Friday 1 February 2013

Lee Eong Pin-Perkembangan motor (tingkah laku)


3.0       MODUL         
Perkembangan motor (tingkah laku)
DEFINSI & SKOP
Kajian proses psikologi dan fisiologi yang mempengaruhi prestasi motor berkenaan asal-usul serta perubahan dalam tingkah laku pergerakan sepanjang hayat dan merangkumi pengajian pengaruh biologi (warisan) dan pengaruh persekitaran terhadap tingkah laku motor daripada bayi sehingga tua serta melibatkan kefahaman bagaimana tingkah laku motor dipengaruhi oleh integrasi  antara faktor psikologi, sosiologi, kognitif, biologi dan mekanik.

PERKEMBANGAN SEJARAH
> Berasal dari psikologi perkembangan manusia.
> Gallahue dan ozman (2002):Sejarah perkembangan motor melalui tiga fasa perkembangan :
   
        i)   Fasa kematangan (1928 - 1946 )
  
         ii)  Fasa normatif (1946 - 1970 an)
 
           iii) Fasa proses (1980 an sehingga kini )

Fasa perkembangan motor.
*Gallahue membangunkan model hourglass untuk memerangkan proses perkembangan motor.
·         Proses berterusan dari masa konsepsi sehingga akhir hayat .
·         Kandungan terdiri dari sumber :gen dan persekitaran.
·         Peringkat refleksi ( utero - 1 tahun ) dan pergerakan ridimentari ( lahir sehingga 2 tahun ) ditentukan melalui gen.
·         Urutan pergerakan sama tetapi kadar perkembangan berbeza.

Perbezaan berlaku sepanjang hayat.
·         Penguasaan kemahiran motor oleh dipertingkatkan melalui latihan,galakan dan  
pembelajaran dalam persekitaran yang sesuai.
·         Dipengaruhi oleh bentuk dan keperluan gerak kerja.

* Fasa pergerakan  asas (2 - 7 tahun ) : berlari ,melompat , menangkap dan menendang.
·         3 peringkat : awal, elememtari dan matang
·         Galakan dan pengajaran serta banyak peluang untuk berlatih amat penting sepanjang peringkat tersebut.

* Fasa penguasaan pergerakan khas ( 7- 10 tahun )
·         Dipengaruhi oleh penguasaan kemahiran asas yang matang : peningkatan bentuk
pergerakan ,lebih tepat dan lebih terkawal daripada kemahiran motor asas.
·         Kemahiran khas digunakan seharian ,dalam aktiviti rekreasi dan sukan.
    
KEMAHIRAN MOTOR ASAS
Penting untuk kejayaan dalam permainan ,sukan, tarian dan aktiviti kecergasan. Dikategorikan pada kemahiran:
·         lokomotor pergerakan yang mengerakkan badan melalui ruang.
·         nyah lokomotor atau pergerakan aksis > pergerakan setempat di atas suatu dasar sokongan yang stabil.
·         kemahiran manipulatif > kemahiran yang digunakan dengan peralatan


PERKEMBANGAN KEMAHIRAN MOTOR ASAS 
* PERINGKAT AWAL: 2 tahun     
·         lemah dalam integrasi antara ruang dan masa.
·         turutan bahgian badan yang tidak sempurna.
·         kurang rotasi badan.
·         sukar mengikut rentak.
·         kurang koordinasi.

* PERINGKAT PERTENGAHAN : 3 atau 4 tahun.
·         lebih berkoordinasi dan kawalan pergerakan antara masa dan ruang.
·         pergerakan masih tersekat atau melampau dan kurang menggunakan prinsip mekaniks.

