Friday 1 February 2013

Mohamad Asrul Bin Daud-PENGEKALAN DAN PEMINDAHAN


ISI KANDUNGAN
BIL
PERKARA
MUKA SURAT
1.
PENGENALAN
*    HASILPEMBELAJARAN
*    KERANGKA MODUL PEMBELAJARAN
2
2.
PEMINDAHAN PEMBELAJARAN
3
3.
PENGEKALAN DAN MEMORI MOTOR
6
4.
KEHILANGAN KEUPAYAAN PENGEKALAN
7
5.
MENGUKUR PENGEKALAN DAN PEMINDAHAN
14
6
RUMUSAN
16



Pengenalan
Tajuk-tajuk dalam modul ini merangkumi tajuk-tajuk yang berkaitan dengan pengekalan dan pemindahan. Ini merupakan kursus asas berkenaan pertumbuhan dan perkembangan manusia di sepanjang pusingan hidupnya. Ia membincangkan tentang proses pertumbuhan dan perkembangan manusia dari aspek fizikal, psikososial, kognisi, personaliti dan moral bermula dari peringkat pranatal hingga akhir dewasa. Modul ini juga dibekalkan dengan soalan latihan dan senarai bahan rujukan.

Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran modul ini, diharap para pelajar,
1.    Menjelaskan berkaitan dengan pengekalan dan pemindahan;
2.    Mengintergrasikan pengetahuan dengan kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi untuk pembelajaran pengajaran yang berkesan dan bermakna;
3.    Bekerjasama dengan rakan sejawat untuk meningkatkan profesion keguruan.

Kerangka Modul Pembelajaran



1      Pemindahan pembelajaran

1.1  Teori-teori pemindahan pembelajaran
Pembelajaran adalah suatu proses perubahan tingkah laku hasil daripada pertembungan di antara individu dengan persekitarannya, sama ada secara langsung atau sebaliknya. Pembelajaran juga boleh dihasilkan melalui latihan. Didalam usaha seseorang itu untuk memperbaiki, mendalami sesuatu ilmu pengetahuan, pengalaman, kemahiran dan tingkah lakunya, ia secara tidak langsung akan menggunakan konsep Drowatzky (1975). Proses di mana seseorang itu menggunakan pembelajaran lepas di dalam situasi baru yang berlainan daripada asalnya, maka akan berlakulah proses pemindahan pembelajaran. Mengikut Sage (1977), pemindahan pembelajaran adalah kesan pembelajaran lepas ke atas penerimaan sesuatu pembelajaran baru. Manakala Singerv (1980), menyatakan pemindahan pembelajaran adalah penggunaan pengetahuan dan
Pembolehubah pemindahan pembelajaran merujuk kepada kesan kemahiran sedia ada ke atas kemahiran baru yang hendak dipelajari. Situasi pemindahan pembelajaran boleh dilihat apabila pembolehubah pengalaman pembelajaran lepas mempengaruhi proses pembelajaran yang sedang berlangsung.

1.2 Jenis-jenis pemindahan
·         Pemindahan positif
·         Pemindahan negative
·         Pemindahan sifar
·         Pemindahan bilateral

1.3 Mengukur pengekalan dan pemindahan
1.3.1     Pemindahan positif
Pemindahan positif ialah pemindahan yang merujuk kepada situasi di mana kemahiran sedia ada membantu pembelajaran kemahiran yang baru. Contohnya seorang yang mempunyai kemahiran gimnastik akan lebih mudah mempelajari kemahiran acara terjun.
Q  Pemindahan pembelajaran proaktif positif
·         Sekiranya terdapat persamaan pembelajaran kemahiran-kemahiran lama dengan yang baru
Q  Pembelajaran retroaktif positif
·         Sekiranya terdapat peningkatan didalam pembelajaran lama setelah penerimaan pembelajaran kemahiran baru

1.3.2     Pemindahan negatif
Pemindahan negatif merujuk kepada situasi di mana kemahiran sedia ada mengganggu proses pembelajaran kemahiran baru. Contohnya badminton dan tenis di mana kemahiran pukulan pepat dalam permainan badminton boleh mengganggu pembelajaran kemahiran pukulan kilas dalam tenis.
Q  Pemindahan pembelajaran proaktif negatif
·         Sekiranya pembelajaran kemahiran lama mengganggu pembelajaran kemahiran baru
Q  Pemindahan pembelajaran retroaktif negative
·         Sekiranya pembelajaran kemahiran lama menurun akibat pembelajaran kemahiran baru

