1.0
Model Pemprosesan Maklumat
1.1
Pengenalan
Model pemprosesan maklumat menganggap ingatan manusia
serupa dengan komputer. Seorang pembelajar dianggap seperti pemproses maklumat
seperti apa yang dilakukan oleh komputer,iaitu menggunakan model
input-output.Bahagian Input merupakan maklumat atau ilmu yang diperoleh pelajar
daripada persekitaran pembelajaran. Maklumat diproses dan disimpan dalam
ingatan.Selepas itu,melalui proses retrievel,maklumat ini boleh dikeluarkan
sebagai output.Kajian susun atur, simpan dan dikeluarkan daripada ingatan.Oleh
itu,pemprosesan maklumat melibatkan operasi mental iaitu menerima, mengekod,
menyimpan dan mengingat kembali maklumat atau bagaimana manusia belajar. Model
ini merupakan komponen penting dalam beberapa strategi pengajaran dan
pembelajaran (Galbraith, 1994). Mengikut model pemprosesan maklumat, terdapat
tiga mode ingatan yang mana pemprosesan maklumat berlaku dalam otak manusia.
Tiga mode tersebut terdiri daripada daftar deria/ sensori, ingatan jangka
pendek dan jangka panjang.
1.2
Sejarah Pemprosesan Maklumat
Pada tahun 1642, seorang ahli falsafah dan matematik
Perancis, Blaise Pascal, mencipta mesin menambah pertama, Pascaline. Ia terdiri
daripada rangkaian sepuluh roda bergigi yang disambungkan ke nombor-nombor yang
boleh ditambah bersama dengan menggerakkan roda oleh sebilangan gigi yang
betul. Pascaline digunakan sehingga ia digantikan oleh kalkulator elektronik
pada tahun 1960-an.
Pada 1820-an, Sir Charles Babbage, seorang pencipta dan
juga seorang genius, mengembangkan sebuah alat mekanikal yang boleh diprogram
untuk melakukan perhitungan mudah matematik. Dia menyebut
penemuannya, Difference Engine. Pada tahun 1834, ia
mencipta Analytical Engine, dimana yang dapat melakukan perhitungan yang
lebih rumit. Ia boleh mendarab, membahagi, menambah, menolak, dan bahkan juga
dapat mencetak jawapan. Itu termasuk sebuah alat input, kemudahan simpanan
untuk pegang nombor tersebut untuk diproses, pemproses atau nombor kalkulator,
unit kawalan untuk tugas-tugas langsung yang akan dilakukan, dan juga perantioutput.
Konsep yang digunakan dalam Analytical Engine adalah konsep yang sama digunakan
di komputer pada masa ini untuk keperluan umum, itulah sebabnya mengapa Babbage
dianggap sebagai bapa komputer moden dan bidang kajian yang sekarang dikenali
sebagai penyelidikan operasi.
Pada tahun 1980-an, perhatian telah difokuskan pada tahap
lain dari kitaran dokumen yang menaip tugas-tugas lain secara manual selain
mungkin automatik. Istilah Kata / Pemprosesan Maklumat diperkenalkan untuk
menggambarkan bahawa automasi seperti yang diterapkan pada semua peringkat dari
kitaran dokumen.
Dalam dunia perniagaan yang berkembang dengan laju pada
zaman ini, maklumat perlu dikumpul, diproses, dan sentiasa sedia ada pada
kelajuan yang terus meningkat. Komputer telah terbukti menjadi lebih cepat,dan
handal dalam pemprosesan maklumat penting untuk semua jenis badan organisasi.
Mengelola secara efektif maklumat membantu sesebuah badan organisasi melayani
pelanggan sengan lebih baik dan beroperasi secara lebih efisien. Pemprosesan maklumat
telah memberi kita alat yang dapat membantu kita untuk menjadi lebih kreatif
dan produktif dalam pekerjaan kita sementara dapat menghilangkan tugasan yang
banyak dan membosankan secara berulang-ulang kali di tempat kerja.
1.3
Biodata Tokoh Model Pemprosesan Maklumat
Gambar
Robert Mills Gagne
Robert Mills Gagne di lahirkan pada 21 Ogos 1916 di North
Andover, Massachusetts. Beliau merupakan seorang pendidik Amerika yang
melakukan kajian tentang pembelajaran dan pengajaran yang sangat berpengaruh di
Amerika. Beliau merupakan seorang profesor psikologi pendidikan di Connecticut
College untuk Perempuan (1940-1949), Pennsylvania State University (1945-1946),
Princeton (1958-1962), dan University of California di Berkeley (1966-1969) dan
seorang profesor di Jabatan Pendidikan Penyelidikan di Florida State University
di Tallahassee mulai tahun 1969. Gagne juga berkhidmat sebagai pengarah
penyelidikan untuk Tentera Udara (1949-1958) di Texas, dan Lowry, Colorado.
