Maklumbalas
Pengertian
Maklumbalas
dianggap sebagai pembolehubah kritikal bagi pemerolehan kemahiran dan secara
umumnya ditakrifkan sebagai sebarang maklumat deria yang berkaitan dengan
tindak balas atau pergerakan (Schmidt and Wrisberg, 2004). Maklum balas adalah maklumat yang timbul akibat prestasi
(van Dijk, 2006). Ia menyediakan asas bagi penilaian ketepatan pergerakan atau
tugas. Mengimbas kembali apa yang telah dibincangkan awal mengenai kawalan
neurologic pembelajaran, maklum balas boleh menjadi alat yang membolehkan
pelajar untuk mengenal pasti objektif tugas di tangan.
Menurut Thorpe (2003), ini adalah elemen penting untuk
pembelajaran motor. Dan untuk ini dia secara ringkas, tetapi jelas memberi
akaun kepada dua jenis utama maklum balas: maklum balas intrinsik dan
ekstrinsik. Thorpe dibezakan kedua-dua jenis maklum balas. Beliau menegaskan
bahawa maklum balas intrinsik adalah jenis yang diberikan kepada pelaku oleh
sistem deria (visual, auditori, proprioceptive, vestibular, dan kulit) sebagai hasil
pergerakan. Sebaliknya, maklum balas ekstrinsik, juga dikenali sebagai maklum
balas bertambah adalah maklumat tambahan yang diberikan kepada pelaku tentang
tugas. Tidak seperti jenis intrinsik, ia berasal dari sumber luaran, seperti
bio feedback, pita video, dan isyarat lisan atau sentuhan.
Maklumbalas
instrinstrik.
Maklumat yang boleh diperoleh secara semulajadi oleh
pelajar semasa atau setelah sesuatu pergerakan dilakukan. Ia tidak memerlukan
bantuan daripada orang lain untuk memperoleh maklumat tersebut. Maklumbalas
instrinstrik adalah diperolehi sendiri dari sumber-sumber deria seperti
berikut:
·
Visual
·
Propriosepsi
·
Auditori
·
Daya
·
Sentuhan
Maklumbalas
ekstrinsik
Maklumat yang mengandungi mengenai kesudahan atau hasil
perlakuan yang disampaikan kepada pelajar daripada sumber-sumber luar.
Kebiasaannya ia adalah di bawah kuasa jurulatih atau guru. Maklum
balas ekstrinsik boleh diberikan dalam beberapa cara:
·
komen
positif semasa / selepas prestasi
·
penghapusan
komen negatif akibat prestasi yang berjaya
·
maklum
balas maklumat kepada aspek teknikal prestasi
·
pengetahuan
mudah maklumat prestasi
·
maklum
balas mempunyai aspek-aspek positif dan negatif:
·
positif
- motivasi, tetulang dan menyediakan maklumat
·
mewujudkan
keadaan pergantungan - negatif
Maklumbalas ekstrinsik terbahagi kepada dua iaitu;
·
Maklumbalas
hasil lakuan (KR)
·
Maklumbalas
prestasi (KP)
Maklumbalas
hasil lakuan ( Knowledge of Result )
Knowledge of Result (KR) ditakrifkan sebagai maklumat ekstrinsik atau bertambah diberikan kepada pelaku selepas jawapan, menunjukkan kejayaan tindakan mereka dengan mengambil kira matlamat alam sekitar (Salmoni et al., 1984). KR mungkin berlebihan dengan maklum balas intrinsik, terutamanya dalam senario dunia sebenar (Schmidt dan Wrisberg, 2004).
Walau bagaimanapun, dalam kajian eksperimen, ia merujuk kepada maklumat yang diberikan ke atas dan ke atas mereka sumber maklum balas yang semulajadi yang diterima apabila sambutan dibuat (iaitu, tindak balas-maklum balas yang dihasilkan; Adam, 1968/1971; James, 1890). Biasanya, KR juga secara lisan atau verbalizable (Schmidt, 1982). Kesan KR motor pembelajaran telah baik dikaji dan beberapa implikasi diterangkan di bawah.