1.3.3     Pemindahan sifar
Pemindahan sifar menunjukkan situasi dimana pembelajaran kemahiran sedia ada atau lama tidak memberi sebarang kesan kepada pembelajaran kemahiran baru. Sebagai contoh, kemahiran bola sepak tidak memberi sebarang kesan terhadap penggangunan kemahiran didalam permainan golf

1.3.4     Pemindahan bilateral (sisi)
Sekiranya berlaku pemindahan maklumat daripada anggota dominan kepada bukan dominan
1.4 Syarat-syarat pemindahan pembelajaran
Q    Kefahaman – pemain atau pelajar telah memahami kemahiran pembelajarannya sebelum pengaplikasian dilaksanakan atau dijalankan
Q    Kesamaan – para pelajar hendaklah berupaya melihat kesamaan diantara dua aktiviti yang dipelajari
Q    Kemahiran - Pemain-pemain terlah memperolehi kemahiran pada tahap yang tinggi dalam satu-satu situasi sebelum dapat dipindahkan kepada situasi yang lain.
Q    Motif - Sebelum pemindahan pembelajaran dapat berlaku, seseorang pemain hendaklah mempunyai hasrat untuk melakukannya. Contoh seorang pemain bola keranjang wanita yang telah mempelajari prinsip-prinsip menjaring hendaklah mempunyai hasrat memindahkannya ketika dia bermain bola jaring.
Q    Celik akal - Celik akal yang diperolehi dari satu-satu konsep, prinsip atau hukum membolehkan pemindahan pembelajaran boleh dilakukan.











2.    Pengekalan dan memori motor
Kebolehan untuk mengulang sesuatu pergerakan yang dikuasai selepas tempuh masa. Prinsip ini penting kerana sesuatu kegiatan pergerakan yang telah dipelajari itu adalah asas kepada penguasaan pergerakan-pergerakan lain yang lebih kompleks. Ingatan jangka pendek (‘short term memory’) mempunyai beberapa limitasi :
·         Pelupaan yang cepat
·         Item yang tidak diulangi (rehearse) boleh hilang dalam 20-30 saat
·         Gangguan dan luput adalah 2 jenis kehilangan maklumat
·         Tetapi gangguan adalah sebab utama yang menyebabkan manusia lupa
·         Gangguan boleh berlaku sebelum (proaktif) atau selepas (retroaktif) item diuji
·         Keupayaan - recall adalah lebih berkesan apabila proses chunking. Dilakukan pada sekumpulan maklumat












3.    Kehilangan keupayaan pengekalalan
3.1 Definisi
Q  Definisi ingatan
·         Ingatan merupakan proses mental yang menyimpan perkara-perkara yang telah dipelajari, dan kemudian mengeluarkannya kembali sebagai tindak balas dalam situasi yang diperlukan, seperti menyelesaikan masalah atau aktiviti pengajaran dan pembelajaran selanjutnya.
·         Mengikut Atan Along (1968), ingatan boleh diertikan sebagai kebolehan seseorang dalam pemilihan dan penerimaan rangsangan sebagai maklumat dan pengalaman untuk disimpan dalam otaknya.
·         Fein (1978) mentafsirkan ingatan sebagai pemprosesan maklumat yang diterima dalam otaknya, menyimpan dan mengeluarkannya.
·         Verno (1980) berpendapat ingatan merupakan bentuk menyimpan maklumat-maklumat yang bermakna untuk menjadi pengalaman pada masa depan.
·         Kesimpulannya, ingatan merupakan proses kebolehan manusia untuk menerima maklumat, memproses dan menyimpannya dalam otak, kemudian mengeluarkannya ketika diperlukan.

Q  Definisi lupaan
·         Lupaan merupakan kesukaran untuk mengingat/ mengeluarkan kembali sesuatu pengalaman yg telah dialami.
·         Lupaan juga boleh didefinisikan sebagai perubahan dalam persepsi atau pengamatan idea-idea yang telah dipelajari.
·         Eric Erikson (1963), lupaan merupakan satu motif, iaitu perkara tertentu sahaja yang dilupai kerana ia tidak penting atau tidak berguna untuk seseorang individu.


3.2 Jenis-jenis lupaan
Q  Keusangan/ hilang kesan ingatan.
Q  Otak akan akan melupai maklumat yg disimpan dlm ingatan jangka panjang kerana faktor keusangan.
Q  Keusangan berlaku apabila maklumat yg disimpan dalam ingatan jangka panjang digunakan / diingat kembali.
Q  Jika maklumat jangka panjang tidak diaktifkan ia mudah dilupai.

