Perkembangan
motor (tingkah laku)
DEFINSI & SKOP
Kajian proses psikologi dan fisiologi yang mempengaruhi prestasi
motor berkenaan
asal-usul serta perubahan dalam tingkah laku pergerakan sepanjang hayat dan merangkumi pengajian pengaruh biologi (warisan) dan pengaruh persekitaran
terhadap tingkah laku motor daripada bayi
sehingga tua serta melibatkan
kefahaman bagaimana tingkah laku motor dipengaruhi oleh integrasi antara
faktor psikologi, sosiologi, kognitif, biologi dan
mekanik.
PERKEMBANGAN
SEJARAH
> Berasal dari psikologi perkembangan manusia.
> Gallahue dan ozman (2002):Sejarah perkembangan motor melalui tiga fasa perkembangan :
i) Fasa kematangan (1928 - 1946 )
ii) Fasa normatif (1946 - 1970 an)
iii) Fasa proses (1980 an sehingga kini )
> Gallahue dan ozman (2002):Sejarah perkembangan motor melalui tiga fasa perkembangan :
i) Fasa kematangan (1928 - 1946 )
ii) Fasa normatif (1946 - 1970 an)
iii) Fasa proses (1980 an sehingga kini )
Fasa
perkembangan motor.
*Gallahue membangunkan model hourglass untuk memerangkan
proses perkembangan motor.
·
Proses berterusan dari masa konsepsi sehingga akhir
hayat .
·
Kandungan terdiri dari sumber :gen
dan persekitaran.
·
Peringkat refleksi ( utero - 1 tahun ) dan pergerakan
ridimentari ( lahir sehingga 2 tahun ) ditentukan melalui gen.
·
Urutan pergerakan sama tetapi
kadar perkembangan berbeza.
Perbezaan berlaku sepanjang hayat.
·
Penguasaan kemahiran motor oleh dipertingkatkan melalui
latihan,galakan dan
pembelajaran
dalam persekitaran yang sesuai.
·
Dipengaruhi oleh bentuk dan
keperluan gerak kerja.
* Fasa pergerakan asas (2 - 7 tahun ) : berlari
,melompat , menangkap dan menendang.
·
3 peringkat : awal, elememtari dan
matang
·
Galakan dan pengajaran serta banyak
peluang untuk berlatih amat penting sepanjang peringkat
tersebut.
* Fasa penguasaan pergerakan khas ( 7- 10 tahun )
·
Dipengaruhi oleh penguasaan kemahiran asas yang matang :
peningkatan bentuk
pergerakan
,lebih tepat dan lebih terkawal daripada kemahiran motor asas.
·
Kemahiran khas digunakan seharian
,dalam aktiviti rekreasi dan sukan.
KEMAHIRAN
MOTOR ASAS
Penting untuk kejayaan dalam permainan ,sukan, tarian dan
aktiviti kecergasan.
Dikategorikan pada kemahiran:
·
lokomotor pergerakan yang
mengerakkan badan melalui ruang.
·
nyah lokomotor atau pergerakan aksis
> pergerakan setempat di
atas suatu dasar sokongan yang stabil.
·
kemahiran manipulatif > kemahiran
yang digunakan dengan peralatan
PERKEMBANGAN
KEMAHIRAN MOTOR ASAS
* PERINGKAT
AWAL: 2 tahun
·
lemah dalam integrasi antara ruang
dan masa.
·
turutan bahgian badan yang tidak
sempurna.
·
kurang rotasi badan.
·
sukar mengikut rentak.
·
kurang koordinasi.
* PERINGKAT
PERTENGAHAN : 3 atau 4 tahun.
·
lebih berkoordinasi dan kawalan pergerakan
antara masa dan ruang.
·
pergerakan masih tersekat atau
melampau dan kurang menggunakan prinsip mekaniks.
* PERINGKAT
MATANG : 5 atau 6 tahun
·
lebih cekap .
·
lebih koordinasi .
·
lebih kawalan .
·
susut
pergerakan lebih besar .
