaju koordinat operasi  untuk mengawal (kedudukan 2D di atas permulaan dalam contoh kita) untuk q  halaju pertemuan. Dalam bentuk matriks, hubungan ini boleh ditulis q_ = J (q) # , Di mana J (q) ialah matriks Jacoban yang dikaitkan dengan tugas yang dipertimbangkan dan J (q)# adalah wajaran pseudo-songsang J (q). LWPR digunakan untuk belajar anggaran matriks (pseudo) inversed Jacoban ini dengan cara yang sama kepada [12]. Ia juga digunakan untuk menganggarkan Model geometri Langsung(Direct Geometric Model).

















4.0 “Signal Detection Theory”
4.1 Pengenalan
Teori pengesanan,atau teori pengesanan isyarat, adalah satu cara untuk mengukur keupayaan untuk membezakan antara corak tenaga pembawa maklumat (dipanggil rangsangan dalam manusia, isyarat dalam mesin) dan corak tenaga rawak yang mengalih perhatian dari maklumat (dipanggil bunyi bising, yang terdiri daripada rangsangan latar belakang dan aktiviti rawak mesin pengesanan dan sistem saraf pengendali). Dalam bidang elektronik, pemisahan corak itu daripada latar belakang yang menyamar disebut sebagai pemulihan isyarat.
Menurut teori ini lagi, terdapat beberapa determiners daripada bagaimana sistem mengesan akan mengesan isyarat, dan di mana paras tersebut akan menjadi. Teori ini boleh menerangkan bagaimana penukaran ambang akan menjejaskan keupayaan untuk melihat, sering mendedahkan tahap kesesuaian sistem ini untuk tujuan kepada sesuatu kerja.
Apabila sistem pengesanan ialah manusia, pengalaman, jangkaan, keadaan fisiologi (contohnya keletihan) dan faktor lain yang boleh menjejaskan ambang yang diaplikasikan. Sebagai contoh, sentri dalam peperangan berkemungkinan besar akan dapat mengesan rangsangan yang perlahan lebih daripada sentri yang sama dalam waktu aman.
Kebanyakan kerja awal dalam teori pengesanan telah dilakukan oleh penyelidik radar. Pada tahun 1954 teori telah dimajukan dengan sepenuhnya pada aspek teori seperti yang digambarkan oleh Peterson, Birdsall dan Fox dan asas bagi teori psikologi telah dibuat oleh WilsonP. Tanner, David M. Green, dan John A. Swets, juga pada tahun 1954.Teori pengesanan telah digunakan pada tahun 1966 oleh John A. Swets dan David M. Green untuk psychophysics.Green dan Swets mengkritik cara tradisional kaedah psychophysics kerana ketidakupayaannya untuk membezakan antara sensitiviti sebenar subjek dan (potensi) berat sebelah respons mereka.
Teori pengesanan mempunyai aplikasi dalam pelbagai bidang seperti diagnostik dalam apa jua bentuk, kawalan kualiti, telekomunikasi, dan psikologi.Konsep ini adalah sama dengan isyarat kepada hingar yang digunakan dalam bidang sains dan matriks kekeliruan yang digunakan dalam artificial intelligence. Ia juga boleh digunakan dalam pengurusan alarm, di mana ia adalah penting untuk memisahkan peristiwa-peristiwa penting daripada hingar latar belakang.
















4.2 Psikologi
Teori pengesanan isyarat (SDT) digunakan apabila ahli psikologi mahu mengukur cara kita membuat keputusan di bawah syarat-syarat yang tidak menentu, seperti bagaimana kita akan menganggap jarak dalam keadaan berkabus. SDT mengandaikan bahawa pembuat keputusan tidak seorang penerima maklumat yang pasif, tetapi pembuat keputusan yang aktif yang membuat persepsi yang sukar di bawah pertimbangan keadaan yang tidak menentu. Dalam keadaan berkabus, kami terpaksa membuat keputusan bahawa bagaimana jauh kita dari objek, semata-mata berdasarkan rangsangan visual yang dilemahkan oleh kabus. Kecerahan objek, seperti lampu isyarat, digunakan oleh otak untuk mendiskriminasi jarak objek, dan kabus mengurangkan kecerahan objek, kita melihat objek itu lebih jauh daripada ia sebenarnya (lihat juga keputusan teori).
Untuk mengaplikasikan teori pengesanan isyarat untuk set data di mana rangsangan sama ada hadir atau tidak hadir, dan pemerhati mengkategorikan setiap cubaan sebagai mempunyai rangsangan yang hadir atau tidak hadir, percubaan disusun dalam empat kategori:

Respons “Tidak ada”
Respons “Ada”
Stimuli ada
Terlepas
Kena
Stimuli tidak ada
Penolakan betul
Alarm palsu