Q  Lupaan ganggu
Q  Gangguan yg berlaku kepada maklumat yg tersimpan dalam ingatan jangka panjang.
Q  Contohnya, proses pembelajaran yg baru mengganggu proses pembelajaran yg lama.

Q  Lupaan terdesak
Q  Lupaan yg disebabkan oleh gangguan emosi individu yg mendesaknya untuk melupakan maklumat yg tersimpan dalam ingatan jangka panjang.

3.3 Faktok-faktor terjadi lupaan
Q  Antara faktor yang mempengaruhi lupaan adalah
Q  Minat
·         Perkara yg tidak diminati oleh pelajar akan mudah dilupai oleh mereka kerana mereka tidak memberi penumpuan 100% semasa guru mengajar.
·         Mereka juga kurang berminat untuk melihat perkaitan bahan yg telah dipelajari dan ini boleh menyebabkan mereka lupa dengan mudah.

Q  Perasaan takut dan bimbang
·         Pelajar yg berperasaan takut dan bimbang amat sukar utk mengingat kembali fakta yg diajar oleh guru.
·         Guru yg garang dan tidak peramah juga akan menyebabkan keupayaan pelajar utk berfikir dan mengingati pelajaran terjejas.

Q  Peredaran masa
·         Makin lama jarak di antara masa sesuatu bahan yg dipelajari dan diingat kembali, semakin kabur maklumat yg disimpan dalam ingatan jangka panjang pelajar.
·         Kesan ingatan (memory trace) beransur lemah, pengaburan berlaku dengan peredaran masa yg lama, maklumat tersebut akan hilang dari ingatan.

Q  Keusangan
·         Persekitaran yg berubah akan menyebabkan kesukaran mengingat kembali peristiwa atau pengalaman lama yg berkaitang dengan dirinya.
·         Maklumat lama yg disimpan dalam ingatan jangka panjang akan usang dan tidak sesuai digunakan di dalam persekitaran yg baru.
·         Contohnya, Ahmad mempunyai pengalaman manis tentang kampungnya. Namun, selepas dia balik 25 tahun kemudian, dia mendapati kampungnya sudah berubah dengan pesat.
·         Maklumat lama dalam ingatan jangka panjangnya sudah tidak boleh digunakan lagi.

Q  Pengalaman yang pahit
·         Individu mengelakkan pengalaman yg pahit dengan menolak pengalaman pahit secara sengaja kepada bahagian otak tidak sedarnya kerana tidak mahu mengingatinya lagi.
·         Maklumat ini tersimpan kekal dalam ingatan tetapi tidak timbul ke paras otak sedar manusia.
·         Ini merupakan satu  cara helah bela diri manusia untuk menyesuaikan diri kepada persekitarannya.
Q  Masa yang tidak mencukupi untuk mengingat
·         Jika guru meminta jawapan dengan segera, maka pelajar tidak dapat menjawab soalan dengan betul.
·         Ini kerana pelajar berasa tertekan dan otak memerlukan masa yg cukup ingat kembali sesuatu fakta.

Q  Aras keyakinan
·         Aras keyakinan yg tinggi memudahkan proses ingatan manakala aras keyakinan yg rendah memudahkan proses lupaan.
·         Contohnya, guru yg berkeyakinan dalam menyampaikan isi pengajarannya akan melancarkan proses p&p.

Q  Kekurangan kejelikitan pada ingatan
·         Maklumat baru tidak dapat diintegrasikan ke dalam struktur kognitif dengan baik kerana penerangan guru kurang baik dan kefahaman pelajar adalah rendah.
·         Maklumat baru ini tidak dapat dikaitkan  dengan baik kepada pengetahuan sedia ada pelajar.
·         Oleh itu, konsep-konsep yg diajar guru perlulah dikategorikan secara berkesan untuk menentukan kejelikitan kepada ingatan.

Q  Gangguan proaktif dan retroaktif
·         Gangguan proaktif berlaku apabila pembelajaran lama mengganggu pembelajaran baru.
·         Gangguan retroaktif pula berlaku apabila pembelajaran lama masih tidak difahami dengan baik namun guru telah mengajar pembelajaran yang baru.

Q  Terlalu banyak perkara yang perlu diingati
·         Pelajar akan menghadapi kesukaran untuk mengingat jika terlalu banyak maklumat yg perlu diingati.
·         Ini biasa berlaku semasa musim peperiksaan apabila terlalu banyak fakta/ isi pembelajaran yg perlu diingati.
·         Fikiran akan buntu dan tertekan dan akan menyebabkan lupaan.