Beliau bekerja sebagai perunding untuk Jabatan Pertahanan (1958-1961) Amerika
Syarikat Dinas Pendidikan (1964-1966). Selain itu, beliau menjawat jawatan
sebagai pengarah penyelidikan di American Institute of Research di Pittsburgh
(1962-1965).
Gagne's mempunyai pengaruh besar pada pendidikan Amerika
dan latihan ketenteraan dan industri. Gagne dan Briggs LJ termasuk di antara
para pengembang awal konsep sistem pembelajaran yang menunjukkan bahawa semua
bahagian dari suatu pelajaran atau suatu tempoh Arahan boleh dianalisis dan bahawa
semua bahagian boleh direka untuk beroperasi bersama sebagai rancangan
bersepadu untuk arahan dalam sebuah rencana yang signifikan bertajuk
"Pendidikan Teknologi dan Proses Belajar" (Pendidikan Peneliti,
1974), arahan Gagne ditakrifkan sebagai "serangkaian kegiatan yang
dirancang luaran yang mempengaruhi proses belajar dan dengan demikian
meningkatkan pembelajaran."
Gagne
juga terkenal untuk teori stimulus-respons canggih tentang lapan jenis belajar
yang berbeza dalam high dan kuantiti obligasi stimulus-respons yang terlibat.
Dari yang paling mudah sampai yang paling kompleks, iaitu: isyarat belajar
(Pengkondisian Pavlov), belajar stimulus-respon (operant conditioning),
chaining (operant conditioning yang kompleks), persatuan verbal, diskriminasi belajar,
belajar konsep, kaedah belajar, dan penyelesaian masalah.
Gagne
berpendapat bahawa banyak kemahiran boleh dianalisis ke dalam hierarki
perilaku, disebut hirarki belajar. Seorang instruktur akan membangunkan
hierarki belajar untuk sesuatu yang harus diajarkan dengan menyebutkan
kemahiran yang harus dipelajari sebagai perilaku tertentu dan kemudian bertanya
dan menjawab soalan "Apa yang akan anda perlu tahu bagaimana melakukannya
untuk melaksanakan tugas ini, selepas diberikan arahan hanya "" Gagne
menguji konsep pembelajaran hierarki dalam kajian, terutama dengan menggunakan
kemahiran berhitung sederhana. Penemuannya cenderung menyokong idea
pembelajaran hierarki dan menunjukkan bahawa individu jarang belajar kemahiran
yang lebih tinggi tanpa sudah mengetahui kemahiran lebih rendah.
Pendekatan
pembelajaran dan pengajaran, terutama sistem pembelajaran pendekatan terkadang
dikritik sebagai yang paling tepat untuk mempelajari penguasaan maklumat dan
tujuan kemahiran intelektual, tetapi kurang sesuai untuk sikap dan keputusan
strategi kognitif. Tidak diragukan lagi, karya Gagne's mempunyai kesan yang
luar biasa pada pemikiran dan teori-teori di kalangan pendidikannya hirarkis
teori langkah prasyarat dalam belajar memiliki banyak implikasi terhadap
susunan arahan, dan banyak yang merasa itu memberikan sumbangan bagi
pembangunan pendekatan yang lebih saintifik untuk arahan. Di bidang Bahasa
Inggeris, misalnya, itu membolehkan guru untuk mematahkan kemampuan bahasa
Inggeris menjadi komponen-komponen berturut sederhana dan untuk mengajar
komponen dalam sebuah urutan teratur, menguatkan tanggapan yang benar di
sepanjang jalan. Gagne memberi tumpuan pada arahan yang tepat sistematik juga
membantu meletakkan asas untuk pengajaran individu dan akuntabilitas sekolah di
masyarakat Amerika.
1.4
Teori Model Pemprosesan Maklumat
Berdasarkan Model Pemprosesan Maklumat yang dikemukakan
Gagne, beberapa aspek utama dapat dikenal pasti dalam fasa proses pembelajaran.