* PERINGKAT MATANG  : 5 atau 6 tahun
·         lebih cekap .
·         lebih koordinasi .
·         lebih kawalan .
·         susut pergerakan lebih besar .
·         lebih menyesuaikan pergerakan pada keadaan persekitaran.
Kajian fizikal adalah aspek tunggal bidang kajian kadang-kadang dilabel sebagai perlembagaan manusia yang melibatkan saling-hubungan dan saling bergantung antara ciri-ciri individu struktur, fungsi, dan tingkah laku.
Prestasi kemahiran membayangkan beberapa tujuan yang diingini atau khusus, seperti menjaringkan satu bentuk gol sepakan penalti dalam bola sepak atau mengekalkan keseimbangan sepanjang rutin gimnastik. Dalam perspektif ini, kemahiran biasanya dibezakan daripada gerakan kerana sesetengah pergerakan tidak semestinya mempunyai apa-apa maksud tertentu (contohnya, menggigit kuku seseorang).Walau bagaimanapun, ia mesti diberi perhatian bahawa kemahiran terdiri daripada pergerakan.
Kemahiran menunjukkan bahawa dalam perlakuan prestasi, matlamat tertentu dicapai, seperti dalam takrif "membawa beberapa hasil akhir dengan kepastian yang maksimum". Sebagai contoh, berjaya menjaringkan apabila mengambil sepakan penalti.
Kemahiran menunjukkan bahawa tenaga minimum diperlukan untuk mencapai matlamat prestasi. Ini boleh menunjukkan dengan jelas dari persembahan dari atlet yang sangat mahir berbanding dengan orang-orang yang kurang mahir.Meminimumkan usaha dicapai melalui penguasaan lengkap kemahiran tertentu, biasanya selepas latihan yang memakan beberapa tahun. Selain daripada ini, konsep pengurangan juga boleh mencapai matlamat prestasi dalam masa yang minimum.
Penglibatan
contoh
Pengecualian
keinginan atau tujuan tertentu / matlamat
untuk menjaringkan gol daripada sepakan penalti dalam permainan bola sepak
untuk mencapai matlamat tertentu, sesuatu perbuatan mesti melibatkan pergerakan. Walau bagaimanapun, sesetengah pergerakan tidak mempunyai apa-apa matlamat.
mencapai matlamat tertentu
berjaya menjaringkan gol dari sepakan penalti dalam permainan bola sepak.
Nasib: beberapa pemain rekreasi skor 10 strike pin dalam permainan Bowling untuk pertama kalinya.
tanpa tenaga prestasi tenaga minimurem
Jadual 1.0 Definisi pergerakan mahir
 
berjaya menjaringkan gol dalam permainan bola sepak dengan usaha yang sangat minimum yang diambil
ini boleh dicapai selepas berkali-kali mengamalkan kemahiran







Gambar 1.0 Bekas dunia nombor 1 pemain tenis, Pete Sampras, menggunakan tindakan yang sangat minimum apabila service  tetapi dapat melakukan service sepantas 230 km / jam. Output maksimum daripada input yang minimum seperti ini praktikal memerlukan  pergerakan mahir.

Kemahiran motor generik dan secondary
Satu aspek asas memahami kemahiran motor manusia adalah untuk mengenali jenis-jenis kemahiran motor yang wujud. Dalam sistem motor kami, kami mampu menghasilkan dan membangunkan dua jenis kemahiran motor:
(a)       Kemahiran motor generik
Kemahiran motor generik termasuk pergerakan yang sedia ada dalam sistem motor biologi. Contoh gerakan-gerakan ini adalah kemahiran motor kasar seperti berjalan, berlari dan melompat. Gerakan-gerakan ini adalah kemahiran utama yang wujud dalam kod genetik kita, dan mereka membangunkan secara semulajadi tanpa keperluan untuk mengamalkan. Kemahiran generik adalah tumpuan pembangunan motor, satu subdiscipline dalam kawalan motor.
(b)        Kemahiran motor secondary
Kemahiran motor secondary termasuk pergerakan yang diperolehi melalui pembelajaran dan maju ke tahap yang lebih tinggi melalui amalan dan proses latihan. Contoh memandu, dan kemahiran sukan seperti tenis servis dan lari gawang. Kemahiran ini  sebagai lanjutan kepada kemahiran generik yang wujud secara semula jadi. Misalnya, melompat adalah kemahiran generik tetapi melakukan Fosbury Flop teknik dalam acara lompat tinggi adalah kemahiran secondary yang berkembang daripada kemahiran melompat generik.
Kemahiran motor generik
Kemahiran motor secondary
Pergerakan yang sedia ada
Pergerakan yang diperolehi melalui pembelajaran
Wujud secara semula jadi dan biologi
Dibangunkan melalui latihan dan proses latihan
contoh: berjalan, berlari, melompat
contoh: Fosbury Flop teknik dalam acara lompat tinggi
Jadual 2.0  Kemahiran Generik vs secondary