KR adalah maklumbalas mengenai hasilan sesuatu respon;
dalam konteks pencapaian objektif persekitaran lakuan. KR adalah maklumbalas
daripada sumber luaran kepada pelajar dan ia adalah maklumbalas yang diterima
oleh pelajar selepas tamat sesuatu respon atau pergerakan.
Contoh yang boleh dilihat dalam KR ini ialah apabila
seorang pemain bola menyepak bola ke arah pintu gol dengan harapan menjaringkan
gol. Pemain bola tersebut menyepak bola tetapi KR pemain bola tersebut berada
di pintu gol. Ini bermaksud KR adalah respon selepas lakuan itu dibuat samada
berjaya atau tidak. Jika berjaya ini bermaksud ia adalah positif dan jika tidak
ia adalah negatif.
Ketepatan maklumbalas juga sangat penting dalam KR kerana
ia menangani tahap ketepatan KR yang dibentangkan. Ketepatan maklumbalas terbahagi
kepada dua iaitu maklumbalas kualitatif dan maklumbalas kuantitatif.
Maklumbalas
kualitatif
Maklumbalas
kualitatif adalah maklumbalas yang memaklumkan pelaku jika prestasi mereka
betul atau salah. Ia juga boleh memberikan maklumat bahawa prestasi adalah
terlalu cepat/perlahan, terlalu keras/lembut atau terlalu panjang/pendek.
Terdapat eksperimen yang dilakukan untuk mengukur tahap ketepatan maklumbalas
kualitatif. Eksperimennya seperti berikut;
- Eksperimen ini memerlukan 2 orang dimana kedua-duanya akan ditutup matanya
semasa melakukan tugas eksperimen ini.
- Kedua-dua pelaku tidak dibenarkan menggunakan tangan
yang dominan ketika melakukan eksperimen ini.
- Tiada percubaan dibenarkan sebelum eksperimen
dijalankan.
- Pelaku perlu melaksanakan 16 ujian eksperimen
- KR akan diberikan selepas pelaku membuat balingan bola
lisut ke dalam tempat yang disediakan.
- KR yang akan diberikan selepas setiap cubaan dan
akan dicatat sebagai hit(kena target) atau dicatat sebagai pendek,
panjang, kanan, kiri atau gabungan daripada kedua-dua darinya.
- Setiap bola lisut yang dibaling ke dalam tempat yang
disediakan akan direkod.
Maklumbalas kuantitatif
Maklumbalas kuantitatif didefinisikan sebagai maklumbalas
yang menunjukkan arah dan magnitud ralat. Ia boleh dipersembahkan oleh darjah
yang berbeza ketepatan. Eksperimen yang dijalankan adalah seperti berikut;
- Eksperimen yang dijalankan bersamaan dengan
eksperimen yang dilakukan untuk maklumbalas kualitatif
- Tetapi KR akan diberikan kepada setiap percubaan dan
akan diukur serta dinyatakan sebagai KR tambahan
- KR
tambahan yang dimaksudkan ialah apabila bola lisut yang dibaling oleh
pelaku terkeluar dari tempat yang disediakan. Maka jaraknya akan dikira.
- Setiap
bola lisut yang dibaling ke tempat yang disediakan akan diekod.
Maklumbalas
prestasi( Knowledge of Performance )
Knowledge of Performance (KP) atau maklum balas kinematik
merujuk kepada maklumat yang diberikan kepada pelaku, menunjukkan kualiti atau
corak pergerakan mereka (Schmidt dan Wrisberg, 2004). Ia mungkin termasuk
maklumat seperti anjakan, halaju atau gerakan sendi. KP cenderung untuk menjadi
berbeza daripada maklumbalas intrinsik dan lebih berguna dalam tugas-tugas
dunia sebenar. Ia merupakan satu strategi yang sering digunakan oleh jurulatih
atau pengamal pemulihan.
Maklumbalas prestasi juga adalah maklumat yang diterima mengenai pelaksanaan sebenar pergerakan dan adakah pergerakan dilakukan
dengan betul atau cara ia bertujuan
untuk dilaksanakan? Ia juga
menyediakan maklumat asas di mana untuk
menilai ketepatan pergerakan. KP adalah maklumbalas
daripada sumber luaran kepada pelajar dan maklumbalas yang diterima pelajar
semasa atau selepas tamat sesuatu respon atau pergerakan.