Di antaranya ialah kesediaan, motivasi, pengamatan, ingatan dan lupaan
serta pemindahan. Teori ini memfokuskan kepada bagaimana pelajar memproses
maklumat.Maklumat yang baru disimpan dalam ingatan jangka pendek.Kemudian
diproses sebelum disimpan ke ingatan jangka panjang.Kombinasi pengetahuan (maklumat
yang diproses) & kemahiran dalam ingatan jangka panjang akan membina
strategi-strategi kognitif atau kemahiran yang berkaitan dengan tugas-tugas
yang kompleks.Langkah pengajaran mengikut teori pemprosesan maklumat:
• Perhatian pelajar: Mulakan pengajaran dengan memberikan set induksi yang dapat menarik perhatian pelajar kepada guru & pengajaran. Contoh: Dalam pengajaran tajuk perkakasan komputer guru boleh bersoaljawab dengan pelajar dan menunjukkan beberapa contoh perkakasan komputer ke dalam kelas.
• Merangsang ingatan pelajar kepada tajuk yang berkaitan. Perbincangan tajuk-tajuk lepas yang sudah dipelajari & dikaitkan dengan topik yang akan diajar.
• Penekanan kepada isi pengajaran yang utama dan penting. Penggunaan bahan bantu mengajar yang tepat dengan tajuk yang akan disampaikan.Contoh: Edarkan hand out, penyediaan slaid Powerpoint.
• Persembahkan maklumat dengan teratur dengan menggunakan bahan bantu mengajar yang bersesuaian.Contoh: Perisian kursus yang berkaitan dengan tajuk perkakasan komputer.
• Tunjukkan pelajar bagaimana mengkategorikan maklumat yang diterima & memahaminya.Beri peluang kepada pelajar untuk mengembangkan maklumat yang baru diterima.
• Pengulangan. Contoh: Meningatkan pelajar beberapa isi penting yang dipelajari (ingatan jangka pendek).
• Menyediakan beberapa aktiviti dan latihan pengkukuhan yang berkaitan dengan pelajaran lepas (ingatan jangka panjang)
• Perhatian pelajar: Mulakan pengajaran dengan memberikan set induksi yang dapat menarik perhatian pelajar kepada guru & pengajaran. Contoh: Dalam pengajaran tajuk perkakasan komputer guru boleh bersoaljawab dengan pelajar dan menunjukkan beberapa contoh perkakasan komputer ke dalam kelas.
• Merangsang ingatan pelajar kepada tajuk yang berkaitan. Perbincangan tajuk-tajuk lepas yang sudah dipelajari & dikaitkan dengan topik yang akan diajar.
• Penekanan kepada isi pengajaran yang utama dan penting. Penggunaan bahan bantu mengajar yang tepat dengan tajuk yang akan disampaikan.Contoh: Edarkan hand out, penyediaan slaid Powerpoint.
• Persembahkan maklumat dengan teratur dengan menggunakan bahan bantu mengajar yang bersesuaian.Contoh: Perisian kursus yang berkaitan dengan tajuk perkakasan komputer.
• Tunjukkan pelajar bagaimana mengkategorikan maklumat yang diterima & memahaminya.Beri peluang kepada pelajar untuk mengembangkan maklumat yang baru diterima.
• Pengulangan. Contoh: Meningatkan pelajar beberapa isi penting yang dipelajari (ingatan jangka pendek).
• Menyediakan beberapa aktiviti dan latihan pengkukuhan yang berkaitan dengan pelajaran lepas (ingatan jangka panjang)
1.5
Pengkodan Maklumat Dalam Ingatan Jangka Panjang
Pengkodan ialah proses memori yang melibatkan
transformasi maklumat untuk diingat kepada bentuk yang boleh disimpan dalam
memori. Pengkodan ialah cara maklumat dikenal pasti, dikod dan dimasukkan ke
dalam memori. Mula-mula maklumat dikenalpasti dan kemudian dikod. Pelbagai
eksperimen dan kajian telah dijalankan untuk mengkaji bagaimana manusia mengkod
maklumat yang diterima. Salah satu sebab lupaan berlaku ialah kerana maklumat
itu tidak dikod dengan baik atau berkesan. Walaupun maklumat itu berada dalam
ingatan jangka pendek, selagi kita tidak melakukan sesuatu seperti pengulangan
elaborasi ('elaborative rehearsal'), maklumat itu tidak akan dipindahkan ke
ingatan jangka panjang. Kajian-kajian menunjukkan bahawa individu yang mengkod
maklumat pada peringkat MAKSUD ('meaning level') berjaya memindahkan maklumat
itu ke ingatan jangka panjang dengan lebih berkesan dan seterusnya membantu
proses mengingat kembali maklumat berkenaan. Ini terbukti dengan eksperimen
yang dijalankan oleh Craik & Lockhart pada 1972.