Berdasarkan nisbah jenis percubaan ini,peranggaran sensitiviti berangka  boleh diperolehi dengan statistik seperti kesensitifan indeks d 'dan A', dan respons bias boleh dianggarkan dengan statistik seperti β.
Teori pengesanan isyarat juga boleh diaplikasikan untuk eksperimen ingatan, di mana barang dibentangkan pada senarai kajian untuk ujian kemudian. Satu senarai ujian itu dicipta dengan menggabungkan item 'lama' ini dengan novel, item 'baru' yang tidak muncul dalam senarai kajian. Pada setiap percubaan subjek akan memberi respon 'ya, ini adalah senarai kajian' atau 'tidak, ini tidak berada dalam senarai kajian'. Bahan yang dterdapat dalam senarai kajian dipanggil Target, dan item baru dipanggil Distractors. Berkata 'Ya' kepada target akan mendapat Hit, manakala berkata 'Ya' kepada distractor akan mendapat Alarm Palsu.

Respons “Tidak”
Respons “Ada”
Target
Terlepas
Kena
Distractor
Penolakan betul
Alarm Palsu
















4.3 Aplikasi
Teori Pengesanan isyarat mempunyai penggunaan yang luas, dalam manusia dan haiwan lain. Topik termasuk memori, stimulus characterists of schedules of reinforcement dan lain-lain.
Sensitiviti atau discriminability
Dari segi konsep, sensitiviti merujuk kepada berapa susah atau mudah untuk mengesan stimuli sasaran daripada latar belakang. Sebagai contoh, dalam satu paradigma memori pengiktirafan, mempunyai masa yang lebih lama untuk mengkaji perkataan yang akan diingati menjadikannya lebih mudah untuk mengenali perkataan yang dilihat atau didengar sebelum ini. Sebaliknya, mengingat 30 perkataan lebih daripada 5 membuat diskriminasi itu susah. Salah satu statistik yang paling lazim digunakan untuk sensitiviti pengkomputeran adalah indeks yang dikenali sebagai index sensitiviti, atau d'. Terdapat juga langkah-langkah bukan parametrik, seperti kawasan di bawah ROC-curve.
Bias
Bias adalah sejauh mana satu respons adalah lebih berkemungkinan daripada yang lain. Iaitu, seorang penerima mungkin lebih cenderung untuk memberi respons bahawa rangsangan hadir atau lebih cenderung untuk memberi respons bahawa rangsangan tidak hadir. Bias tidak berkaitan secara langsung dengan sensitiviti. Sebagai contoh, jika terdapat penalti untuk sama ada alarm palsu atau terlepas, ini mungkin mempengaruhi bias. Jika stimuli ialah pesawat pengebom, maka miss (gagal untuk mengesan pesawat itu) boleh meningkatkan kematian, jadi kemungkinan besar ialah bias liberal. Sebaliknya, serigala yang menangis (alarm palsu) terlalu kerap dan boleh membuat orang kurang cenderung untuk bertindak balas,merupakan alasan untuk bias konservatif.


5.0 Memori
5.1 Pengenalan
            Memori atau ingatan adalah sebuah fungsi dari kognisi yang melibatkan otak dalam pengambilan informasi.Ingatan banyak dipelajari dalam psikologi kognitif dan ilmu saraf.
Gambaran keseluruhan tentang bentuk dan fungsi ingatan dalam sains
 











5.2 Kategori Memori
            Terdapat banyak jenis klasifikasi ingatan berdasarkan durasi,alam,dan pengambilan sesuatu yang diinginkan.Pada dasarnya memori dapat dibahagikan kepada dua kategori iaitu ingatan eksplisit dan implisit.
a.)Ingatan eksplisit
            Ingatan jelas meliputi penginderaan, semantik, episodik, naratif, dan ingatan autobiografi. Kegunaan dari ingatan eksplisit adalah untuk maklumat sosial dan identiti, penggambaran autobiografi, aturan sosial, norma, harapan. Beberapa ciri dari ingatan eksplisit adalah:
·         Berkembang belakangan / bias kortikal
·         Bias hemisfera kiri
·         Hippocampal / dorsal lateral
·         Mempunyai konteks atau sumber-sumber ingatan yang jelas
b.)Ingatan implisit
            Ingatan implisit meliputi penginderaan, emosi, ingatan prosedural, pengkondisian rangsang - respon. Kegunaan dari ingatan implisit adalah tempat skema kelekatan, transference, dan super ego. Beberapa ciri dari ingatan implisit adalah:
·         Berkembang lebih awal / bias subkortikal
·         Bias hemisfera kanan
·         Berpusat pada Amigdala
·         Bebas dari konteks atau tidak mempunyai sumber atribusi atau pelabelan




5.3 Pembentukan Ingatan
            Tahap utama dalam pembentuk dan turun ingatan adalah:
a.)Encoding: proses dan penggabungan maklumat yang diterima
b.)Simpanan: penciptaan catatan kekal dari maklumat yang telah di-encode
c.)Pengambilan: memanggil kembali maklumat yang telah disimpan untuk digunakan dalam suatu proses atau aktiviti.

No comments:

Post a Comment