KP merupakan sumber maklumat ekstrinsik utama yang boleh
digunakan untuk membetulkan ralat prestasi dalam praktis atau latihan. KP
biasanya memberi panduan mengenai mengapa ( aspek lakuan ) prestasi tersasar
daripada objektif lakuan. Tetapi KP tidak seiring dengan maklumbalas instrinsik
iaitu maklumat tambahan.
Contoh yang boleh dilihat untuk KP ialah dimana seorang
jurulatih melatih seorang atlet lompat tinggi. Atlet lompat tinggi tidak dapat
melepasi ketinggian yang semakin meningkat maka jurulatih memberitahu beberapa
tips supaya atlet tersebut dapat melompat melepasinya. Beberapa tips yang
mungkin diberikan oleh jurulatih kepada atlet untuk meningkatkan keupayaan
atlet tersebut adalah kelajuan larian, bila hendak melonjak dan kecepatan kaki
untuk diangkat supaya tidak kena pada palang.
Ciri-Ciri Maklumbalas Ekstrinsik
Maklum balas ekstrinsik boleh diberikan dalam beberapa
cara:
- komen positif
semasa / selepas prestasi
- penghapusan komen
negatif akibat prestasi yang berjaya
- maklumbalas
maklumat kepada aspek teknikal prestasi
- pengetahuan mudah
maklumat prestasi
- maklumbalas
mempunyai aspek-aspek positif dan negatif:
- positif -
motivasi, tetulang dan menyediakan maklumat
- negatif mewujudkan keadaan
pergantungan
Ciri-Ciri Motivasi
- maklum balas
membantu membuat amalan kurang membosankan dan berulang-ulang
- lebih menyeronokkan
- kadang-kadang
datang sebagai hasil yang tidak diduga maklumat peruntukan-
perkara yang perlu dipertimbangkan apabila memberikan maklum balas motivasi: - memberikan secepat
mungkin selepas tingkah laku
- memberikan apabila
kemajuan nampaknya telah terhenti (ingat bahawa atlet dan lain-lain perlu
membuat banyak cubaan untuk menyempurnakan kemahiran)
Ciri-Ciri Maklumat Yang Berguna
- jika kita tahu apa
yang kita telah melakukan salah, kita boleh mula untuk memperbetulkan
- ini adalah maklum
balas maklumat
- titik penting:
memerlukan seseorang yang merupakan seorang pakar dalam pergerakan
- membantu untuk
mempercepatkan pengesanan ralat
Persamaan Antara KR Dan KP
- kedua-duanya adalah dari sumber luaran
- merupakan sumber maklumat ekstrinsik utama yang
bertujuan untuk membetulkan ralat prestasi.
- Mempengaruhi matlamat dan prestasi individu
- Boleh digunakan sebagai ganjaran/pengukuran
- Penting diperingkat awal pembelajaran
- Respon selepas lakuan
- Verbal/lisan, visual.
Perbezaan Antara KR Dan KP
KNOWLEDGE OF RESULT (KR)
|
KNOWLEDGE OF PERFORMANCE (KP)
|
Maklumbalas
mengenai hasil sesuatu respon berdasarkan kepada objektif persekitaran
|
Maklumbalas
mengenai corak pergerakan yang telah dilakukan
|
Disampaikan
selepas tamat sesuatu respon
|
Disampaikan
semasa atau selepas tamat sesuatu respon
|
Memberi
panduan sejauh mana prestasi tersasar dari objektif lakuan.
|
Memberi
panduan mengenai mengapa prestasi tersasar daripada objektif lakuan.
|
Adakalanya
seiring dengan maklumbalas instrinsik(pelaku sedar sendiri)
|
Tidak
seiring dengan maklumbalas instrinsik, merupakan satu maklumat tambahan
|
Lebih
berguna dalam makmal
|
Lebih
berguna dalam pengajaran.
|
LAMPIRAN
No comments:
Post a Comment