1.6
Prinsip Penentuan Pengkodan(Encoding)
Prinsip memori yang menunjukan perkaitan rapat antara
encoding dan proses pemulihan memori yang menetapkan bahawa pencapaian dalam
ujian memori secara tidak langsung berkait dengan jumlah persamaan antara
praktis dan konteks ujian. Contohnya, lebih banyak persamaan, lebih baik
pencapaian dalam ujian tersebut. Penyimpanan (atau 'Perwakilan') Pengetahuan
dalam Ingatan Jangka Panjang (Storage or 'Representation' of Knowledge in Long
Term Memory) Maklumat yang kita simpan atau mewakili dalam ingatan jangka
panjang boleh merupakan pengalaman beberapa minit yang lampau atau pengalaman
berpuluh tahun yang lampau (seperti memori kita semasa kita kanak-kanak
lagi).
Berdasarkan apa diketahui pada masa kini, maklumat disimpan dalam Ingatan Jangka Panjang terbahagi kepada 3 bentuk utama:
1)Pengetahuan Deklaratif
a) Memori Semantik
b) Memori Episodik.
2) Pengetahuan Prosedural
3) Imageri
Berdasarkan apa diketahui pada masa kini, maklumat disimpan dalam Ingatan Jangka Panjang terbahagi kepada 3 bentuk utama:
1)Pengetahuan Deklaratif
a) Memori Semantik
b) Memori Episodik.
2) Pengetahuan Prosedural
3) Imageri
Pengetahuan
Deklaratif
Semua maklumat yang terdiri
daripada fakta, konsep, prinsip, teori, hukum yang dipanggil Memori Semantik,
manakala segala peristiwa yang telah berlaku kepada diri kita dipanggil Memori
Episodik.
Contoh : Memori
semantik
Ciri-ciri hari akan hujan dan tidak sesuai untuk meneruskan permainan
Contoh : Memori episodik
Saya tercedera semasa bermain hoki semalam
Ciri-ciri hari akan hujan dan tidak sesuai untuk meneruskan permainan
Contoh : Memori episodik
Saya tercedera semasa bermain hoki semalam
Collins &
Quillian (1969) mencadangkan Model TLC yang menerangkan bagaimana manusia
menyimpan atau mewakili maklumat dalam ingatan jangka panjang. Model ini
mencadangkan bahawa kita menyimpan maklumat sebagai suatu hiraki yang berjaringan
('network hierarchy structure'). Maklumat yang disimpan berdekatan lebih cepat
diingat kembali berbanding dengan maklumat yang terletak jauh.
Pengetahuan
Prosedural
Semua maklumat berkenaan
cara, kaedah atau prosedur melakukan sesuatu. Contoh: Saya tahu menukarkan
mentol yang terbakar.
Imaginari
Perwakilan abstrak dalam
ingatan jangka panjang mengenai sesuatu objek atau peristiwa. Berapakah
bilangan bola yang ada dalam simpanan? Secara tidak langsung seseorang itu akan
cuba membayangkan dirinya berada di stor peralatan sukan dan melihat ke arah
bola tersebut. Ini bermakna kita mempunyai imej mental ('mental image') keadaan
stor sukan yang disimpan dalam ingatan jangka panjang.
1.7
Mengingat Kembali
Apabila kita cuba mengingat kembali maklumat yang
disimpan dalam ingatan jangka panjang, beberapa perkara berlaku seperti kita
‘menambahkan maklumat’ dan ‘kita meninggalkan maklumat.’ Terdapat 3 fenomena
yang mendorong kita berbuat demikian:
a.) Inferens
Contohnya, seseorang penjaga
gol cedera di kepala semasa perlawanan bola sepak. Dalam pada masa yang sama
tidak pula dinyatakan bagaimana kepala penjaga itu boleh tercedera. Mungkin
terkena kaki pemain lawan, mungkin juga terhantuk pada tiang gol atau
sebagainya.
b.) Stereotaip
Stereotaip ialah butir
maklumat / pengetahuan berkenaan ciri-ciri personaliti atau atribut fizikal
yang kita andaikan sebagai benar bagi suatu kumpulan orang. Bermaksud kita
hanya mengandaikan sahaja mengenai orang itu.
c.) Skema
Skema ialah struktur kognitif
dalam ingatan jangka panjang yang merupakan perwakilan abstrak mengenai sesuatu
objek, perkara atau peristiwa yang kita telah mengalami dalam dunia sebenar.