·
lebih
menyesuaikan pergerakan pada keadaan persekitaran.
Kajian fizikal adalah
aspek tunggal bidang
kajian kadang-kadang dilabel
sebagai perlembagaan manusia
yang melibatkan saling-hubungan dan saling bergantung antara
ciri-ciri individu
struktur, fungsi, dan tingkah laku.
Prestasi kemahiran membayangkan beberapa tujuan yang
diingini atau khusus, seperti menjaringkan satu
bentuk gol sepakan penalti dalam bola sepak
atau mengekalkan keseimbangan sepanjang rutin gimnastik.
Dalam perspektif ini, kemahiran biasanya
dibezakan daripada gerakan kerana sesetengah pergerakan tidak semestinya mempunyai apa-apa maksud
tertentu (contohnya, menggigit kuku seseorang).Walau
bagaimanapun, ia mesti diberi perhatian
bahawa kemahiran terdiri daripada
pergerakan.
Kemahiran
menunjukkan bahawa dalam perlakuan prestasi, matlamat tertentu dicapai, seperti
dalam takrif "membawa beberapa hasil akhir dengan kepastian yang
maksimum". Sebagai contoh, berjaya menjaringkan apabila mengambil sepakan
penalti.
Kemahiran menunjukkan bahawa tenaga minimum diperlukan
untuk mencapai matlamat prestasi. Ini boleh menunjukkan
dengan jelas dari persembahan dari atlet yang sangat mahir berbanding dengan orang-orang yang kurang mahir.Meminimumkan usaha dicapai melalui
penguasaan lengkap kemahiran tertentu, biasanya selepas latihan
yang memakan beberapa tahun. Selain daripada ini, konsep pengurangan juga boleh
mencapai matlamat prestasi dalam masa yang
minimum.
Penglibatan
|
contoh
|
Pengecualian
|
||
keinginan atau tujuan tertentu / matlamat
|
untuk menjaringkan gol daripada sepakan penalti dalam permainan bola sepak
|
untuk mencapai matlamat tertentu, sesuatu perbuatan mesti melibatkan pergerakan. Walau
bagaimanapun, sesetengah pergerakan tidak mempunyai apa-apa
matlamat.
|
||
mencapai matlamat tertentu
|
berjaya
menjaringkan gol dari sepakan
penalti dalam
permainan bola
sepak.
|
Nasib: beberapa pemain rekreasi skor 10 strike pin dalam permainan Bowling untuk pertama
kalinya.
|
||
tanpa tenaga prestasi tenaga minimurem
|
|
ini
boleh dicapai selepas berkali-kali mengamalkan kemahiran
|
Gambar 1.0 Bekas dunia nombor 1 pemain tenis, Pete Sampras, menggunakan tindakan yang sangat minimum apabila service tetapi dapat melakukan service sepantas 230 km / jam. Output maksimum daripada
input yang minimum seperti ini praktikal
memerlukan pergerakan mahir.
Kemahiran motor
generik dan secondary
Satu aspek asas memahami kemahiran motor manusia adalah untuk mengenali jenis-jenis kemahiran motor yang wujud. Dalam sistem motor kami, kami mampu
menghasilkan dan membangunkan dua jenis kemahiran motor:
(a) Kemahiran motor generik
Kemahiran motor generik termasuk pergerakan yang sedia ada dalam sistem motor biologi. Contoh gerakan-gerakan
ini adalah kemahiran motor kasar seperti berjalan, berlari dan
melompat. Gerakan-gerakan ini adalah kemahiran utama yang wujud dalam kod genetik kita, dan mereka
membangunkan secara
semulajadi tanpa keperluan untuk
mengamalkan. Kemahiran generik adalah tumpuan pembangunan motor, satu subdiscipline dalam kawalan motor.