3.4 Cara-cara menguatkan ingatan
Q       Antara faktor yang boleh mempertingkatkan ingatan adalah seperti berikut
Q    Belajar berlebihan
·         Kajian menunjukkan bahawa ingatan kekal lebih lama dan proses ingat kembali menjadi lebih mudah apabila sesuatu bahan itu dipelajari secara berlebihan sehingga dikuasai sepenuhnya. Guru patut galakkan pelajar supaya belajar dengan berlebihan terutama dalam perkara yang pelajar mendapati sukar.

Q    Pemahaman
·         Guru perlu menekankan tentang pemahaman konsep dan bukan menumpukan kepada ulangan fakta. Apabila pelajar belajar dengan pemahaman mengikut kategori, mereka akan belajar maklumat baru dengan cepat dan cekap. Mengajar untuk kefahaman memerlukan bahan yang bermakna. Sebagai contoh : murid diberi angka berikut untuk diingat:
                               100816449362516941
·         Oleh kerana angka di atas melebihi had untuk disimpan dalam ingatan jangka pendek adalah sukar untuk mengingat kembali semua angka tersebut. Dengan kefahaman ia merupakan satu tugas yang mudah. Sebenarnya angka-angka di atas merupakan kuasa dua untuk angka dari 10 hingga 1.


Q    Mengaitkan bahan baru dengan yang sedia ada
·         Guru patut berusaha untuk mengaitkan perkara-perkara baru yang diajar kepada pembelajaran yang sudah diterima. Apabila bahan baru dikaitkan dengan pengetahuan sedia ada murid, pengajaran menjadi lebih berkesan. Pelajar perlu diingatkan tentang perkaitan antara pembelajaran baru dengan yang lama dalam bentuk kategori. Dengan itu maka maklumat baru akan disimpan dalam kategori tertentu yang teratur dan memudahkan proses ingat kembali.

Q    Mengajar menggunakan bahan pembelajaran yang bermakna supaya ia lebih mudah diingati oleh murid
·         Guru boleh menggunakan alat bantu mengajar yang sesuai untuk meningkatkan kefahaman mereka, seterusnya membentuk konsep yang betul.

Q    Iklim pembelajaran yang kondusif
·         Membentuk iklim pembelajaran yang kondusif supaya emosi pelajar adalah tenteram sebelum aktiviti pembelajaran dimulakan. Emosi pelajar yang cemas akan gagal memperoleh keberkesanan hasil pembelajaran, dan seterusnya mengurangkan kuantiti ingatan.

Q    Mengajar dengan cara dan teknik yang menarik
·         Gunakan teknik motivasi yang sesuai supaya pelajar berasa seronok semasa pembelajaran. Menggalakkan pelajar dengan memberi ganjaran dan elakkan hukuman yang akan membunuh semangat pelajar serta mengurangkan ingatan mereka.


3.5 Kesimpulan            
·         Ingatan dan lupaan merupakan dua perkara penting yang berkaitan dengan pembelajaran.
·         Dalam pemprosesan maklumat manusia belajar tentang banyak perkara tetapi pada masa yang sama apa yang dipelajari itusebahagian sahaja yang boleh diingat manakala bahagian yang lebih banyak melalui proses lupaan.
·         Sebagai guru adalah penting mengambil langkah-langkah tertentu supaya murid-muridnya dapat meningkatkan ingatan dan mengurangkan lupaan semasa menjalani proses pembelajaran.
·         Peringkat pembelajaran kognitif adalah dimana tahap pembelajaran dimana pembentukan konsep keseluruhan kemahiran motor dengan memperolehi maklumat melalui deri-deri sensori
·         Peringkat hubungkait adalah tahap perlakuan suatu kemahiran itu lebih konsisten
·         Autonomous adalah dimana suatu kemahiran itu secara automatinya dikuasai, stabil dan mudah











4.    Pengukuran pengekalan dan pemindahan
4.1 Penilaian dan pengukuran bagi jumlah pemindahan kemahiran dapat dilakukan mengikut prinsip berikut:
·         Pengetahuan asal dan latihan mempengaruhi pembelajaran
·         Latihan yang asal mempengaruhi pembelajaran berikutnya
·         Pembelajaran yang telah sedia ada dalam sesuatu tugasan mempengaruhi pemindahan pembelajaran dalam tugasan yang lain.