1.8
Lupaan
Lupaan ialah kegagalan mengingat kembali sesuatu butir
maklumat dengan tepat. Lupaan ialah proses yang menyebabkan maklumat 'hilang'
atau sukar diingat kembali daripada ingatan jangka pendek dan ingatan panjang.
Proses lupaan sering kali berlaku dalam kehidupan seseorang. Keadaan berlaku
mungkin kerana data yang telah tersimpan lama tidak digunakan atau
diaplikasikan sepanjang masa. Akibatnya, apabila data ini ingin dikeluarkan,
ianya tidak pula dapat diingat dengan baik.
2.0
Tiga Peringkat Pemproses Maklumat
2.1 Konsep Teori
Model Atkinson-Shiffrin
Robert
M. Gagne dalam bukunya Essentials of Learning for Instuction ( 1975 )
mengemukakan satu teori mengenai bagaimana manusia memperoleh maklumat dalam
sesuatu proses pembelajaran. Mengikut teorinya, ransangan-ransangan dari
persekitaran luar akan diterima dalam sistem saraf melalui deria-deria manusia.
Maklumat ini akan diproses dalam stor ingatan jangka pendek, kemudian dihantar
kepada stor ingatan jangka panjang dan akhirnya kepada penggerak tindak balas
melalui sistem saraf. Model memproses maklumat terdiri daripada tiga peringkat
iaitu ingatan deria,ingatan jangka pendek dan ingatan jangka panjang.
a.)Ingatan Deria
Ingatan
deria merupakan ingatan jangka pendek yang telah wujud pada deria. Masa
simpanan maklumat yang mungkin berlaku ialah antara 1 hingga 3 saat.Malah,maklumat
akan hilang serta merta sekiranya tidak diproses.
b.)Ingatan Jangka Pendek
Tempoh simpanan maklumat bagi ingatan jangka
pendek adalah antara 5 hingga 20 saat. Maklumat akan diproses, ditapis disusun
atau disintesis untuk dihantar ke stor ingatan jangka penjang untuk disimpan.
Pemindahan ke ingatan jangka pendek berlaku apabila kita memberi perhatian
kepada bahagian maklumat yang disalurkan ke ingatan jangka pendek melalui
tumpuan terpilih iaitu “selective attention”. Selain itu, maklumat yang
pada asalnya tidak bermakna dikenal pasti berdasarkan pola-pola yang sedia ada
dan dipindahkan ke ingatan jangka pendek. Sesuatu “chunk” tidak mempunyai unit
tertentu dan boleh merupakan satu huruf atau angka, satu perkataan, satu ayat
atau pun satu perenggan, tertakluk kepada kebolehan seseorang menyimpan butir
maklumat dan ia berbeza antara individu. Kita mencari maklumat daripada ingatan
jangka pendek secara 'scanning' bersiri (satu demi satu) atau 'scanning' selari
(serentak).
c.)Ingatan Jangka Panjang
|
Ingatan
jangka panjang adalah satu proses menyimpan maklumat lebih lama, iaitu lebih
daripada beberapa minit hingga ke beberapa tahun. Satu komponen dalam struktur
memori yang menyediakan gudang atau stor penyimpanan yang kekal segala
maklumat. Memori jangka panjang adalah lebih kekal penyimpanan maklumatnya.
Ingatan jangka panjang adalah komponen memori yang mengandungi info tentang
peristiwa lepas yang spesifik termasuk pengetahuan am tentang dunia. Ingatan
Jangka Panjang masih menjadi tumpuan kebanyakkan kajian menyiasat cara maklumat
dikod, disimpan, diingat kembali dan lupa. Ingatan jangka panjang sebenarnya
melibatkan gelombang otak semasa sesuatu proses kemasukan maklumat itu
berlaku.