(b) Kemahiran
motor secondary
Kemahiran motor secondary termasuk pergerakan yang diperolehi melalui
pembelajaran dan maju ke tahap yang lebih tinggi
melalui amalan dan proses latihan. Contoh memandu, dan kemahiran sukan seperti tenis servis dan lari gawang. Kemahiran ini sebagai lanjutan kepada kemahiran generik yang wujud secara semula
jadi. Misalnya, melompat adalah kemahiran generik tetapi melakukan Fosbury Flop teknik dalam acara lompat tinggi adalah kemahiran secondary yang berkembang daripada kemahiran melompat generik.
Kemahiran motor generik
|
Kemahiran motor secondary
|
Pergerakan yang sedia ada
|
Pergerakan yang diperolehi melalui
pembelajaran
|
Wujud secara
semula jadi dan biologi
|
Dibangunkan melalui latihan
dan proses latihan
|
contoh: berjalan, berlari, melompat
|
contoh: Fosbury Flop teknik dalam acara lompat tinggi
|
Jadual 2.0 Kemahiran Generik vs secondary
Gamber 2.0 Melari adalah kemahiran generik, tetapi lari
pecut adalah kemahiran secondary yang boleh dibangunkan daripada keupayaan kami untuk berlari.Oleh itu,
kemahiran secondary adalah satu bentuk kemajuan dari
asal-usul mereka generik
Klasifikasi
kemahiran
motor
1.
Kemahiran motor kasar dan halus
Kriteria mudah untuk
mengkelaskan kemahiran berdasarkan keperluan ketepatan pergerakan. Kriteria untuk
mengklasifikasikan kemahiran adalah jenis otot yang bertindak sebagai penggerak
utama kepada kemahiran yang hendak
dilakukan. Jika penggerak terdiri
daripada kumpulan
otot besar, kemahiran akan classfied sebagai kemahiran motor kasar. Melontar lembing, menangani lawan dalam ragbi dan badminton menghancurkan dan contoh kemahiran motor kasar. Sebaliknya, jika penggerak utama terdiri daripada kumpulan otot halus, kemahiran akan diklasifikasikan
sebagai kemahiran
motor halus. Antara contoh-contoh kemahiran motor halus dalam sukan akan membaling damak, mengawal bola kiu billiard dan memanah.
2.
Kemahiran motor diskrit, berterusan dan bersiri
Skim kedua bagi klasifikasi kemahiran menganggap sejauh mana pergerakan adalah satu aliran berterusan tingkah laku, berbanding dengan tindakan ringkas, balistik dan yang jelas. Pada satu hujung dimensi gerakan ini adalah kemahiran yang diskrit. Kemahiran diskrit menunjukkan satu permulaan yang mudah dan akhir, biasanya dengan tempoh yang sangat ringkas pergerakan. Terdapat banyak kemahiran motor diskrit contoh dalam sukan, seperti menangkap bola, servis dalam tenis, atau menendang penalti.
Pada dimensi
pergerakan lain ini adalah
kemahiran yang berterusan, yang tidak menunjukkan permulaan atau akhir. Pelaksanaan pergerakan dalam sesetengah kemahiran berterusan boleh pergi untuk tempoh yang sangat lama, dan hanya akan menamatkan sehingga ia adalah perlu untuk menamatkan gerakan. Dalam erti kata lain, permulaan dan akhir kemahiran berterusan adalah sangat bergantung kepada keperluan alam sekitar atau niat pelakunya. Contoh lain kemahiran yang berterusan termasuk belayar, pengesanan dan kitaran.
Gambar 3.0 Otot besar adalah penggerak
utama untuk berlari manakala otot kecil adalah penggerak utama dalam pot snuker. Oleh itu, berlari adalah kemahiran motor kasar manakala
snuker pot adalah kemahiran motor halus.
Berlari tidak mempunyai permulaan yang tersendiri atau
akhir manakala snuker pot ada. Berdasarkan kriteria ini, berlari adalah kemahiran yang berterusan manakala pot adalah kemahiran diskrit.