4.2 Walau bagaimanapun, kesan pemindahan pembelajaran kemahiran melalui beberapa jenis pemindahan iaitu :
4.2.1     Pemindahan Positif
Q  Kesan pemindahan positif berlaku apabila pembelajaran kemahiran motor lepas, memudahkan sesuatu pembelajaran kemahiran motor baru.
Q  Contohnya ; seorang pemain tenis akan dapat mempelajari kemahiran motor permainan pingpong dengan lebih mudah dan cepat.

4.2.2     Pemindahan negatif
Q  Kesan pemindahan negatif berlaku apabila pembelajaran kemahiran motorlepas menyukarkannya mempelajari sesuatu kemahiran motor baru.
Q  Contohnya ; pemain badminton akan mengalami kesukaran dalam proses pembelajaran kemahiran tennis

4.2.3   Pemindahan Neutral atau Kosong
Q  Kesan pemindahan neutral atau kosong berlaku apabila pembelajaran kemahiran motor lepas tidak memberi sebarang kesan kepada pembelajaran kemahiran motor yang baru. Contohnya: kemahiran motor dalam permainan bola keranjang tidak akan mempengaruhi pembelajaran kemahiran dalam permainan bola sepak. Cadangkan satu contoh perlakuan yang boleh dikaitkan dengan keenam-enam faktor di atas. Bincang dengan tutor anda bagi memastikan contoh anda itu tepat.
Q  Terdapat beberapa faktor yang akan mempengaruhi pemindahan Pembelajaran kemahiran. Huraikan secara ringkas bagaimana faktor-faktor ini mempengaruhi proses pemindahan sesuatu pembelajaran kemahiran.




























5.    Rumusan
*      Peringkat pembelajaran kognitif di mana tahap di mana pelajar cuba membentuk konsep keseluruhan sesuatu kemahiran motor denganmemperolehi maklumat melalui deria-deria dalam bentuk maklum balas sensori melalui pemerhatian, memperolehi maklum balas lisan daripada guru atau melalui otot otot gelendong yang menghalusi setiap pergerakan secara dalaman.
*      Peringkat hubung kait merupakan tahap di mana perlakuan sesuatu kemahiran akan lebih konsisten.
*      Peringkat pembelajaran autonomous merupakan tahap di mana sesuatu kemahiran yang dipelajari akan menjadi automatik, stabil dan mudah. Model Fitts dan Posner mencadangka bahawa pelajar mesti melalui tiga peringkat pembelajaran: peringkat kognitif iaitu pelajar mula melibatkan diri dengan kebanyakan aktiviti kognitif seperti penyelesaian masalah, pengarahan tumpuan kepada pergerakan dan sebagainya; peringkat hubung kait iaitu pelajar mengurangkan aktiviti kognitif terlibat dalam perlakuan sesuatu kemahiran dan berusaha menghalusi kemahiran untuk menghubung kaitkan kejayaan perlakuan dan kekonsistensian; dan peringkat autonomous iaitu pelajar melakukan sesuatu kemahiran secara automatik.
*      Model Gentile mencadangkan pelajar melalui dua peringkat pembelajaran;peringkat motor di mana matlamat pelajar permulaan adalah untuk membentuk satu koordinasi corak pergerakan dan mempelajari untuk mendiskriminasikan situasi situasi regulatori dan bukan regulatori; peringkat kedua adalah peringkat penetapan di mana matlamat pelajar adalah untuk menguasai kebolehan untuk mengadaptasikan corak pergerakan yang dipelajar di peringkat awal untuk memenuhi situasi perlakuan dan meningkatkan konsistensi perlakuan serta melakukan Perlakan dengan usaha yang minima. Matlamat pergerakan adalah kemahiran spesifik dalam peringkat ini, untuk kemahiran tertutup ia memerlukan fiksasi (fixation) corak pergerakan itu dan kemahiran terbuka memerlukan satu diversifikasi corak pergerakan itu.
*      Pengaruh pengalaman lepas mungkin menggalakkan, menghalang atau tidak ada kesan ke atas perlakuan sesuatu kemahiran dalam kontak baru atau pembelajaran sesuatu kemahiran baru.
*      Terdapat beberapa jenis pemindahan: pemindahan positif, pemindahan negatif, pemindahan bilateral dan pemindahan kosong atau neutral.

1 comment:

  1. boleh saya tahu apa maksud pemindahan proaktif dan pemindahan retroaktif dalam pembelajaran motor?

    ReplyDelete