3.0
“Anticipation”
3.1
Pengenalan
Terdapat konsensus yang luas
kepada fakta bahawa kawalan motor manusia adalah berasaskan model,menggabungkan
proses kawalan suap depan dan proses kawalan maklum balas dan proses
pengoptimuman calls upon. Dari aspek kawalan robotik pendirian, dua kelas
kaedah yang digunakan untuk synthetize jenis pengawal ini:
·
kaedah unjuran, seperti Operational Space
Control (OSC) melaksanakan pengiraan dalam ruang operasi, ruang relatif kepada tugas
tersebut, yang biasanya lebih kecil berbanding dengan ruang artikular. Oleh itu
mereka boleh diaplikasikan untuk sistem robot yang besar. Mereka juga membawa
kepada cara kiraan matematik yang langsung untuk memisahkan satu set tugas yang
menduduki tempat keutamaan, tetapi sensitif kepada keutamaan ini dan tidak
boleh langsung melakukan pengoptimuman sejagat fungsi kos yang dikaitkan dengan
gerakan sistem dari masa ke masa
·
Kaedah pengoptimuman, seperti Optimal Control
(OC) melaksanakan pengiraan dalam ruang artikular, tetapi bene dari nition mudah
ke kekangan dan kriteria prestasi tugas-tugas yang tidak perlu dinilai.
3.2
Pembelajaran Model Berdasarkan Jangkaan
Persamaan gerakan sistem
(bio) mekanikal boleh digambarkan oleh satu set
keadaan bergantung fungsi
linear bukan berkaitan kedudukan masa depan sistem xk+1 kepada xk1 keadaan semasa dan kawalan input UK2.Perwakilan
state-space ini ditulis dalam bentuk diskrit dan matriks: xk+1 = A (xk) xk + B
(xk) uk. Memandangkan satu set contoh (xk, uk, xk+1), model non-linear ini
boleh dianggarkan secara linear dengan menggunakan Least Square procedure.
Recursive Least Square (RLS) algorithm melaksanakan
pengiraan ini secara berperingkat dari pengalaman. RLS adalah satu contoh
pembelajaran dikawal oleh jangkaan, di mana isyarat pengawalan adalah kesilapan
antara output yang dijangkax ^ k +1 dan ouptut sebenar xk+1. Matriks ^ A dan B
^ yang diperlukan untuk melaksanakan OC trivially boleh diekstrak daripada
proses tersebut.
Apabila model linear tidak cukup tepat atau apabila nombor
dimensi
ruang keadaan menjadi besar,
satu algoritma pembelajaran kawalan jangkaan yang lebih kuat seperti LWPR boleh digunakan. Malangnya, mengekstrak
matriks A^ dan B ^ dari model dinamik dipelajari oleh LWPR adalah tidak langsung
kerana LWPR membawa kepada apabila beberapa pengendalian unjuran. Sebagai hakikatnya,
dalam kaedah kawalan yang kita mencadangkan, kita menggunakan RLS untuk belajar
A (xk) dan B (xk).
Daripada
anggaran matriks A (xk) dan B (xk), kita boleh mengira input kawalan sistem
tersebut sebagai fungsi kesilapan ruang bersama mengenai sasaran.Walau
bagaimanapun, sasaran spesifik dalam ruang operasi, ia juga perlu untuk melakukan
transformasi daripada set titik ruang operasi untuk ruang bersama.Transformasi
ini bergantung kepada kinematik sistem yang pada halaju tahap dimodelkan
sebagai satu set fungsi negara bukan bergantung linear berkaitan halaju
koordinat operasi untuk
mengawal (kedudukan 2D di atas permulaan dalam contoh kita) untuk q halaju pertemuan. Dalam bentuk matriks,
hubungan ini boleh ditulis q_ = J (q) # , Di
mana J (q) ialah matriks Jacoban yang dikaitkan dengan tugas yang
dipertimbangkan dan J (q)# adalah wajaran pseudo-songsang J (q). LWPR digunakan
untuk belajar anggaran matriks (pseudo) inversed Jacoban ini dengan cara yang sama
kepada [12]. Ia juga digunakan untuk menganggarkan Model geometri Langsung(Direct
Geometric Model).
4.0
“Signal Detection Theory”
4.1
Pengenalan
Teori pengesanan,atau teori
pengesanan isyarat, adalah satu cara untuk mengukur keupayaan untuk membezakan
antara corak tenaga pembawa maklumat (dipanggil rangsangan dalam manusia,
isyarat dalam mesin) dan corak tenaga rawak yang mengalih perhatian dari
maklumat (dipanggil bunyi bising, yang terdiri daripada rangsangan latar
belakang dan aktiviti rawak mesin pengesanan dan sistem saraf pengendali).
Dalam bidang elektronik, pemisahan corak itu daripada latar belakang yang
menyamar disebut sebagai pemulihan isyarat.