Gamber 2.0 Melari adalah kemahiran generik, tetapi lari pecut adalah kemahiran secondary yang boleh dibangunkan daripada keupayaan kami untuk berlari.Oleh itu, kemahiran secondary adalah satu bentuk kemajuan dari asal-usul mereka generik

Klasifikasi kemahiran motor
1.    Kemahiran motor kasar dan halus
Kriteria mudah untuk mengkelaskan kemahiran berdasarkan keperluan ketepatan pergerakan. Kriteria untuk mengklasifikasikan kemahiran adalah jenis otot yang bertindak sebagai penggerak utama kepada kemahiran yang hendak dilakukan. Jika penggerak terdiri daripada kumpulan otot besar, kemahiran akan classfied sebagai kemahiran motor kasar. Melontar lembing, menangani lawan dalam ragbi dan badminton menghancurkan dan contoh kemahiran motor kasar. Sebaliknya, jika penggerak utama terdiri daripada kumpulan otot halus, kemahiran akan diklasifikasikan sebagai kemahiran motor halus. Antara contoh-contoh kemahiran motor halus dalam sukan akan membaling damak, mengawal bola kiu billiard dan memanah.

2.    Kemahiran motor diskrit, berterusan dan bersiri
Skim kedua bagi klasifikasi kemahiran menganggap sejauh mana pergerakan adalah satu aliran berterusan tingkah laku, berbanding dengan tindakan ringkas, balistik dan yang jelas. Pada satu hujung dimensi gerakan ini adalah kemahiran yang diskrit. Kemahiran diskrit menunjukkan satu permulaan yang mudah dan akhir, biasanya dengan tempoh yang sangat ringkas pergerakan. Terdapat banyak kemahiran motor diskrit contoh dalam sukan, seperti menangkap bola, servis dalam tenis, atau menendang penalti.
Pada dimensi pergerakan lain ini adalah kemahiran yang berterusan, yang tidak menunjukkan permulaan atau akhir.  Pelaksanaan pergerakan dalam  sesetengah kemahiran berterusan boleh pergi untuk tempoh yang sangat lama, dan hanya akan menamatkan sehingga ia adalah perlu untuk menamatkan gerakan. Dalam erti kata lain, permulaan dan akhir kemahiran berterusan adalah sangat bergantung kepada keperluan alam sekitar atau niat pelakunya. Contoh lain kemahiran yang berterusan termasuk belayar, pengesanan dan kitaran.
Gambar 3.0 Otot besar adalah penggerak utama untuk berlari manakala otot kecil adalah penggerak utama dalam pot snuker. Oleh itu, berlari adalah kemahiran motor kasar manakala snuker pot adalah kemahiran motor halus. Berlari tidak mempunyai permulaan yang tersendiri atau akhir manakala snuker pot ada. Berdasarkan kriteria ini, berlari adalah kemahiran yang berterusan manakala pot adalah kemahiran diskrit.