Gambar 4.0 Siri kemahiran diskrit seperti melompat, pirouette, jatuh dan menangkap membentuk gimnastik berirama
rutin.Oleh itu, melakukan rutin ini akan menjadi kemahiran bersiri
Jenis kemahiran
|
Kemahiran motor
diskrit
|
Kemahiran motor
bersiri
|
Kemahiran motor
berterusan
|
Penerangan
|
Permulaan
dan akhir yang berbeza
|
Tindakan
diskret
menghubungkan bersama-sama
|
tiada
permulaan dan akhir yang berbeza
|
contoh
|
·
membaling damak
·
menangkap bola
·
menjaringkan satu jaringan foul dalam bola keranjang
|
·
mengetuk paku
·
lompat bergalah
·
Formula 1 memandu
|
·
Berenang
·
Berbasikal
·
maraton
|
Jadual 3.0 kemahiran dimensi diskrit-siri-berterusan
3.
Kemahiran tertutup dan terbuka
Skim ketiga klasifikasi kemahiran menitikberat sejauh mana persekitaran adalah stabil dan boleh
diramalkan di seluruh prestasi.persekitaran yang stabil merujuk kepada keadaan
statik dalam mana kemahiran yang sedang dilakukan. Kemahiran motor yang dilakukan dalam persekitaran yang stabil
dan dalam dikenali sebagai kemahiran
tertutup. Contohnya,
kemahiran dalam boling 10-pin akan dilaksanakan dalam persekitaran yang stabil
kerana tujuan sukan itu adalah mengetuk turun sebanyak pin yang mungkin. Di sini, keadaan statik merujuk kepada sifat tidak berubah
kedudukan pin. Satu contoh yang
sama adalah menembak. Dalam acara menembak, penembak cuba untuk menjaringkan sebanyak mata yang mungkin dengan
cuba untuk memukul titik tengah pada sasaran pegun. Dalam jangka
pendek, kemahiran rapat kemahiran yang dilakukan di bawah keadaan persekitaran
yang boleh diramalkan.
Bertentangan
untuk keadaan di atas akan menjadi kemahiran yang dilaksanakan di bawah
syarat-syarat alam sekitar yang dinamik dan tidak stabil. Satu kemahiran yang terbuka adalah salah untuk mana persekitaran berubah-ubah dan tidak menentu semasa tindakan. Contohnya, menembak Skit, di mana penembak cuba untuk memukul sasaran yang bergerak, akan menjadi lebih kemahiran terbuka, berbanding dengan acara pistol standard yang disebutkan
tadi. Antara contoh-contoh
lain termasuk perhimpunan tenis antara dua pemain, di mana ia adalah sukar untuk meramalkan pergerakan lawan seterusan dengan berkesan.
Gambar 5.0 Contoh dimensi kemahiran tertutup-terbuka. Melempar adalah kawalan dalaman; pelempar bola boleh
melempar dengan apa gaya sahaja. Oleh itu, melempar ialah kemahiran tertutup. Sambutan
pemukul bola pula adalah bergantung kepada jenis lemparan yang
akan dihantar. Dia tidak dapat mengawal jenis apa lemparan yang akan dihantar.
Dengan ini, memukul bola adalah kemahiran terbuka.
Kemahiran tertutup
|
Di antara
|
Kemahiran terbuka
|
Persekitaran diramal
|
Semi-diramal
|
Persekitaran tidak dapat ramal
|
contoh:
·
membaling
damak
·
gimnastik
·
menembak
sasaran pegun
|
contoh:
·
merentas desa berjalan
·
Formula 1 memandu
·
menembak Skit
|
contoh:
·
menjalankan servis
·
menyelamatkan sepakan penalti
·
sukan persaingan
|
Jadual 4.0 Kemahiran dimensi terbuka-tertutup
Secara ringkas, kefahaman yang mendalam tentang klasifikasi
kemahiran motor dan kriteria yang berbeza yang digunakan untuk klasifikasi mereka adalah penting untuk memahami kemahiran motor tertentu itu sendiri. Tahap persefahaman
itu akan membolehkan kita untuk menerangkan setiap
ciri unik pergerakan
dan itu, reka bentuk
program pembelajaran berkesan yang memenuhi keperluan
khusus kemahiran yang perlu diperolehi.
No comments:
Post a Comment