Menurut
teori ini lagi, terdapat beberapa determiners daripada bagaimana sistem
mengesan akan mengesan isyarat, dan di mana paras tersebut akan menjadi. Teori
ini boleh menerangkan bagaimana penukaran ambang akan menjejaskan keupayaan
untuk melihat, sering mendedahkan tahap kesesuaian sistem ini untuk tujuan
kepada sesuatu kerja.
Apabila
sistem pengesanan ialah manusia, pengalaman, jangkaan, keadaan fisiologi
(contohnya keletihan) dan faktor lain yang boleh menjejaskan ambang yang diaplikasikan.
Sebagai contoh, sentri dalam peperangan berkemungkinan besar akan dapat mengesan
rangsangan yang perlahan lebih daripada sentri yang sama dalam waktu aman.
Kebanyakan
kerja awal dalam teori pengesanan telah dilakukan oleh penyelidik radar. Pada
tahun 1954 teori telah dimajukan dengan sepenuhnya pada aspek teori seperti
yang digambarkan oleh Peterson, Birdsall dan Fox dan asas bagi teori psikologi
telah dibuat oleh WilsonP. Tanner, David M. Green, dan John A. Swets, juga pada
tahun 1954.Teori pengesanan telah digunakan pada tahun 1966 oleh John A. Swets
dan David M. Green untuk psychophysics.Green dan Swets mengkritik cara
tradisional kaedah psychophysics kerana ketidakupayaannya untuk membezakan
antara sensitiviti sebenar subjek dan (potensi) berat sebelah respons mereka.
Teori
pengesanan mempunyai aplikasi dalam pelbagai bidang seperti diagnostik dalam
apa jua bentuk, kawalan kualiti, telekomunikasi, dan psikologi.Konsep ini
adalah sama dengan isyarat kepada hingar yang digunakan dalam bidang sains dan
matriks kekeliruan yang digunakan dalam artificial intelligence. Ia juga boleh
digunakan dalam pengurusan alarm, di mana ia adalah penting untuk memisahkan
peristiwa-peristiwa penting daripada hingar latar belakang.
4.2
Psikologi
Teori pengesanan isyarat
(SDT) digunakan apabila ahli psikologi mahu mengukur cara kita membuat
keputusan di bawah syarat-syarat yang tidak menentu, seperti bagaimana kita
akan menganggap jarak dalam keadaan berkabus. SDT mengandaikan bahawa pembuat
keputusan tidak seorang penerima maklumat yang pasif, tetapi pembuat keputusan
yang aktif yang membuat persepsi yang sukar di bawah pertimbangan keadaan yang
tidak menentu. Dalam keadaan berkabus, kami terpaksa membuat keputusan bahawa
bagaimana jauh kita dari objek, semata-mata berdasarkan rangsangan visual yang
dilemahkan oleh kabus. Kecerahan objek, seperti lampu isyarat, digunakan oleh
otak untuk mendiskriminasi jarak objek, dan kabus mengurangkan kecerahan objek,
kita melihat objek itu lebih jauh daripada ia sebenarnya (lihat juga keputusan
teori).
Untuk
mengaplikasikan teori pengesanan isyarat untuk set data di mana rangsangan sama
ada hadir atau tidak hadir, dan pemerhati mengkategorikan setiap cubaan sebagai
mempunyai rangsangan yang hadir atau tidak hadir, percubaan disusun dalam empat
kategori:
|
Respons
“Tidak ada”
|
Respons
“Ada”
|
Stimuli
ada
|
Terlepas
|
Kena
|
Stimuli
tidak ada
|
Penolakan
betul
|
Alarm
palsu
|
Berdasarkan
nisbah jenis percubaan ini,peranggaran sensitiviti berangka boleh diperolehi dengan statistik seperti kesensitifan
indeks d 'dan A', dan respons bias boleh dianggarkan dengan statistik seperti
β.
Teori pengesanan isyarat
juga boleh diaplikasikan untuk eksperimen ingatan, di mana barang dibentangkan
pada senarai kajian untuk ujian kemudian. Satu senarai ujian itu dicipta dengan
menggabungkan item 'lama' ini dengan novel, item 'baru' yang tidak muncul dalam
senarai kajian. Pada setiap percubaan subjek akan memberi respon 'ya, ini
adalah senarai kajian' atau 'tidak, ini tidak berada dalam senarai kajian'.