Gambar 4.0 Siri kemahiran diskrit seperti melompat, pirouette, jatuh dan menangkap membentuk gimnastik berirama rutin.Oleh itu, melakukan rutin ini akan menjadi kemahiran bersiri

Jenis kemahiran
Kemahiran motor diskrit
Kemahiran motor bersiri
Kemahiran motor berterusan
Penerangan
Permulaan dan akhir yang berbeza
Tindakan diskret
menghubungkan bersama-sama
tiada permulaan dan akhir yang berbeza
contoh
·         membaling damak
·         menangkap bola
·         menjaringkan satu jaringan foul dalam bola keranjang
·         mengetuk paku
·         lompat bergalah
·         Formula 1 memandu
·         Berenang
·         Berbasikal
·         maraton
Jadual 3.0 kemahiran dimensi diskrit-siri-berterusan






3.    Kemahiran tertutup dan terbuka
Skim ketiga klasifikasi kemahiran menitikberat sejauh mana persekitaran adalah stabil dan boleh diramalkan di seluruh prestasi.persekitaran yang stabil merujuk kepada keadaan statik dalam mana kemahiran yang sedang dilakukan. Kemahiran motor yang dilakukan dalam persekitaran yang stabil dan dalam dikenali sebagai kemahiran tertutup. Contohnya, kemahiran dalam boling 10-pin akan dilaksanakan dalam persekitaran yang stabil kerana tujuan sukan itu adalah mengetuk turun sebanyak pin yang mungkin. Di sini, keadaan statik merujuk kepada sifat tidak berubah kedudukan pin. Satu contoh yang sama adalah menembak. Dalam acara menembak, penembak cuba untuk menjaringkan sebanyak mata yang mungkin dengan cuba untuk memukul titik tengah pada sasaran pegun. Dalam jangka pendek, kemahiran rapat kemahiran yang dilakukan di bawah keadaan persekitaran yang boleh diramalkan.
Bertentangan untuk keadaan di atas akan menjadi kemahiran yang dilaksanakan di bawah syarat-syarat alam sekitar yang dinamik dan tidak stabil. Satu kemahiran yang terbuka adalah salah untuk mana persekitaran berubah-ubah dan tidak menentu semasa tindakan. Contohnya, menembak Skit, di mana penembak cuba untuk memukul sasaran yang bergerak, akan menjadi lebih kemahiran terbuka, berbanding dengan acara pistol standard yang disebutkan tadi. Antara contoh-contoh lain termasuk perhimpunan tenis antara dua pemain, di mana ia adalah sukar untuk meramalkan pergerakan  lawan seterusan dengan berkesan.
Gambar 5.0 Contoh dimensi kemahiran tertutup-terbuka. Melempar adalah kawalan dalaman; pelempar bola boleh melempar dengan apa gaya sahaja. Oleh itu, melempar ialah kemahiran tertutup. Sambutan pemukul bola pula adalah bergantung kepada jenis lemparan yang akan dihantar. Dia tidak dapat mengawal jenis apa lemparan yang akan dihantar. Dengan ini, memukul bola adalah kemahiran terbuka.

Kemahiran tertutup
Di antara
Kemahiran terbuka
Persekitaran diramal
Semi-diramal
Persekitaran tidak dapat ramal
contoh:
·         membaling damak
·         gimnastik
·         menembak sasaran pegun

contoh:
·         merentas desa berjalan
·         Formula 1 memandu
·         menembak Skit
contoh:
·         menjalankan servis
·         menyelamatkan sepakan penalti
·         sukan persaingan
Jadual 4.0 Kemahiran dimensi terbuka-tertutup

Secara ringkas, kefahaman yang mendalam tentang klasifikasi kemahiran motor dan kriteria yang berbeza yang digunakan untuk klasifikasi mereka adalah penting untuk memahami kemahiran motor tertentu itu sendiri. Tahap persefahaman itu akan membolehkan kita untuk menerangkan setiap ciri unik pergerakan dan itu, reka bentuk program pembelajaran berkesan yang memenuhi keperluan khusus kemahiran yang perlu diperolehi.

No comments:

Post a Comment