Bahan yang dterdapat dalam senarai kajian dipanggil Target, dan item baru
dipanggil Distractors. Berkata 'Ya' kepada target akan mendapat Hit, manakala
berkata 'Ya' kepada distractor akan mendapat Alarm Palsu.
|
Respons
“Tidak”
|
Respons
“Ada”
|
Target
|
Terlepas
|
Kena
|
Distractor
|
Penolakan
betul
|
Alarm
Palsu
|
4.3
Aplikasi
Teori Pengesanan isyarat
mempunyai penggunaan yang luas, dalam manusia dan haiwan lain. Topik termasuk memori,
stimulus characterists of schedules of reinforcement dan lain-lain.
Sensitiviti
atau discriminability
Dari segi konsep,
sensitiviti merujuk kepada berapa susah atau mudah untuk mengesan stimuli
sasaran daripada latar belakang. Sebagai contoh, dalam satu paradigma memori
pengiktirafan, mempunyai masa yang lebih lama untuk mengkaji perkataan yang
akan diingati menjadikannya lebih mudah untuk mengenali perkataan yang dilihat
atau didengar sebelum ini. Sebaliknya, mengingat 30 perkataan lebih daripada 5
membuat diskriminasi itu susah. Salah satu statistik yang paling lazim
digunakan untuk sensitiviti pengkomputeran adalah indeks yang dikenali sebagai
index sensitiviti, atau d'. Terdapat juga langkah-langkah bukan parametrik,
seperti kawasan di bawah ROC-curve.
Bias
Bias adalah sejauh mana satu
respons adalah lebih berkemungkinan daripada yang lain. Iaitu, seorang penerima
mungkin lebih cenderung untuk memberi respons bahawa rangsangan hadir atau
lebih cenderung untuk memberi respons bahawa rangsangan tidak hadir. Bias tidak
berkaitan secara langsung dengan sensitiviti. Sebagai contoh, jika terdapat
penalti untuk sama ada alarm palsu atau terlepas, ini mungkin mempengaruhi bias.
Jika stimuli ialah pesawat pengebom, maka miss (gagal untuk mengesan pesawat
itu) boleh meningkatkan kematian, jadi kemungkinan besar ialah bias liberal.
Sebaliknya, serigala yang menangis (alarm palsu) terlalu kerap dan boleh
membuat orang kurang cenderung untuk bertindak balas,merupakan alasan untuk bias
konservatif.
5.0
Memori
5.1
Pengenalan
Memori atau ingatan adalah sebuah fungsi dari kognisi
yang melibatkan otak dalam pengambilan informasi.Ingatan banyak dipelajari
dalam psikologi kognitif dan ilmu saraf.
|
5.2
Kategori Memori
Terdapat banyak jenis
klasifikasi ingatan berdasarkan durasi,alam,dan pengambilan sesuatu yang
diinginkan.Pada dasarnya memori dapat dibahagikan kepada dua kategori iaitu
ingatan eksplisit dan implisit.
a.)Ingatan eksplisit
Ingatan jelas meliputi penginderaan, semantik, episodik,
naratif, dan ingatan autobiografi. Kegunaan dari ingatan eksplisit adalah untuk
maklumat sosial dan identiti, penggambaran autobiografi, aturan sosial, norma,
harapan. Beberapa ciri dari ingatan eksplisit adalah:
·
Berkembang belakangan / bias kortikal
·
Bias hemisfera kiri
·
Hippocampal / dorsal lateral
·
Mempunyai konteks atau sumber-sumber ingatan
yang jelas
b.)Ingatan implisit
Ingatan implisit meliputi penginderaan, emosi, ingatan
prosedural, pengkondisian rangsang - respon. Kegunaan dari ingatan implisit
adalah tempat skema kelekatan, transference, dan super ego. Beberapa ciri dari
ingatan implisit adalah:
·
Berkembang lebih awal / bias subkortikal
·
Bias hemisfera kanan
·
Berpusat pada Amigdala
·
Bebas dari konteks atau tidak mempunyai
sumber atribusi atau pelabelan
5.3
Pembentukan Ingatan
Tahap utama dalam pembentuk dan turun ingatan adalah:
a.)Encoding: proses dan
penggabungan maklumat yang diterima
b.)Simpanan: penciptaan
catatan kekal dari maklumat yang telah di-encode
c.)Pengambilan: memanggil kembali
maklumat yang telah disimpan untuk digunakan dalam suatu proses atau aktiviti.
No comments:
Post a Comment